اعلام تعرفه های خدمات مشاوره و روانشناسی؛ به زودی

به گزارش راه ساری، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه تمرکز ما در سال 99 بیشتر بر روی موضوع پساکرونا است، گفت: کمیته مداخله در بحران سازمان برای مدیریت عوارض روانی حاصل از کرونا و شرایط پس از کرونا شکل گرفته است و کارگروه های مختلف در این زمینه فعالیت می نمایند که از روان شناسان و مشاوران تقاضا داریم حتما همراهی و همکاری نمایند و ما از توانمندی شان استفاده کنیم.

اعلام تعرفه های خدمات مشاوره و روانشناسی؛ به زودی

به گزارش خبرنگاران، محمد حاتمی ضمن تبریک سالروز تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و روز روان شناس و مشاور به روان شناسان، مشاوران، اساتید و دانشجویان رشته های روان شناسی و مشاوره در سراسر کشور، گفت: از خدمات ارزشمند روان شناسان و مشاوران در سالی که گذشت و به خصوص ایام کرونایی تقدیر می کنم.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاروه کشور بیان نمود: در این روزهای کرونایی و در شرایطی که به کنترل نسبی بیماری دست یافته ایم، می گویم بخشی از این پیروزیت را مدیون کوشش روان شناسان و مشاوران هستیم. همانطور که در دو ماه گذشته شاهد آن بودیم روان شناسان و مشاوران با همت خود پویش ملی ایجاد کردند و به صورتی خودجوش و با موضوع سازمان نظام در همه استان ها، ارگان ها و نهادها فعالیت های عظیمی انجام دادند. اکنون باید فضای کرونایی و پساکرونایی را تبدیل به فرصتی عظیم برای مطرح کردن روان شناسی و مشاوره در سراسر کشور و در سطح ملی کنید.

وی ادامه داد: لذا صندلی اصلی روان شناسی و مشاوره شرایط فعلی نیست، ضرورت دارد این صندلی به خط مقدم سلامت کشور ارتقا یابد، چراکه بحث پیشگیری بسیار اهمیت دارد و مسئله بیماری کرونا اهمیت پیشگیری و نقش روان شناسان و مشاوران در آن را برای مسئولان و مردم آشکار کرد.

وی اضافه نمود: در دوران پسا کرونا، روان شناسان و مشاوران هستند که می توانند در صف مقدم حضور داشته باشند. چراکه در این دوران، با مباحثی چون خود مراقبتی، دیگر مراقبتی و مسائل به جامانده از دوران کرونایی روبرو هستیم که باید مدیریت گردد.

رئیس انجمن مطالعات روان درمانی ایران گفت: ما هر ساله سالروز تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره را جشن می گیریم، مراسماتی را در سراسر کشور و توسط شوراهای استانی برگزار می کنیم. در امسال تصمیم داشتیم، بعد از مراسم عظیمی که در تالار وحدت داشتیم، آن را تکرار کنیم، اما متاسفانه شرایط کرونا امکان برگزاری حضوری را از ما گرفت اما به هر حال فضای مجازی این امکان را به ما می دهد که این روز را با سبکی مجازی گرامی بداریم.

وی اضافه نمود: یکی از اهداف سازمان این است که با عظیمداشت این روز عظیم، هویت روان شناسی و مشاوره در کشور نهادینه گردد، در اذهان جامعه فرهنگ سازی کنیم و سازمان را به مردم، مسئولان، نهادها و ارگان ها معرفی کنیم. هر نفر از روان شناسان و مشاوران به نوبه خود رسالتی عظیم بر دوش دارند که باید علم روان شناسی و مشاوره را هر چه بیشتر و مفیدتر معرفی نمایند. هر کدام از ما نماینده و شاخه ای از درخت تنومند روان شناسی و مشاوره هستیم و همه ما یک سازمان نظام روان شناسی و مشاوره هستیم.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور گفت: روان شناسان و مشاوران باید بدانند همانطور که هویت ما در خانواده شکل گرفته است، هویت اجتماعی ما در روز نهم اردیبهشت شکل گرفته است. بنابراین برای گرامیداشت از هویت اجتماعی خود، باید حرکتی جمعی داشته باشیم. از زحمات اساتید خود قدردانی کنیم، به وسیله فضاهای مجازی جلساتی برگزار گردد.

حاتمی اضافه نمود: پس از تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، شاهد تحولاتی در عرصه رشته های روانشناسی و مشاوره بوده ایم. رشته روان شناسی و مشاوره در مقایسه با رشته های هم طراز صندلیی فراتر و ارزشمندتر یافته است.

وی ادامه داد: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در یک سال گذشته شاهد تغییرات زیادی در عرصه های مختلف بوده است، ما پیروز شده ایم سازمان را در عرصه ملی و حاکمیتی مطرح کنیم و به مسئولان مختلف در مورد صندلی این سازمان و نقشی که می تواند در فرآیند پیشگیری، درمان، تشخیص و توانبخشی جامعه داشته باشد، تبادل نظر کنیم. اکنون حاکمیت پذیرفته که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره سازمانی با سرمایه اجتماعی بسیار مهم و تاثیرگذار است. همچنین در سال گذشته ما پیروز شدیم فراکسیون سلامت روان را در مجلس شورای اسلامی راه اندازی کنیم، جلسات زیادی را با نمایندگان مجلس و وزرا داشته باشیم. همانطور که ملاحظه کردید، معاون اول ریاست جمهوری نامه ای را به استان ها مرقوم کردند و از استانداران در سراسر کشور خواسته اند که صندلی والای سازمان را ارج نهند و با سازمان در استان ها همکاری داشته باشند. سازمان در حال حاضر تثبیت شده و در صندلی ممتازی قرار گرفته است.

حاتمی اضافه نمود: در بعد داخلی هم ما ساختارسازی جدیدی در سازمان طراحی کردیم و مصاحبه های کمیسیون ها را تا پنج برابر افزایش دادیم. طبق جلسه ای که در سازمان داشتیم، مقرر شد که از 15 اردیبهشت به بعد، کمیسیون های تخصصی فعالیتشان را شروع نمایند. مطمئنا با یاری استان ها نوبت دهی را کاهش خواهیم داد.

وی اضافه نمود: ما در بعد نظارت پیروزیت های عظیمی را کسب نموده ایم. تا سال گذشته همه در فضای مجازی خودشان را رواندرمانگر و درمانگر معرفی می کردند و هیچ ارگانی در کشور نیز مانع آنها نبود تا اینکه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با آنها برخورد کرد. البته باید پذیرفت که شرایط کرونایی کار ما را سخت تر نموده و این به معنای آن نیست که ما کار خودمان را انجام ندهیم. برای فضاهای مجازی برنامه های جدی تری خواهیم داشت. همچنین با صدا و سیما و رسانه های دیگر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، بهزیستی و سایر ارگان ها، تفاهم نامه هایی در حال انعقاد است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تاکید نمود: در کشور هیچ کس نمی تواند فعالیت روان شناسی و مشاوره انجام دهد مگر اینکه با مجوز سازمان نظام روان شناسی و مشاروه باشد.

حاتمی با بیان اینکه برخی ارگان ها مانند سازمان بهزیستی مجوزهایی می دهند که این مجوزها برای تاسیس موسسه و مرکز است و در قانون هم آمده آن موسسه و مرکز را حتما مدیر فنی اش باید پروانه معتبر از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره داشته باشد، ادامه داد: برخی ها فکر ننمایند که اگر مجوزی را از یک ارگانی یا نهادی گرفتند، می توانند با آن فعالیت روان شناسی و مشاوره داشته باشند. آن موسسات و مراکزی که تا کنون مجوز گرفتند، حتما مجددا اعتبار بخشی می شوند.

وی توضیح داد: ما به جد دنبال این قضیه در امسال هستیم، همانطور که هیچ کس بدون اجازه سازمان نظام پزشکی نمی تواند فعالیت دارویی را انجام دهد، بدون مجوز سازمان نظام روان شناسی و مشاوره فعالیت روان شناسی و مشاوره ممنوع است. ارگان ها و نهادهای حاکمیتی حق دادن مجوز فعالیت روانشناسی و مشاوره ندارند، حتی مشاوره های تلفنی و مشاوره های مجازی و همه اینها با مجوز نظام روان شناسی و مشاوره امکانپذیر است، این در قانون سازمان مصوب مجلس شورای اسلامی مستتر است.

دانشیار دانشگاه خوارزمی گفت: در بخش های مختلفی مثل بخش آموزش، سازمان اقدامات مدونی در نظر دارد. شرایط فعلی دیگر قابل قبول نیست، افرادی سودجو در فضاهای مجازی سوء استفاده می نمایند و در قالب وبینار کارگاه های آنلاین، آفلاین و... به وفور گذاشته می گردد و این افراد هیچ گونه مجوزی از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ندارند، نظارتی بر آن ها هم نیست، یا می گویند ما مجوز از وزارت علوم و قابل ترجمه داریم. همه اینها برای استفاده اقتصادی است. باید در وهله اول سعی کنیم بخش آموزش را در سازمان فعال کنیم و کارگاه ها و دوره های آموزشی را در تهران و استان ها راه اندازی کنیم. در وهله دوم هم نظارت کنیم که اگر مراکز روان شناسی و مشاوره قصد برگزاری کارگاه دارند، از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره مجوز دریافت نمایند. البته طرح نظارت و توانمندسازی حرفه ای را دنبال خواهیم کرد که شورای مرکزی تصویب کند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور توضیح داد: در نظر داریم که نظام ارجاع، هدایت و مداخله در بحران را در سازمان نظام روان شناسی راه اندازی کنیم. با مخابرات مکاتبه نموده ایم. این یک برنامه وسیع است که شرایط کرونایی آن را تسهیل نموده است. بحث تعرفه های امسال را به زودی اعلام خواهیم کرد و سعی می کنیم که تعرفه ها رضایت بخش باشد، به گونه ای که هم روان شناسان و مشاوران فعالیت خودشان را انجام دهند و هم مردم بتوانند از این خدمات استفاده نمایند.

بر اساس گزارش سازمان نظام روان شناسی کشور، وی در خاتمه تاکید نمود: تمرکز ما در سال 99 بیشتر بر روی موضوع پساکرونا است. کمیته مداخله در بحران سازمان برای مدیریت عوارض روانی حاصل از کرونا و شرایط پس از کرونا شکل گرفته است و کارگروه های مختلف در این زمینه فعالیت می نمایند که از روان شناسان و مشاوران تقاضا داریم حتما همراهی و همکاری نمایند و ما از توانمندی هایشان استفاده کنیم.

تور کیش: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

مجله سایه: گلچینی از بهترین های وب

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8918

به "اعلام تعرفه های خدمات مشاوره و روانشناسی؛ به زودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام تعرفه های خدمات مشاوره و روانشناسی؛ به زودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید