اعلام گرم شدن زمین، جنبه سیاسی دارد

به گزارش راه ساری، خبرنگاران : مهم ترین سرتیترهای صفحه های مالی مطبوعات 13 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:آبگیری سد لار 5 سال طول می کشد

اعلام گرم شدن زمین، جنبه سیاسی دارد

به گزارش خبرنگاران ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همانند سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.در نیم قرن با اقتصاد ایران اخبار مهم مالی ایران و دنیا را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به اسم نقطه آنالیز تاریخ مالی قرار داده ایم.این مطلب با اسم نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می گردد،در طول آنالیز تاریخ مالی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را هم منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به علت سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این آنالیز قرار گرفته است.

سخنگوی شرکت ملی نفت گفت: سهامی که به مردم عرضه خواهد شد بالغ بر میلیاردها ریال است این سهام در وهله اول به کارکنان آن واحد و سپس به کارکنان واحدهای دیگر صنعت نفت و آنچه که باقی ماند به مردم عرضه خواهد شد.

این اولویت برای دسته ای این توهم را به وجود آورد که گویا از سهام واحدهای فرعی شرکت ملی نفت چیزی به مردم عرضه نخواهد شد، یا چیزی باقی نخواهد ماند تا به مردم عرضه گردد. برای رد این توهم باید شرح داده گردد که هر واحد پتروشیمی از نظر سرمایه به قدری عظیم و عظیم است که قطعا کارکنان صنعت نفت نمی توانند همه آنها را خریداری نمایند.

مثلا سرمایه های شرکت سهامی پتروشیمی آبادان 2.5 میلیارد ریال، واحد خارک 3 میلیارد و 165 میلیون و 178 هزار ریال، پتروشیمی شاهپور 17 میلیارد و 380 میلیون ریال، کود شیمیایی شیراز 1.8 میلیارد ریال می باشد.

این چهار واحد به تنهایی سهامی به مبلغ 25 میلیارد ریال دارند، اگر سرمایه های 3 شرکت لوله سازی اهواز، پتروشیمی پاسارگاد و روغن کشی تهران را بر آن بیفزاییم، زیادی سرمایه به خوبی احساس می گردد.

13 تیر 1361؛ آبگیری سد لار 5 سال طول می کشد

وزیر نیرو در مصاحبه ای شایعه قطع آب و برق آن دسته از مشترکانی که پول گاز مصرفی خود را نپرداخته اند تکذیب کرد و گفت: وزارت نیرو حتی در صورت درخواست سایر وزارتخانه ها اقدام به قطع آب و برق مشترکان نخواهد نمود و این شایعه به هیچ وجه صحت ندارد.

دکتر غفوری فرد اضافه نمود: استاندارد مصرف آب برای هر نفر 200 تا 250 لیتر در شبانه روز است و در صورتی که رقم مصرف خیلی بالاتر از این اندازه باشد گویای مصرف بی رویه آب خواهد بود و در این صنعت جهت حفظ منافع عموم مردم خصوصا مستضعفین یا مجبور خواهیم شد قیمت آب این گروه مشترکان را افزایش دهیم و یا به کلی انشعاب متخلف را قطع کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: ساختمان سد لار از لحاظ فراوری برق حداکثر می تواند تا یکصد مگاوات برق فراوری کند که در قیاس با 1600 مگاوات مصرف برق تهران رقم ناچیزی است، ولی از لحاظ تهیه آب این سد خواهد توانست بار شبکه آب تهران را سبک تر و آب مورداحتیاج کشاورزان منطقه شمال را هم تامین کند.

وی گفت: ساختمان سد لار به سرانجام رسیده ولی تونل های این سد در حال تکمیل است و آبگیری سد 5 سال طول خواهد کشید. با بهره برداری از این سد سالانه 178 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی تهران و هم سالانه 240 میلیون مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی تامین خواهد شد.

بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین در کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال حضور یافت و از قسمت های مختلف این مجتمع ازجمله پرس شاپ، سواری سازی، اتوبوس و مینی بوس سازی، ریخته گری و ماشین شاپ ملاقات کرد.

وی گفت: همانگونه که در زمینه های اجتماعی حرکت های مردمی چیزی شبیه معجزه بوده در زمینه صنایع هم باید تحولی که به وقوع می پیوندد چیزی شبیه معجزه باشد.

نبوی ادامه داد: ما دو هدف را دنبال می کنیم؛ ساختن انسان مسلمان و فراوری بیشتر. به نظر می رسد که تحول فرهنگی در اینجا اتفاق افتاده و 44 شهیدی که این کارخانه داد نمایانگر این مساله است.

ولی در قسمت دوم متاسفانه کاری نشده است. اگر قرار به این ترتیب باشد این کارخانه بسته باشد، بهتر است.

وزیر صنایع سنگین اظهار داشت: ما باید این کارخانه مونتاژ را به سرعت و به طور انقلابی به سمت ساخته شدن قطعات ساخت داخل ببریم. وی اظهار امیدواری کرد که در بازدید بعدی که سه ماه دیگر خواهد داشت انشاء الله تحولی به وجود آید.

13 تیر 1371؛ وزیرنفت : اعلام گرم شدن زمین با دی اکسید کربن جنبه سیاسی دارد

به گفته وزیر نفت ایران، ارزش واقعی یک بشکه نفت صادراتی اوپک در حال حاضر کمتر از نصف ارزشی است که در سال 1974 داشته است.

بنابر این اوپک چنانچه بخواهد بدون هیچ گونه افزایشی همان قدرت خرید 18 سال پیش را داشته باشد، باید به دو برابر سطح فعلی آن در بازار دنیای برسد.

غلام رضا آقازاده در کنفرانس دو روزه انرژی در برگن نروز بعلاوه تاکید نمود: چنانچه سیاستمداران کشورهای صنعتی مایل باشند سیاست خردمندانه و واقع بینانه ای برای تامین انرژی بلندمدت خود در پیش بگیرند، باید سیاست فشار هرچه بیشتر برای کاهش قیمت نفت به هر بهای ممکن را کنار بگذارند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه کشورهای مصرف نماینده انرژی بعلاوه باید در نظر داشته باشند که بخش اعظم منابع نفت و گاز دنیا در اختیار اوپک و به ویژه ممالک خلیج فارس قرار گرفته است، گفت که امنیت این منطقه ها از امنیت تامین انرژی دنیا غیرقابل تفکیک است و صرفا زمانی قابل حصول است که شرایط این منطقه ها که بیش از هر چیز در گرو عایدی حاصل از نفت است، بستر مناسبی برای ثبات سیاسی و اجتماعی آنها فراهم آورد.

آقازاده درباره وضع مالیات بر کربن این سوال را عنوان کرد که چرا سیاستگذاران ممالک صنعتی در شرایطی که صحنه انرژی دنیای به چاره اندیشی برای مسائل اساسی احتیاج دارد، در کوشش هستند محدودیت و موانع توسعه و بهینه سازی منابع انرژی دنیا و به ویژه نفت و گاز را تشدید نمایند؟

وزیر نفت کشورمان در مخالفت با این طرح گفت: ایران به اسم یک صادرنماینده نفت معتقد است، در خصوص اینکه گاز دی اکسید کربن عامل گرم شدن کره زمین است یا بخار آب و بعلاوه اندازه گرم شدن در یکصد سال آینده و بالاخره تبعات آن بر منطقه ها مختلف دنیا نظر علمی واحدی وجود ندارد و بنابر این اعمال سیاست ها و تصمیمات تعیین بر مبنای این چنین عواملی حکایت از آن دارد که مساله بیش از آنکه بعد علمی و تخصصی داشته باشد جنبه سیاسی و فشار بر گروهی خاص از کشورهای دنیا را دنبال می نماید.

به اعتقاد وزیر نفت ایران، مالیات بندی تازه بر روی نفت، تقاضا و در پی آن عایدیها را کاهش خواهد داد و می تواند برنامه های افزایش ظرفیت فراوری کشورهای فراورینماینده در جهت تامین تقاضای دنیای انرژی را مورد تهدید جدی قرار دهد و با مبهم کردن وضع آینده، عملکرد بازار را مختل کند.

13 تیر 1381؛ پیکان فقط تا سرانجام سال 1382 فراوری می گردد

پیکان فقط تا سرانجام سال آینده فراوری می گردد و از شروع سال 83 خودرو تازهی جایگزین آن خواهد شد.

بهروز جوادی، رئیس مرکز تحقیقات ایران خودرو گفت: هم اکنون دو پروژه طراحی و فراوری خودرو در ایران خودرو در دست انجام است که یکی از آنها به نام پیکا در سال 83 و دومی که پروژه جایگزین پیکان است از شروع سال 84 وارد بازار می گردد.

وی گفت: براساس برنامه های تدوین شده در چهار تا پنج سال نسل تازهی از خودروها فراوری و عرضه خواهد شد.

جوادی اضافه نمود: سال آینده مدل تازه سمند با ظاهر و موتور و گیربکس متفاوت و مجهز به سیستم کاتالیست راهی بازار خواهد شد.

جوادی تاکید نمود: به رغم اینکه سیستم کاربراتوری با مقررات زیست محیطی تعارضی ندارد، اما شرکت ایران خودرو تا سرانجام امسال تمام محصولات خود را انژکتوری خواهد نمود.

وی اضافه نمود: هم اکنون روزانه 250 دستگاه پیکان انژکتوری در این شرکت فراوری می گردد و تا سرانجام سال پژو 405 و پژو RD هم انژکتوری خواهد شد.

13 تیر 1391؛ اختصاص 14 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به وزارت نفت

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان جزئیات قرارداد 14 میلیارد دلاری این صندوق با وزارت نفت از برنامه ریزی برای توسعه فازهای 20 تا 25 پارس جنوبی اطلاع داد و گفت: اختصاص این منابع نشان می دهد که تحریم ها نمی تواند وقفه ای در توسعه صنعت نفت ایجاد کند. محمدرضا فرزین در مراسم انعقاد تفاهم نامه 14 میلیارد دلاری با وزارت گفت: این تفاهم نامه در اولین روزهای تحریم های نفتی ازسوی کشورهای غربی منعقد می گردد و نشان دهنده این است که ایران از منابع مطمئنی برخوردار است.

وی با اعلام اینکه مدت این تفاهم نامه تا سرانجام امسال استف اظهار کرد: 2.5 میلیارد دلار از این منابع به توسعه صنعت پتروشیمی و صنایع در دست احداث این حوزه اختصاص می یابد، بعلاوه 1.5 میلیارد دلار هم به طرح های توسعه ای و تکمیلی پالایشگاهی کشور اختصاص خواهد یافت.

فرزین با تاکید بر ایجاد ارزش اضافه نموده در صنعت نفت و سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی اظهار داشت: این منابع جزو اولویت های سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی است؛ چون این صنعت مزیت های نسبی کشور را تامین می نماید.

وی از اختصاص 5 میلیارد دیگر از مبلغ این قرارداد برای توسعه فازهای 20 تا 25 پارس جنوبی اطلاع داد و تاکید نمود: 5 میلیارد دلار دیگر هم به صنایع بالادستی نفت اختصاص می یابد که می تواند نشاط خوبی را در عرصه سرمایه گذاری های نفتی ایجاد کند.

آمارهای رسمی حاکی از کاهش 6 میلیارد دلاری قاچاق در سال گذشته است اما فعالان بخش خصوصی می گویند اندازه ورودی کالای قاچاق به کشور در این مدت نه تنها کاهش نیافته، بلکه بیشتر هم شده است.

براساس تازه ترین آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق ورودی و خروجی از ایران در سال گذشته 6 میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن کاهش نشان می دهد. حجم کامل قاچاق ایران در سال گذشته 14 میلیارد دلار گزارش شده است. درواقع در سال 89 مجموع قاچاق کالا 20 میلیارد دلار شامل 15.5 میلیارد دلار قاچاق ورودی و 4.5 میلیارد دلار قاچاق خروجی بود.

اما اعلام خبر کاهش 6 میلیارد دلاری حجم قاچاق در سال 90 در حالی است که آمار بخش خصوصی در این زمینه حکایت از افزایش حجم قاچاق در این مدت به بیش از 20 میلیارد دلار است. به گفته رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران، تا زمانی که فاصله میان آزاد و مرجع کاسته نگردد، نمی توان به کاهش حجم قاچاق در کشور امیدوار بود.

محسن بهرامی ارض اقدس حتی به صراحت اظهار داشت که حجم قاچاق در مدت زمان 6 ماه اخیر نه تنها کاهش نیافته، بلکه براساس بعضی آمار، به بیش از 20 میلیارد دلار هم افزایش پیدا نموده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14248

به "اعلام گرم شدن زمین، جنبه سیاسی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام گرم شدن زمین، جنبه سیاسی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید