افزایش قیمت شکر برای حفظ سلامت مردم است!

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، اخیرا انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران اعلام نموده اند: طبق قانون نو معافیت مالیات ارزش افزوده، شکر از بخش معافیت های مالیاتی حذف شده است، بنابراین از تاریخ 13 دی ماه1400 تولیدکنندگان باید نسبت به وصول 9 درصد بهای شکر در هر فروش اقدام و در موعد مقرر به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کند.

افزایش قیمت شکر برای حفظ سلامت مردم است!

این تصمیم هنوز در بازار واکنشی بر فرایند قیمت شکر نداشته اما به نظر می رسد شکر تا خاتمه سال با احتساب 9 درصد مالیات حدود هزار تومان به ازای هر کیلو گران گردد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران به تجارت نیوز می گوید: این تصمیم دولت در قیمت خرید مصرف نماینده اثر گذار است اما این تصمیم برای تولیدنماینده شکر فرقی ندارد.

بهمن دانایی شرح داد: کسانی که تولیدنماینده کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، به نوعی مامور وصول مطالبات دولت می شوند. یعنی فروشندگان باید این مالیات را از مصرف نماینده اخذ و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نمایند.

او بیان کرد: قیمت شکر برای هر بنگاه تولیدی بنا بر نرخ تمام شده آنها فرق دارد. اخذ این مالیات 9 درصدی بستگی به قیمت فروش شکر درب کارخانه تولیدنماینده دارد. به عنوان مثال چنانچه قیمت شکر را کیلویی 12 هزار و 700 تومان در نظر بگیریم مالیات 9 درصدی آن کیلویی هزار تومان می گردد.

تقاضای مردم کم می گردد

فروشندگان می گویند با افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله شکر، تقاضا برای خرید کاهش پیدا می نماید.

دانایی گفت: اخذ مالیات بر کاهش تقاضای کالاها حتما اثرگذار است. وزارت بهداشت هم از این تصمیم دولت حمایت می نماید. چرا که معتقد است مصرف این کالا برای مردم زیان بار است. یعنی افراد معتقدند مصرف کمتر شکر در بحث کنترل دیابت و امثالهم اثرگذار است.

هر چند سال گذشته گفته شده بود تا سال 1400 شکر گران نمی گردد اما خرداد ماه سال جاری شرکت بازرگانی دولتی ایران قیمت عرضه هر کیلوگرم شکر درب کارخانه را 11 هزار و 500 تومان بیان کرد. این در حالی است که شکر 900 گرمی در فروشگاه های آنلاین با قیمت 21 هزار تومان فروخته می گردد.

افزایش تورم بازار مواد غذایی را راکد نموده است. پیش تر قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران گفته بود: افزایش قیمت قند و شکر باعث شده که این کالاها روی دست کارخانه ها بماند.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت قند و شکر آذر ماه 1400 را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14547

به "افزایش قیمت شکر برای حفظ سلامت مردم است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت شکر برای حفظ سلامت مردم است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید