الاخبار: سعد الحریری حمایت آمریکا و فرانسه برای باقی ماندن را دریافت نموده است

به گزارش راه ساری، فارس نوشت: یک روزنامه لبنانی نوشت، نخست وزیر لبنان تماس های متعددی برای دریافت تأیید لازم و ادامه کار در پست نخست وزیری داشته و حمایت مستقیم فرانسه و آمریکا را به این منظور دریافت نموده است.

الاخبار: سعد الحریری حمایت آمریکا و فرانسه برای باقی ماندن را دریافت نموده است

لبنان که چند وقتی است به دلیل تحریم های آمریکا و بعضی مسایل داخلی با بحران مالی روبرو شده بود هفته گذشته بر تماس های صوتی اینترنتی از جمله تماس با واتساپ مالیات وضع کرد و همین موضوع به جرقه اولیه برای آغاز تظاهرات از پنجشنبه هفته گذشته (25 مهر) شد.

امروز یکشنبه (28 مهر) و چهارمین روز از ناآرامی های لبنان، روزنامه الاخبار آخرین تحولات سیاسی لبنان را در موارد زیر خلاصه کرد:

اول: سعد الحریری نخست وزیر لبنان تماس های داخلی و خارجی متعددی برقرار نموده تا تایید لازم برای باقی ماندن در سِمت را دریافت کند و بر اساس گفته منابع مطلع وی حمایت مستقیم آمریکا و فرانسه برای ادامه دولت لبنان و باقی ماندن در پست نخست وزیری را دریافت نموده است. وی همچنین با تیم ولید جنبلاط رئیس حزب القوی الاشتراکی به درباره خطرات فروپاشی دولت به بحث نشسته و خواهان حمایت نبیه بری رئیس مجلس شده است.

دوم: الحریری با تیم سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیه نیز تماس داشته اما جعجع حاضر به فرستادن نماینده نزد الحریری نشده و با اعلام استعفای حزب خود، خواهان تشکیل دولت جدید شده است.

سوم: سعد الحریری با اکثریت قوای سیاسی تأثیرگذار در دولت لبنان مانند التیار الوطنی الحر، جنبش امل، حزب الله، جریان المرده درباره پیشنهاد اصلاحات مالی خود صحبت نموده و خواهان پذیرش آن توسط گروه ها تا قبل از روز دوشنبه شده است، علی رغم آنکه طرف های مختلف موضع خود را اعلام ننموده اند اما منابع مطلع می گویند حزب الله توانسته عده زیادی را با این پیشنهاد همراه کند مخصوصا اینکه الحریری تعهد داده مالیات ها و اقداماتی که به طبقات فقیر و کارمندان بخش عمومی ضربه می زند، حذف کند.

طرح مالی پیشنهاد شده توسط الحریری

گفته می گردد طرح پیشنهادی الحریری شامل اقدامات بی سابقه ای است و در آن انواع افزایش مالیات بر ارزش افزوده، تلفن و خدمات عمومی حذف شده و تمامی پیشهادهای قبلی درباره حقوق کارمندان در آن لغو شده است.

الحریری در ادامه طرح پیشنهادی خود به مواردی مانند بازگرداندن اموال به غارت رفته، ایجاد سازوکار معین برای مقابله با فساد، لغو قوانین خاص مربوط به هزینه ها در بخش های ارتباطات و راه ها، کار در راستای کاهش حقوق رؤسا، وزرا، نمایندگان مجلس در حد 50 درصد و لغو امتیازات سازمان های دولتی و اعضای آن شده است.

در خاتمه این گزارش آمده، با وجود آنکه سران لبنان خوش بینی های زیادی در قبال طرح پیشنهادی الحریری دارند اما مقامات عالیرتبه از جمله الحریری از خود می پرسند آیا این اقدامات برای فرو نشاندن خشم مردم کافی است یا خیر؟ علیرغم آنکه الحریری قصد خود برای تعدیل و تغییر در دولت را تکذیب نموده و گفته اگر قرار بر تغییر باشد ترجیح می دهد دولت فعلی استعفا دهد و دولت جدید تشکیل گردد اما محافل نزدیک به میشل عون رئیس جمهور مانعی در برابر اصلاحات در دولت بدون استعفای آن نمی بینند.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 6037

به "الاخبار: سعد الحریری حمایت آمریکا و فرانسه برای باقی ماندن را دریافت نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الاخبار: سعد الحریری حمایت آمریکا و فرانسه برای باقی ماندن را دریافت نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید