انتشار نخستین نقشه ژئولوژیک ماه

به گزارش راه ساری، گروهی از دانشمندان به سرپرستی کوری فوتزو مدیر واحد تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده آمریکا طرحی موسوم به نقشه یکپارچه ژئولوژیکی ماه را منتشر نموده اند که اطلاعات خوبی را از خصوصیات زمین شناسی ماه در اختیارمان قرار می دهد.

انتشار نخستین نقشه ژئولوژیک ماه

این نقشه با استفاده از شش نقشه متعلق به دوران آپولو طراحی شده و به مرور با استفاده از دیتای ماهواره های جدید به روز رسانی شده است؛ اسامی خصوصیات و دیتای توپولوژی ماه و ترکیبات لایه های صخره ای آن از جمله اطلاعاتی هستند که میتوان به یاری این نقشه به دست آورد.

به گفته دانشمندان نقشه هایی مانند این که پیشتر برای مریخ و دیگر اجرام آسمانی نیز ساخته شده اند یاری می نمایند که زبانی مشترک برای درک سیارات در اختیار دانشمندان قرار بگیرد. این نقشه نیز قطعا ابزاری سودمند در اختیار جامعه دانشمندان و همچنین ماموریت های آینده به ماه خواهد بود.

نقشه ژئولوژیک ماه مقیاس یک به 5 میلیون را دارد؛ این یعنی هر یک میلیمتر از این نقشه مساحتی برابر با 5 کیلومتر از سطح ماه را به تصویر می کشد و همانطور که در ابتدا اشاره کردیم برای ساخت آن از نقشه های نوسازی شده دیجیتالی یاری گرفته شده که در طول ماموریت های آپولو تهیه شده اند و با اطلاعات به دست آمده از دوربین های امروزی به روز رسانی شده است.

رنگ های متنوعی هم که روی این نقشه مشاهده میکنید آن را به واحدهای ژئولوژیکی مختلف تقسیم نموده اند؛ دانشمندان تاریخچه ژئولوژیکی ماه را به دوران های مختلفی تقسیم نموده اند و به همین خاطر یک رنگ خاص معرف جنس خاک و دوران آن است. برای مثال رنگ زرد در این نقشه معرف دهانه های کوپرنیک است؛ لبه، دیوار و سطح مواد روشنی که از دوران کوپرنیک در ماه به جای مانده اند و قدمت شان به چندین میلیارد سال پیش باز می شود.

نقشه های قمری موارد مصرف متعددی برای دانشمندان دارند. طبق توضیحات اسکینر این نقشه ها خطرات و همچنین منابع سطح ماه را نشان می دهند و به لطف آنها بشر میتواند بهترین نقطه برای سکونت روی قمر زمین را پیدا کند که البته با در نظر داشتن سطح جزئیات این نقشه فعلا مورد آخر مقدور نیست. این نقشه با توجه به مقیاسی که دارد در اصل خلاصه ای از اطلاعات دانشمندان در خصوص ماه را ارائه می نماید. نقشه ژئولوژیک ماه با فرمت GIS موجود است و دانشمندان میتوانند به تدریج اطلاعات خود را به آن اضافه نمایند.

منبع : دیجیاتو

واحدی: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: آی تابناک
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8822

به "انتشار نخستین نقشه ژئولوژیک ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار نخستین نقشه ژئولوژیک ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید