انواع راه های درمان سریع و قطعی شپش و تخم شپش؛ شپش چند روزه درمان می گردد؟

به گزارش راه ساری، می دانستید در یکی دو سال اخیر شپش سر تبدیل به یک اپیدمی به خصوص در مدارس و مهدکودک ها جتی در کشورهای پیشرفته جهان شده است؟ قضیه زمانی جالب می گردد که بدانید مبتلا شدن به شپش سر چندان ربطی به طبقه اجتماعی و رعایت بهداشت از جانب شما ندارد. یعنی اگر تمام نکات مربوط به نکات بهداشت فردی را هم رعایت کنید اگر در تماس با فرد آلوده قرار بگیرید یا از کلاه، روسری و یا شانه فردی که ناقل تخم شپش است بهره ببرید شما هم مبتلا خواهید شد. راه های درمان شپش و تخم شپش عموما احتیاج به صبر و حوصله دارند. با توجه به نگرانی هایی که در این زمینه وجود دارد در این مقاله در خصوص این صحبت می کنیم که اصلا شپش چیست، چند روزه درمان می گردد، برای از بین بردن تخم های شپش چه باید کرد، برای برطرف شپش سر جواب می دهد و چندین و چند نکته آموزش مفید دیگر که حتما به کارتان خواهد آمد.

انواع راه های درمان سریع و قطعی شپش و تخم شپش؛ شپش چند روزه درمان می گردد؟

شکل و شمایل شپش سر چگونه است؟

در همین ابتدا خوب است بدانید که هر فردی ممکن است به شپش مبتلا گردد، پس در صورت ابتلا خود یا یکی از افراد خانواده در وهله اول خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش به فکر راهکار باشید. شپش انواع مختلفی دارد: شپش سر، شپش بدن و شپش ناحیه تناسلی یا شپش عانه. شپش سر یک حشره بدون بال خاکستری مایل به قهوه ای است که به سرعت روی مو حرکت می نماید و به همین دلیل به راحتی نمی توان آن را از مو جدا کرد و به دام انداخت. در واقع شپش سر، حشرات کوچک دندان داری هستند که در موی انسان زندگی و تخم ریزی و با مکیدن خون از پوست سر تغذیه می نمایند. شپش های بالغ بیضی شکل و خاکستری مایل به قهوه ای هستند. شپش ممکن است همه را درگیر کند، یعنی ابتلا به شپش زن و مرد و کودک و میانسال نمی شناسد اما شایع ترین سن ابتلا به شپش 4 تا 11 سالگی است. تخم شپش که به آن رِشک هم می گویند بیضی شکل و کمی شبیه به کنجد است و گاهی با شوره سر اشتباه گرفته می گردد. به همین خاطر درمان تا زمانی که فرد مبتلا با خارش سر روبرو نگردد به تاخیر می افتد. تخم شپش سفید مایل به کرم رنگ است و به ساقه مو نزدیک ریشه می چسبد. تخم شپش به راحتی از سر جدا نمی گردد و حتما باید با ناخن آن را جدا کنید در حالی که شوره سر با یک تکان دادن مو جدا می گردد و می ریزد. بیشترین نواحی درگیر شپش موهای قسمت بالا و پشت گوش و نزدیک گردن هستند.

شپش در مجموع پرواز نمی نماید و نمی پرد و همین مسئله یک نکته مثبت در مبتلا نشدن سایر اعضای خانواده و افرادی که با فرد در تماس هستند محسوب می گردد. اما تماس فرد مبتلا با سایر افراد مثلا به وسیله چسباندن سر به یکدیگر، استفاده از روبالشی، ملحفه، شانه و برس، کلاه و روسری و مقعنه و لباس مشترک (به وسیله یقه لباس) احتمال ابتلا به شپش را در اطرافیان فرد مبتلا بالا می برد.

ذکر این نکته ضروری است که شپش انسانی به وسیله گربه، سگ و سایر حیوانات به انسان منتقل نمی گردد. نخستین نشانه ابتلا به شپش سر خارش سر است. شپش های بالغ حدود 30 روز زندگی می نمایند و زمانی که از مو جدا شوند نمی تواند زنده بمانند. اگر چه می توانند مدت زمان کوتاهی روی لباس یا وسایل شخصی هم زنده بمانند. شپش ماده روزانه شش تخم می گذارد و به همین خاطر سرعت زیاد شدن آن ها بالاست.

از کجا بفهمیم شپش داریم؟

اگر کودک مدرسه ای یا مهدکودکی دارید یا خودتان در این مراکز یا جاهای شلوغ مثل هتل، مهمانسرا، پرورشگاه و خوابگاه ساکن یا شاغل هستید احتمال زیادی وجود دارد که در زمان اپیدمی شپش به آن مبتلا شوید. پس ضروری است مدام سر خود یا اطرافیان تان به خصوص بچه ها را از این نظر وارسی کنید. افرادی که به شپش مبتلا می شوند در ناحیه سر و گردن احساس مور مور شدن می نمایند یا مدام تصور می نمایند چیزی روی بدن یا سرشان راه می رود. از سوی دیگر گزش شپش ها باعث ایجاد حساسیت روی پوست می گردد و در نتیجه فرد مبتلا دچار خارش می گردد. مسئله اینجاست که شپش یک حشره موذی و جان سخت است و حتی با شستن سر به مدت طولانی (برخی منابع می گویند که حتی تا شش ساعت زیر آب مداوم) زنده می ماند. به همین خاطر می گوییم که حمام کردن مداوم و رعایت بهداشت منافاتی با مبتلا شدن به شپش در صورت تماس با فرد آلوده ندارد. به همین خاطر هم ممکن است در صورت ابتلا حتی تا شش هفته متوجه حضور شپش نشوید به خصوص این که در ابتلا ممکن است تعدادشان کم و شدت ابتلا خفیف باشد.

راه های درمان شپش و تخم شپش ؛ برای درمان شپش سر چه باید کرد؟

راه های درمان و از بین بردن شپش و تخم شپش چیست و برای درمان شپش در خانه چه باید کرد. حقیقت این است که برای از بین بردن شپش و تخم های شپش سر راه های خانگی زیادی پیشنهاد می گردد: از درمان شپش با نوشابه یا سس مایونز تا درمان و از بین بردن شپش با سرکه و نمک، اسفند یا اسپند، سیر و حتی نفت یا رنگ کردن و دکلره کردن موی سر برای خفه کردن شپش ها. اما واقعیت این است که که بهترین درمان خانگی برای برطرف شپش یا رشک زدایی همان معاینه توسط پزشک و استفاده از شامپوی ضد شپش و محلول ضد شپش برای ضد عفونی کردن لباس ها، ملحفه ها، روبالشی ها، مبلمان، فرش و هر وسیله ای است که فرد مبتلا با آن سرو کار داشته است. شپش حتما باید زیر نظر پزشک درمان گردد چون درمان خودسرانه شپش با دارو حتی ممکن است باعث بروز تشنج و صدمات جبران ناپذیر در فرد مبتلا گردد. این مواد سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و استفاده سرخود از آن ها خطرناک است. در مدت زمانی که شامپو روی سر است باید به طور مرتب موها را با شانه دانه ریز که معمولا دندانه هایش از جنس فلز است و برخی از آن ها با باتری کار می نمایند شانه بزنید تا رشک ها از مو جدا شوند.

بد نیست بدانید شپش سر اگر بیشتر از 36 ساعت از بدن دور باشد از بین می رود و می میرد. به همین دلیل معمولا پزشک توصیه می نماید که برای ضدعفونی کردن لباس و تشک و ملحفه و سایر لوازم آلوده آن ها را به محلولی که تجویز می نماید آغشته کنید (به وسیله اسپری کردن) سپس در نایلون های بزرگ در بسته، به مدت بیش از 36 ساعت در هوای آزاد قرار دهید. یک راه دیگر این است که البسه و ملحفه ها برای ضدعفونی شدن در آبِ گرم با دمای 100 درجه سانتی گراد جوشانده شوند یا در ماشین لباسشویی با دمای 60 درجه به بالا شسته شوند. همچنین ماساژ دادن موها با مخلوط آب و سرکه بعد از حمام با شامپوی ضد شپش و شانه کردن موها هم توصیه می گردد. مسئله اینجاست که ما واقعا نمی دانیم شپش چند روزه درمان می گردد. همه چیز به پیگیری دقیق درمان و به کار دریافت راهکارهای گفته شده و نیز دقت شما دارد. بعد از هر بار حمام و شانه کردن موها با شانه ریز در صورت مشاهده رشک یا همان تخم شپش چسبیده به موها با دست آن ها را جدا نموده و در کیسه پلاستیکی در بسته بگذارید و دور بریزید. حتی اگر یک رشک روی موها باقی مانده باشد درمان نیمه تمام می ماند.

در میان محلول ها، شانه ها و شامپوهای ضد شپش موجود در بازار این موارد معمولا توصیه و نسخه می شوند:

شانه الکتریکی ضد شپش سرنوبکامدل1001 یا هر نوع شانه الکتریکی دیگر

شانه ضد شپش لیندا نیت مدل تمام استیل پاک نماینده تخم شپش یا هر شانه ضد شپش دیگری

شامپو ضد شپش هگور مدل آنتی لایس حجم 150 میلی لیتر

لوسیون ضد شپش الیمکس حجم 50 میلی لیتر

اسپری محلول دافع حشرات (شپش) درمین برای البسه و سایر لوازم

asiaro.ir: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: افق کوروش
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8102

به "انواع راه های درمان سریع و قطعی شپش و تخم شپش؛ شپش چند روزه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع راه های درمان سریع و قطعی شپش و تخم شپش؛ شپش چند روزه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید