اهداء 2 میلیون واحد خون در ایران ، عظیم ترین مصرف کننده خون ایران کدام استان است؟ ، کمیاب ترین گروه خونی

به گزارش راه ساری، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه سالانه بیش از 2 میلیون واحد خون و فرآورده های خونی در کشور اهدا می گردد، گفت: کمیاب ترین گروه خونی در کشور AB منفی است، اما در عین حال باید توجه کرد که احتیاج به همه گروه های خونی وجود دارد.

اهداء 2 میلیون واحد خون در ایران ، عظیم ترین مصرف کننده خون ایران کدام استان است؟ ، کمیاب ترین گروه خونی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر بشیر حاجی بیگی با بیان اینکه طی سال 98 تعداد 2 میلیون و 500 هزار و 470 نفر به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند، گفت: از این تعداد 2 میلیون و 71 هزار اهدانماینده پیروز به اهدای خون شدند، اما حدود 490 هزار نفر از داوطلبان واجد شرایط اهدای خون نبودند و نتوانستند خون اهدا نمایند.

وی درباره میزان خون مورد احتیاج در کشور اظهار کرد: 920 بیمارستان در کل کشور از ادارات کل انتقال خون استان ها، خون و فرآورده های خونی را دریافت می نمایند. در کلانشهر تهران، اداره کل انتقال خون استان تهران جوابگوی احتیاج نزدیک به 170 بیمارستان و مرکز درمانی است.

حاجی بیگی با بیان این که روزانه نزدیک به 3 هزار واحد خون و فرآورده های آن از اداره کل انتقال خون استان تهران در خواست می گردد، گفت: استان تهران دارای بیشترین اهدانماینده و عظیم ترین مصرف نماینده خون و فرآورده های آن در کشور محسوب می گردد. بیمارستان های امام خمینی(ره)، شریعتی، لواسانی، قلب رجایی، حضرت رسول اکرم(ص) و میلاد تهران از پرمصرف ترین بیمارستان های کشور در زمینه مصرف خون و فرآورده هستند.

این مسئول ادامه داد: مصرف خون در استان های سیستان و بلوچستان، فارس، گیلان، مازندران، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کرمان به دلیل حضور بیماران تالاسمی در این استان ها بسیار بیشتر از سایر استان هاست.

وی با بیان اینکه احتیاجسنجی برای خون و فرآورده های آن بر اساس درخواست بانک خون بیمارستان ها انجام می گردد، اظهار کرد: هر آنچه را که بیمارستان درخواست می نماید، مرکز انتقال خون استان در اختیار قرار می دهد. البته در خصوص بعضی فرآورده ها از جمله پلاکت در بعضی مواقع به دلیل افزایش مصرف بیمارستان ها به طور مقطعی کمبود پیش می آید.

  • کمیاب ترین و پرمصرف ترین گروه خونی در ایران

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در ادامه با بیان اینکه سالانه بیش از 2 میلیون واحد خون در کشور جمع آوری می گردد که عمده این خون ها به فرآورده تبدیل می گردد، گفت: بر این اساس رقمی بیش از 3.5 میلیون واحد انواع فرآورده ها در ایران فراوری می گردد. این میزان تا به امروز جوابگوی احتیاج مراکز درمانی سراسر کشور بوده است اما همچنان که درخواست بیمارستان ها برای خون و فرآورده ها افزایش می یابد، به تناسب آن اقدامات سازمان انتقال خون و فعالیت های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی سازمان، میزان اهدای خون هم افزایش می یابد.

حاجی بیگی اضافه نمود: باید توجه کرد که 33 درصد افراد جامعه گروه خونی O مثبت، 25 تا 26 درصد درصد گروه خونی B مثبت، 27 تا 28 درصد گروه خونی A مثبت، 8 تا 9 درصد گروه خونی AB مثبت و تنها 10 درصد مردم کشورمان دارای گروه خونی منفی هستند.

وی مطرح نمود: کمیاب ترین گروه خونی AB منفی است که فقط یک درصد مردم کشور دارای این گروه خونی هستند. در عین حال باید توجه کرد که احتیاج به همه گروه های خونی وجود دارد. چرا که مثلا اگر گروه AB منفی در جامعه کم باشد، به همان میزان هم احتیاج به این گروه به خون کمتر خواهد بود. با همه این احوال، پرمصرف ترین گروه خونی در کشور گروه O مثبت است. چون دهنده عمومی است.

  • سالم ترین اهدانمایندگان خون چه کسانی هستند؟

سخنگوی سازمان انتقال خون در خصوص سالم ترین اهدانمایندگان خون هم شرح داد: در حال حاضر اهدانمایندگان خون به 3 گروه اهدانمایندگان بار اول، اهدانمایندگان باسابقه و اهدانمایندگان مستمر تقسیم می شوند.

حاجی بیگی اضافه نمود: اهدانمایندگان مستمر سالم ترین گروه اهدانماینده های خون هستند و برای این گروه اهدانمایندگان در دنیا سرمایه گذاری می گردد. به دلیل نقشی که اهدای خون داوطلبانه و مستمر بر سلامت خون دارد، توسعه اهدای خون مستمر و داوطلبانه از جمله اهداف استراتژیک سازمان انتقال خون ایران بوده است. به طوری که در سال 1384 نزدیک به 35.3 درصد خون های تهیه شده توسط اهدانمایندگان خون مستمر انجام گرفته، در سال 1388 این رقم به 43 درصد و در سال 1391 به 50.1 درصد ارتقا یافته است. در سال 1398 نیز این میزان به نزدیک 60 درصد رسیده است.

  • 20 درصد خون اهدایی در کشور برای بیماران خاص و تالاسمی

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در مصاحبه با فارس نیز اظهار کرد: از نظر شیوع نرخ پایین عفونت های منتقله از راه خون در میان اهدانمایندگان کشورهای منطقه امرو حرف اول را می زنیم و به خطر صفر انتقال بیماری های عفونی از راه خون نزدیک شده ایم و از این نظر در سطح کشورهای با درآمد بالا هستیم.

حاجی بیگی گفت: درحال حاضر به آمار تجمیعی 52 میلیون اهدای خون رسیده ایم؛ یعنی از بدو تاسیس سازمان انتقال خون تا به امروز 52 میلیون واحد خون توسط مردم اهدا شده است.

وی ادامه داد: 20 درصد خون اهدایی در کشور به مصرف بیماران خاص و تالاسمی می رسد، 17 درصد از خون های اهدایی کشور در استان تهران اهدا می گردد؛ در صورتی که 25 درصد خون و فرآورده های تهیه شده در کشور در تهران مصرف می گردد. چرا که نزدیک به 170 بیمارستان و مرکز درمانی در کلانشهر تهران است. در حال حاضر اهدای خون و دسترسی دنیای به تزریق خون سالم به عنوان بخشی از دستیابی به پوشش همگانی بهداشت است.

این مسئول اضافه نمود: میزان اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشورهای با درآمد بالا 32 نفر است، در کشورهای با درآمد متوسط به بالا این میزان 15 نفر در هزار نفر جمعیت و در کشورهای با درآمد پایین 8 نفر به ازای هزار نفر جمعیت است.

حاجی بیگی افزود: متوسط نرخ اهدای خون در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی 15 سال است. در حالی که شاخص اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت در کشور ایران 25 نفر است و این یعنی در منطقه سرآمد هستیم. حداقل سن اهدای خون در ایران 18 سال و حداکثر 60 سال است. اهدانمایندگان مستمر خون تا 65 سالگی می توانند با نظر پزشک مشاور اهدانماینده خون باشند.

وی درباره شرایط اهدای خون هم گفت: در ایران آقایان در سال 4 بار و خانم ها به خاطر مسائل فیزیولوژیک 3 بار در سال می توانند خون خود را اهدا نمایند. وزن اهدانمایندگان خون باید بیش از 50 کیلو باشد و هنگام مراجعه به سازمان انتقال خون همراه داشتن کارت شناسایی و کارت ملی الزامی است. ضمن اینکه در سال می توان 24 بار اهدای پلاسما انجام داد.

ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10833

به "اهداء 2 میلیون واحد خون در ایران ، عظیم ترین مصرف کننده خون ایران کدام استان است؟ ، کمیاب ترین گروه خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهداء 2 میلیون واحد خون در ایران ، عظیم ترین مصرف کننده خون ایران کدام استان است؟ ، کمیاب ترین گروه خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید