اهدای 6 هزار واحد پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا

به گزارش راه ساری، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: از اردیبهشت ماه امسال تا کنون از مجموع 7 هزار و 323 نفر مراجعه کننده که از بیماری کووید19 بهبود یافته اند و 28 روز از بهبودی آنها گذشته است، 6 هزار واحد پلاسما اهدا شده است که این میزان اهدای پلاسما نشان می دهد که دو درصد از بهبود یافتگان کووید19 جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده اند.

اهدای 6 هزار واحد پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا

به گزارش خبرنگاران از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بشیر حاجی بیگی با اعلام این مطلب گفت: مردم در استان های تهران، خوزستان، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی، کرمانشاه و آذربایجان غربی اقبال بیشتری برای اهدای پلاسمای خون خود جهت بهبود دیگر بیماران داشته اند. از همه بهبود یافتگان این بیماری تقاضا داریم که به شکرانه سلامتی و به عنوان زکات سلامتی خود به 25 مرکز انتقال خون سراسر کشور جهت اهدای پلاسما مراجعه کنند.

وی اضافه نمود: پزشکان معالج در بیمارستانها از طریق بانک خون بیمارستان از انتقال خون در خواست پلاسما می کنند و مراکز انتقال خون نیز پلاسمای تهیه شده را به بیمارستانها تحویل می دهند. حجم پلاسمای دریافتی 500 سی سی است و کلیه مراحل اهدای پلاسما در شرایط استریل و بهداشتی و با استفاده از وسایل یکبار مصرف انجام می شود.

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، در حال حاضر از 31 استان کشور، 25 استان و مرکز انتقال خون استانی، جمع آوری پلاسمای هیپرایمیون را انجام می دهند.

حاجی بیگی در خصوص نذر خون گفت: توصیه ما به مردم این است که نذر خون را فقط به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول نکنند چون طرح نذر خون تا اربعین حسینی ادامه دارد. برنامه نذر خون امسال با یاد و نام شهدای مدافع سلامت و شهدای دوران دفاع مقدس در وزارت بهداشت با حضور معاون وزارت بهداشت و همچنین مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران آغاز شد.

وی گفت: از ابتدای سال 99 تا پایان مرداد ماه، یک میلیون و 329 هزار واحد خون و فرآورده های خونی در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است و بیشترین میزان اهدای خون در این مدت به ترتیب مربوط به استانهای تهران، فارس، اصفهان و خراسان رضوی بوده است.

از ابتدای امسال تا پایان مرداد، 114هزار نفر برای اولین بار اقدام به اهدای خون کرده اند

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران بیان داشت: از ابتدای سال تا پایان مردادماه، بیش از 956 هزار نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرده اند که از این تعداد، حدود 760 هزار واحد خون اهدا شده و 114 هزار نفر نیز برای اولین بار اقدام به اهدای خون کرده اند.

حاجی بیگی گفت: بیشترین میزان شاخص اهدای خون بانوان در کشور به ترتیب مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کردستان با 8 درصد و لرستان با 7.5 درصد بوده است. همچنین شاخص اهدای خون به طور میانگین در 5 ماهه اول امسال در کشور 5 درصد بوده است.

وی شرح داد: بیشترین میزان رشد در شاخص اهدای خون بانوان مربوط به استانهای خراسان شمالی و جنوبی و چهارمحال و بختیاری بوده است. در کشور بیشترین میزان اهدای خون مربوط به گروه خونی O مثبت با 34 درصد و کمترین میزان اهدای خون مربوط به گروه خونی AB منفی است که کمتر از یک درصد و معادل 0.8 درصد بوده است.

تور مالزی: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

خیمه نیوز: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11298

به "اهدای 6 هزار واحد پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدای 6 هزار واحد پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید