فرایند صعودی کرونا در 13 استان

به گزارش راه ساری، بر اساس آنالیز های اپیدمیولوژی انجام شده بر فرایند ابتلا و گسترش ویروس کرونا در ایران و دنیا که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، تا روز 17 خرداد، ایران رتبه دهم ابتلا به کروناویروس را به خود اختصاص می دهد و بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا 17 خرداد ماه، 169 هزار و 425 نفر در کشور به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 8 هزار و 209 نفر جان خود را از دست داده و 132 هزار و 38 نفر نیز بهبود یافته اند. بر اساس آنالیز های انجام شده بیشترین شناسایی موارد قطعی ابتلا به این بیماری در روز 15 خرداد ماه بوده است.

فرایند صعودی کرونا در 13 استان

به گزارش ایسنا، همچنین بر اساس این گزارش که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، تا روز 17 خرداد 6 میلیون و 852 هزار و 818 نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 398 هزار و 282 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند. به طور کلی در دنیا کشور های آمریکا، برزیل، روسیه، اسپانیا و انگلستان رتبه های اول تا پنجم ابتلا به بیماری کووید19 را به خود اختصاص می دهند.

بر اساس اعلام این گزارش که از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، در محاسبات فرایند، در این گزارش و گزارشات آینده، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز می گردد. برای ارزیابی فرایند گسترش بیماری کووید-19 در استان های مختلف کشور از تحلیل فرایند تغییرات رخ داده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد. برای محاسبه فرایند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین دریافت از داده های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در نهایت، تغییر فرایند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین دریافت از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.

تحلیل احتمالی شرایط منحنی اپیدمی اخیر در استان ها

برای تحلیل احتمالی شرایط منحنی اپیدمی موارد زیر مدنظر نهاده شد:

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر فرایند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند افزایشی دارد.

- در مواردی که شاخص تغییر فرایند ابتلا نزولی، ولی شاخص تغییر فرایند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اول اپیدمی رد شده است.

- در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می گردد، شرایط به حالت ثبات می رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم می باشد. باید توجه داشت هر لحظه این فرایند مستعد یک پیک دیگر می باشد.

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر فرایند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند نزولی دارد.

- منظور از ناسازگاری داده ها این است که فرایند داده های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی ننموده و تغییرات ناهمگن فرایند شاخص های ابتلا و مرگ دیده می گردد. در این موارد تحلیل بهتر را در روز های بعد و با داده های درست تر می توان ارائه داد. ناسازگاری در داده ها به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می توان به ثبت غیر دقیق روزانه داده ها توسط استان ها و وجود خطا هنگام ثبت داده ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه ای از استان و اتمام اپیدمی در نقطه دیگر)، بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر فرایند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره نمود.

تقسیم بندی استان ها از نظر میزان گزارش

استان ها بر اساس میزان بروز تجمعی موارد بیماری به سه دسته پر گزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و فرایند بیماری در آن ها در جدول و نمودار های مرتبط مورد آنالیز نهاده شد. در خصوص استان های با بروز کم، تغییرات کم در داده ها می تواند تغییرات سریع در شاخص ها ایجاد کند و از این رو تفسیر داده های این استان ها سخت تر بوده و با عدم اطمینان بیشتری همراه است. تحلیل بر اساس این شاخص ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان ها همراه با سایر شاخص ها و تحلیل های دقیق تر، شواهد بهتری از فرایند اپیدمی در استان ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.

تحلیل فرایند بیماری در هفته منتهی به 16 خردادماه

در فرایند کشوری بیماری تغییرات مختصر صعودی مشاهده می گردد. فرایند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در هفت استان خوزستان، اصفهان، زنجان، آذربایجان غربی، ایلام، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری دیده شد. فرایند ثبات با تغییرات مختصر در دو استان کرمانشاه و تهران مشاهده شد. همچنین فرایند صعودی یا شروع پیک در 13 استان آذربایجان شرقی، هرمزگان، کردستان، مرکزی، یزد، قم، بوشهر، فارس، خراسان جنوبی، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و کرمان مشاهده شد. به نظر می رسد سه استان خراسان شمالی، البرز و سیستان و بلوچستان اخیرا پیک اپیدمی را تجربه نموده اند. در شش استان لرستان، اردبیل، سمنان، قزوین، مازندران و گیلان ناسازگاری داده ها اجازه تحلیل درستی از شرایط اپیدمی را نمی دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی را تجربه نماید. جهت اطلاع از روش کار و اطلاعات بیشتر در خصوص فرایند های استانی در چند روز اخیر به وبسایت کمیته اپیدمیولوژی کووید-19 به آدرس corona.behdasht.gov.ir مراجعه نمایید.

مقایسه رویکرد انجـام آزمایش کووید-19 در چهـار کشـور

در یک مطالعه چهار کشور کره جنوبی، ایتالیا، انگلیس و ایالات متحده که همگی اولین بیمار مبتلا به کووید-19 خود را در اواخر ماه ژانویه (اوایل بهمن 1398) گزارش نموده بودند، ولی رویکرد های متفاوتی برای انجام آزمایش به کار گرفته و شیوع بسیار متفاوتی را نسبت به هم تجربه نموده اند، از نظر پاسخ به دو پرسش اساسی مورد مقایسه قرار دریافتد: اول آنکه چه زمانی آزمایشات آنالیز ابتلا به کووید-19 در کشور شروع شد؟ و پرسش دوم این که این آزمایشات نسبت به میزان شیوع بیماری در آن کشور تا چه اندازه گسترش پیدا کرد؟

کره جنوبی برای کنترل سریع شیوع، به طور وسیع شروع به انجام آزمایش کرد (در حالی که ایتالیا، انگلیس و ایالات متحده چنین نکردند). تا اواسط ماه مارس (اواخر اسفند 1398) کره جنوبی اوج شیوع خود را گذرانده بود، علاوه بر اینکه این کشور تا کنون بیش از 600 مورد تأیید شده جدید در روز گزارش ننموده است. با کاهش تعداد موارد تأیید شده جدید، انجام آزمایش به همان روال قبل ادامه یافت. در ایالت متحده آمریکا، تا اواسط ماه مارس (اواخر اسفند 1398) هیچ اطلاعاتی در خصوص انجام آزمایش در ایالات متحده منتشر نشده است. آزمایش در این کشور، در اواخر اسفند 1398 با جدیت شروع شد. سپس با سرعت تا اواسط فروردین 1399 به بیش از 100 هزار تست در روز افزایش پیدا کرد. اما با وجود این که تعداد آزمایشات در ایالات متحده شروع به پیشی دریافت از سایر کشور ها کرد، شیوع کووید-19 نیز در آن کشور نسبت به سایر دنیا، پیشی گرفت.

در نیمه دوم فروردین 1399، تعداد موارد تأیید شده جدید روزانه در آمریکا به 30 هزار نفر رسید (یعنی 50 برابر بیشتر از بالاترین گزارش کره جنوبی). انگلستان در ابتدا صد ها نفر را آزمایش کرد و ردیابی افراد در معرض تماس، بلافاصله شروع شد. اما در اوایل ماه مارس (اواسط اسفند 1398) میزان انجام آزمایش کاهش یافت. در اوایل ماه آوریل (نیمه دوم فروردین 1399) تعداد انجام آزمایش در انگلیس افزایش یافته بود، اما بیماری خیلی سریع تر از آن رشد نموده بود. همچنین، سیاست ردیابی افراد در معرض تماس در تاریخ 12 مارس (22 اسفند 1398) متوقف شده بود و انجام آزمایش برای افراد بدون علامت تمدید نشد. در نیمه دوم فروردین 1399، تعداد موارد تأییدشده جدید روزانه در انگلستان به 4 هزار نفر رسید. آزمایش در ایتالیا بسیار کندتر شروع شد. بعد از نیمه اسفند تعداد موارد انجام آزمایش، روز به روز بیشتر شد. در حال حاضر ایتالیا با عبور از اوج شیوع، همچنان سیاست آزمایشات گسترده خود را دنبال می نماید. موارد جدید تأیید شده در هر دو کشور ایتالیا و انگلیس تقریباً 6 هزار مورد جدید در روز بوده است، ولی این تعداد در ایتالیا به سرعت سقوط کرد؛ درحالیکه در انگلیس برای یک ماه در همان سطح باقی ماند.

تجارب کشـور های جهـان در مواجهـه با کووید- 19: رومانـی

رومانی کشوری در جنوب شرقی اروپا، با مساحت 230 هزار و 170 کیلومترمربع و جمعیت 19 میلیون و 245 هزار و 933 نفر است. موارد کووید-19 در این کشور از تاریخ هفتم اسفندماه 1398 گزارش شد. در این کشور تا به امروز 20 هزار و 130 مورد تأییدشده بیماری و هزار و 316 مورد مرگ گزارش شده است. بعضی از تجارب و اقدامات اجرا شده در این کشور شامل موارد زیر می باشد:

- اجباری شدن استفاده از ماسک در محیط های سرپوشیده، عدم مجوز برای تجمعات بیش از سه نفر و الزام رعایت فاصله حداقل 1.5 متر

- تعطیلی مدارس، مهدکودک ها و رستوران ها و تعلیق بعضی از مرز های کشور به طور موقت

- تعطیلی حمل و نقل بین اللملی با اتوبوس به کشورهایی، چون ایتالیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ترکیه تا 12 خرداد ماه 1399

- اقدامات محرک مالی با اعطای وام، ایجاد تسهیلاتی در شرایط پرداخت مالیات ها با کاهش نرخ موجود، به تعویق انداختن مهلت بازپرداخت بدهی ها و معافیت عوارض گمرکی کالا های اورژانس پزشکی

- پوشش 75 درصد دستمزد مشاغلی که در دوران بحران کرونا دچار آسیب شدند

- در نظر دریافت تسهیلات جهت مرخصی پزشکی و جبران خسارت برای افراد در قرنطینه

- پرداخت گرنت به والدینی که به دلیل تعطیلی موقت مدارس به منظور حمایت از فرزندان شان در خانه می مانند

- کاستن تدریجی از شدت محدودیت های تردد با در نظر داشتن ملاحظات احتیاطی مانند استفاده از ماسک و دستکش

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: فرارو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9792

به "فرایند صعودی کرونا در 13 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند صعودی کرونا در 13 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید