ایجاد بستر برای فعالیت مالی مشارکتی و گروهی در ایران لازم است

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، بهره گیری درست از فضای ایجاد شده در دوران پساتحریم برای بهبود فضای مالی کشور در حال حاضر به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده به گونه ای که بسیاری از کارشناسان و مسئولان این حوزه اتفاق نظر دارند که در صورت نبود برنامه ریزی درست و کارشناسی شده برای مواجهه با این شرایط، نه تنها موجب هدر رفت این فرصت طلایی خواهد شد بلکه می تواند تبعات نامطلوبی نیز بر بخش های مختلف مالی کشور داشته باشند.

ایجاد بستر برای فعالیت مالی مشارکتی و گروهی در ایران لازم است

منطقه آزاد ارس در آذربایجان شرقی نیز که عنوان تجاری ترین منطقه ازاد کشور را یدک می کشد، شرایط مستعدی برای بهره گیری هر چه بیشتر از مزایای فضای باز پساتحریم را دارد هر چند که تهدیدهای این وضعیت نیز برای این منطقه کم نخواهد بود، موضوعی که مسئولان سازمان منطقه آزاد ارس با برگزاری سمینار تخصصی سرمایه گذاری در مورد فرصت ها و تهدیدهای دوران پساتحریم بر اقتصاد، آن را مورد آنالیز قرار دادند.

لزوم بسترسازی برای فعالیت اقتصادی مشارکتی و گروهی در ایران

اکبر مأنوسی رئیس انجمن دوستی و تجارت کانادا با ایران پیش از ظهر دوشنبه در سمینار تخصصی سرمایه گذاری در ارس، لزوم سرمایه گذاری های مشترک و آسان سازی قوانین سرمایه گذاری خارجی را مورد تاکید قرار داد و گفت: کار رقابتی رونق بخش هر نوع فعالیتی خواهد بود.

وی ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت های اقتصادی مشارکتی و گروهی در ایران را ضروری گفت و با بیان اینکه ثبات سیاسی و اقتصادی برای توسعه یک کشور حیاتی است، گفت: خوشبختانه از ثبات سیاسی خوبی برخوردار هستیم اما برای دستیابی به ثبات اقتصادی، ایجاد تغییرات اساسی در زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری ضروری است.

رئیس دانشکده انرژی های نو دانشگاه کارلتون کانادا اضافه کرد: اصلاح تفکر کار فردی به گروهی، فراهم کردن زمینه های لازم برای افزایش ارتباطات فرامنطقه ای و جهانی، تربیت و بکارگیری رایزنان بازرگانی در سراسر جهان برای بهبود تعامل اقتصادی، استقلال بانک ها از سیاست های دولتی، یاری به حضور قشر متوسط جامعه در فعالیت های اقتصادی، حضور مستقیم دانشگاه ها در فراوری ثروت با پیوند واقعی علم و صنعت را از جمله مهمترین عوامل رونق اقتصادی مطرح نمود.

وی افزایش رایزنان بازرگانی از هفت به 13 مورد را در برابر فرصت ها و ظرفیت های پیشرفت ایران ناچیز دانست و گفت: دیپلماسی جدیدی برای سیاست های اقتصادی ایران ضروری است و افزایش روابط و رایزنی های اقتصادی با جهان راهکار گشایش گره سیاست های پولی و اقتصادی بسته ایران است.

رئیس انجمن دوستی و تجارت کانادا با ایران با اشاره به رونق فعالیت های اقتصادی اجرا شده در ارس، برنامه ریزی برای افزایش میزان صادرات و ایجاد شرکت های چند ملیتی در این منطقه را مهم ارزیابی کرد و گفت: پتانسیل های سرمایه گذاری داخلی و خارجی کم نظیری در کشور و همچنین در ارس وجود دارد که باید با ایجاد ابزار نوین و فراهم کردن احتیاج سرمایه گذاران، وضعیت بهبود یابد.

مأنوسی که در جمع سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی منطقه آزاد ارس سخن می گفت، راهکار حل مسائل و رشد قابل توجه سرمایه گذاری در این منطقه را ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه گذاری های مشترک ایرانی و خارجی و حضور بانک های خارجی برای روان سازی فعالیت های بین المللی مطرح نمود.

اقتصاد ایران با تحول فکری ترمیم می گردد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس نیز در این سمینار تخصصی گفت: در سال های گذشته ضربه های مختلفی به اقتصاد کشور وارد شد و لازمه ترمیم آن تحول فکری است که در این خصوص باید تغییر نگرش، اصلاح افکار، واقع بینی و بهره گیری از علم و تجربه برای تجاری سازی ایده های نو مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

محسن خادم عرب باغی با تاسف بار توصیف کردن سهم 34 صدم درصدی صادرات ایران نسبت به مجموع صادرات جهان اضافه کرد: کوشش مجاهدانه برای حل مسائل لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی و موفقیت در دوران پساتحریم است و همت و علاقه برای جهاد و سازندگی در ایران باید احیاء گردد.

وی با بیان اینکه در صورت عدم حرکت هماهنگ با تحولات جهان امکان استفاده از فرصت و ظرفیت پیش آمده وجود نخواهد داشت، گفت: ارتباط با شرکت های دانش بنیان و برندهای جهانی، ارتقاء سطح کیفی فراوریات و تکنولوژی خطوط فراوری احتیاج حیاتی شرکت های ایرانی برای بقا در بازار ایران و حضور در عرصه های رقابتی جهان است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس توضیح داد: با برطرف موانع سیاسی برای افزایش روابط بین المللی در اقتصاد ایران، درهای ایران به سوی کالاهای باکیفیت و ارزان قیمت خارجی باز خواهد شد و این امر زنگ خطری مهم برای فعالان عرصه فراوری و صنعت است.

عرب باغی اتخاذ تصمیم کارآمد و معقولانه برای سرمایه گذاری هدفمند در منطقه آزاد ارس را مورد تاکید قرار داد و گفت: فعالیت مجتمع های تجاری با عرضه انواع کالاهای خارجی در ارس، نباید تهدیدی برای کالای ایرانی باشد، بلکه سرمایه گذاری های مشترک و فراوری برندهای معتبر جهان در این منطقه آزاد می تواند رونق بیش از پیش کالای ایرانی و بهبود سطح فناوری در فراوری را بدنبال داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5720

به "ایجاد بستر برای فعالیت مالی مشارکتی و گروهی در ایران لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد بستر برای فعالیت مالی مشارکتی و گروهی در ایران لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید