این خوراکی ها باعث ترش کردنتان می شوند!

به گزارش راه ساری، ایرنا/ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: سیگار، قهوه، نسکافه، شکلات به ویژه تلخ، ادویه جات، الکل و نعناع می توانند سبب تشدید ریفلاکس معده شوند، ضمن این که آب میوه ها هم به دلیل نفاخ بودن می توانند این مشکل را بیشتر نمایند.

این خوراکی ها باعث ترش کردنتان می شوند!

شاید حداقل یک بار تمام ما در طول زندگی خود، مشکل ترش کردن یا ریفلاکس معده را تجربه نموده باشیم و برای برطرف این مشکل به مصرف دارو پناه برده باشیم. با این حال باید کمی مراقب بود چراکه به گفته یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اگر مدت زیادی از داروهای ضداسید معده استفاده می کنید باید مراقب کمبود بعضی موادمعدنی در بدنتان باشید.

میترا زراتی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به این سوال که مصرف چه مواد غذایی سبب تشدید ریفلاکس می شوند، گفت: افزایش ترشح اسید معده باعث آسیب به مخاط معده می گردد و در بسیاری مواقع، بیماران حتی درد معده را گزارش می دهند. این مشکل به ویژه در افراد چاق، به هنگام استرس، پوشیدن لباس تنگ یا حتی مصرف بعضی داروها و همچنین حین شیمی درمانی اتفاق می افتد.

وی افزود: بعضی مواقع برای کنترل ترشح اسید معده به دریافت داروهای ضد اسید احتیاج است. ولی از آنجا که اسید معده برای جذب آهن، کلسیم و روی بسیار لازم است باید در مصرف این نوع داروها زیاده روی نگردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره شرح داد: اسید معده برای جذب آهن، کلسیم و روی بسیار لازم است و دریافت طولانی مدت این داروها می تواند فرد را در خطر کم خونی فقر آهن، پوکی استخوان و حتی خستگی به دنبال اختلال در جذب منیزیم قرار دهد. از این رو تاکید می گردد کسانی که چنین مسئله ای دارند خودسرانه به مصرف داروهای ضداسید معده روی نیاورند.

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی ایران، زراتی تاکید نمود: در صورتی که فرد در معرض یا دچار پوکی استخوان، کم خونی فقر آهن و خستگی ناشی از اختلال در جذب منیزیم شده باشد، آنالیز سطح این موادمغذی در خون لازم است تا مکمل لازم را دریافت کند.

وی به افرادی که معده آنها ترش می نماید یا ریفلاکس معده دارند، توصیه کرد: روزانه مقادیر کافی سبزیجات (البته میوه و سبزیجاتی که باعث تشدید علایم نگردد) مصرف نمایند و در رژیم غذایی شان ماست و گوشت های سفید را بگنجانند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی از دیگر توصیه های موثر در کنترل این مشکل را دراز نکشیدن تا یک ساعت بعد از خوردن غذا دانست و گفت: نباید این مساله مهم را فراموش کرد که بسیاری از مسائل دستگاه گوارش نظیر ریفلاکس، زخم معده و اثنی عشر، سنگ صفرا، IBS، کرون، دیورتیکولیت، یبوست، همورویید و شقاق، کبدچرب، التهاب لوزالمعده و... همگی احتیاج به تغییر عادات غذایی دارند. پس بیماران توصیه های ذکر شده را جدی بگیرند.

مجله ابوذریون: مجله خبری و تحلیلی

مجله عکس: آشنایی با هنر عکاسی و تصویربرداری

منبع: همگردی
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9945

به "این خوراکی ها باعث ترش کردنتان می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خوراکی ها باعث ترش کردنتان می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید