این 2روستای ری تفرجگاه خاندان سلطنتی بود

به گزارش راه ساری، کوشک و خانلق نام 2روستای دورافتاده در بخش فشافویه شهرری است که زمانی قطب کشاورزی ری بودند. به گفته یکی از ساکنان قدیمی، در زمین های اینجا حتی یک وجب زمین بایر یافت نمی شد، اما با شروع دوره خشکسالی، این روستاها رونق خود را از دست دادند، به طوری که روستای کوشک کاملاً خالی از سکنه شد، اما روستای خانلق همچنان به حیات خود ادامه داد.

این 2روستای ری تفرجگاه خاندان سلطنتی بود

خبرنگاران ـ مهین قاسمخانی: روزگاری روستاهای کوشک و خانلق مایملک خاندان پهلوی بود و آخر هفته هایشان را در این روستاها سپری می کردند. محمود معصومعلی عضو شورای روستای خانلق می گوید: روستاهای خانلق و کوشک، منطقه ای ارباب نشین بود و نام خانلق که واژه ای آذری است، در لغت به معنای منطقه خان نشین است. روزگاری اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی شاه مالک اینجا به حساب می آمد. او باغ بزرگی در این روستا داشت و آخر هفته ها با هواپیمای کوچکی به اینجا می آمد. امروزه از آن باغ بزرگ و میوه های رنگارنگش خبری نیست، اما دیوارهای آن همچنان باقی است. 9سال قبل از اینکه طرح اصلاحات ارضی اجرا گردد، خانلق نخستین روستایی بود که این طرح در آن به صورت آزمایشی اجرا شد.

خانلق 2قلعه داشت که به قلعه بالا و قلعه پایین معروف بود. امروزه از آن قلعه ها نشانی باقی نمانده است، اما بعضی از خانه های خشت و گلی روستا همچنان پابرجا هستند. به گفته معصومعلی، روستای خانلق قدمتی 4هزار و 800ساله دارد. او خرابه هایی را در فاصله چند صدمتری از روستا نشان می دهد و می گوید: خانلق واقعی آنجا بوده که اکنون اداره میراث فرهنگی و گردشگری دور تا دور آن را حصارکشیده است. دلیل این حصارکشی هم پیدا شدن اشیای تاریخی در همین خرابه ها بود که اکنون در موزه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نگهداری می گردد. براساس همین یافته ها بود که قدمت خانلق حدود 5هزار سال تخمین زده شد.

در فاصله کمتر از یک کیلومتری از روستای خانلق، روستای کوشک قرار گرفته است که امروزه محدوده ای متروکه است. معصومعلی می گوید: روستای کوشک زمانی 500خانوده را در خود جای داده بود و جزء روستاهای بزرگ تهران محسوب می شد. شاهپور غلامرضا برادر محمدرضا پهلوی، برای مدتی صاحب زمین های اینجا بود و به همین دلیل خیلی زود صاحب برق شد. این روستا حتی پستخانه، درمانگاه و گرمابه داشت، اما از حدود 30سال قبل که مشکل کم آبی جدی شد، رفته رفته اهالی اینجا را ترک و به شهرهای اطراف رفتند و صدها هکتار زمین خود را رها کردند. تنها یادگار به جامانده از روستای کوشک، بقعه امامزادگان یوشع و ایوب(ع) است که گفته می گردد از نوادگان امام زین العابدین(ع) هستند. این بقعه به همت اهالی و مسئولان محلی روستای خانلق بازسازی شده و میزبان زائرانی است که گذرشان به این نقطه دورافتاده می افتد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7570

به "این 2روستای ری تفرجگاه خاندان سلطنتی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این 2روستای ری تفرجگاه خاندان سلطنتی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید