باث، شهری مدرن با جاذبه های باستانی در انگلستان

به گزارش راه ساری، باث در انگلستان | Bath

شاید شما از آن دسته از افرادی باشید که نام شهر باث (Bath) را شنیده باشند و یا شاید هم نه ولی در هر صورت آیا می دانستید که باث، نام شهری در انگلیس است؟ یا حتی می دانید که یکی از قدیمی ترین حمام های دنیا و کل اروپا در این شهر انگلیسی قرار گرفته است؟ باث در انگلستان در سراسر دنیا به خاطر دارا بودن جاذبه های بسیار تاریخی معروفیت پیدا نموده است و بیشتر آثار آن به عنوان میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است. بیایید تا در ادامه به اتفاق یکدیگر، باث این شهر انگلیسی را بهتر بشناسیم و با آن در خبرنگاران آشنا شویم.

باث، شهری مدرن با جاذبه های باستانی در انگلستان

باث کجاست؟

باث شهری است در قسمت جنوب غربی انگلیس که در منطقه سامرست و در مرکز حوزه باث و سامرست شمال شرقی قرار گرفته است. در واقع این شهر جزئی از جزیره بریتانیا و و ایرلند شمالی هم محسوب می گردد. این شهر در حدود 150 کیلومتری غرب لندن قرار گرفته است و نزدیک به 80 هزار نفر در خود جمعیت دارد. در کنار این شهر، رود آون واقع شده است و به همین دلیل در سراسر شبه جزیره انگلیس، باث در انگلستان تنها شهری است که چشمه های آب داغ طبیعی دارد.

آب و هوای باث

باث در انگلستان دارای آب وهوا گرم و معتدل است. این شهر در تمامی طول سال، اندازه قابل توجهی بارندگی دارد و حتی در گرم و خشک ترین ماه های سال نیز بارندگی در آن اتفاق می افتد. میانگین دمای هوا در باث 9/7 درجه و میانگین بارش سالانه باران در این شهر، 761 میلی متر است. خشک ترین ماه سال در باث، ماه آوریل (13 فروردین الی 11 اردیبهشت) است. در گرم ترین ماه سال یعنی جولای (11 تیرالی 10 مرداد)، میانگین دمای هوا به 16 درجه می رسد. ژانویه (12 دی الی 12 بهمن) سردترین ماه سال است و میانگین دمای هوای آن 3/8 درجه است.

تاریخچه باث

این شهر از زمان کهن به عنوان مرکز چشمه های آب گرم طبیعی برای رومی ها نیز شناخته شده بوده است. اگر از بازه تاریخی این مورد را آنالیز نماییم باید بگوییم که از زمان الیزابتی تا جورجیایی، باث بیشتر مخصوص ثروتمندان بوده و به همین دلیل مجموعه بی نظیری از معماری جورجیایی را در خود جای داده است.

باث در فهرست میراث جهانی یونسکو جای دارد. شهر کوچک باث در انگلستان در سراسر قاره اروپا به خاطر حمام های رومی 2 هزار ساله خود مشهور است و نام خود را از این بناهای باستانی به یادگار دارد. این شهر با دارا بودن هزارا سال قدمت، از باستانی ترین شهرهای اروپا به شمار می رود و به همین دلیل در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. در افسانه ها گفته می گردد که این شهر حدود 3 هزار سال پیش به وسیله شاه بالدود دهمین شاه بریتانیا، پناهنده ای از تروآ و پدر شاه لیر تأسیس شده است. در طول قرون وسطی، باث در انگلستان هم به عنوان مرکزی مذهبی و هم به عنوان مرکز تجارت پشم شناخته می شده است. در اوایل قرن 18 میلادی بود که باث، با کوشش فردی به نام رالف آلن که فردی علاقه مند به چشمه های طبیعی بود به همراه دوستش ریچارد بیو نش، مجددا احیا شد.

این دو با احیای حمام های قدیمی رومی، این شهر را به مرکزی شیک و مد روز در جامعه انگلیسی تبدیل نمودند. پس از احیای دوباره باث در انگلستان، اشراف زاده ها یکی پس از دیگری برای تفریحات مختلف به آن سفر می کردند و در آن اوقاتشان را می گذراندند. با مدیریت درست و به جا، پول زیادی که وارد این شهر می شد با درایت و برنامه های خوبی خرج سازندگی و پیشرفت این شهر شد. ساختمان های زیبای جورجیایی، تراس های تماشای و فلکه ها و میادین بی نظیری که شهر را دوره نموده اند، یادگار همین دوره هستند.

باث مدرن

این شهر علاوه بر حمام های رومی اصیل، جاذبه های بی شمار دیگری هم دارد که در زمره ارزشمندترین آثار تاریخی انگلیس قرار می گیرند. البته باید بگوییم که تنها جاذبه های این شهر کوچک مختص به آثار تاریخی نمی شوند بلکه، این شهر دارای جاذبه ها و امکانات و تجملات زیادی نیز می باشد.

جالب است بدانید که جاذبه های رایگان هم در بین تماشای های این شهر پیدا می گردد بنابراین، اگر بودجه محدودی برای سفر دارید، نگران نباشید. با این حال صادقانه باید بدانید که باث در انگلستان در نهایت یک مقصد گردشگری گران قیمت است. امروزه، ساختمان های بسیار زیبا و شاه کارهای معماری جورجیایی این شهر هم چنان پابرجا هستند و آن ها به اضافه حمام های باستانی رومی باعث غنای این شهر انگلیسی شده اند و به همین دلیل، امروزه بسیاری از گردشگرانی که از اقصی نقاط جهان به این کشور می فرایند حتما به این شهر سر می زنند.

از جمله ویژگی های باث در انگلستان این است که به خاطر کوچکی و زیبایی خاص این شهر، موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خوبش و بعلاوه تماشای ها و امکانات زیادش باعث شده است تا این شهر تبدیل به مکانی ایده آل برای برگزاری جشن ها و فستیوال های مختلف باشد. فستیوال هایی همانند؛ جشنواره ادبیات باث، جشنواره بین المللی موسیقی باث، جشنواره جین آستن، جشنواره بین المللی گیتار باث، جشنواره فیلم باث و جشنواره موتزارت باث در این شهر برگزار می گردند.

جاذبه های شهر باث

  • ساختمان مجموعه باث | Royal Crescent

شما در سفرتان به باث می توانید ساختمان مجموعه باث (Building of Bath Collection) که در واقع یک موزه است، تماشا نمایید. این موزه زیبا نه تنها معماری کلاسیک خاص خود را دارد بلکه همه ساختمان های این شهر را تحت تاثیر قرار داده است. محلی که این ساختمان در آن قرار گرفته است، در میدان ملکه (Queen Square) که دارای نماهای متقارن مربوط به اوایل قرن 18 میلادی است که به نظر می رسد یکی از غنی ترین جاذبه های رایگان این شهر است.

  • حلقه سلطنتی | Royal Circus

حلقه سلطنتی، مقصد بعدی شما در این شهر است. این حلقه در واقع، دایره فوق العاده 3 طبقه ای است که با ترتیب های کلاسیک مختلف و ستونی در هر طبقه که بسیار تماشای است، قرار گرفته است. در خاتمه حتماً به هلال سلطنتی (Royal Crescent) مشهور در باث سر بزنید و از زیبایی آن لذت ببرید. بیشتر خانه های هلال سلطنتی در مالکیت خصوصی اشخاص هستند. هلال شماره 1 برای بازدید عموم باز است و همین فرصتی است برای این که نگاهی به سبک زندگی ثروتمندان و خدمتکاران آن ها در دوره جرجیایی بیاندازید.

  • حمام های رومی | Roman Baths

طبق افسانه های محلی، خواص درمانی این چشمه ها 500 سال قبل تر به وسیله یک فرمانروای انگلیسی کشف شده بوده است. با این حال، رومیان در این شهر حمام مشهور رومی را ساختند. در این حمام آب چشمه های معدنی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای 43 ماده معدنی است. دمای این آب 46/5 درجه است. این بنا، به عنوان رمانتیک ترین بنای انگلیسی انتخاب شده است و یکی از برترین نمونه های معماری رومی است که در این کشور هنوز پابرجا است. بسیاری از آثار کشف شده در جریان حفاری های منطقه ها اطراف این حمام رومی، در موزه ای نگهداری می شوند.

  • خیابان میلسام | Milsom

در این خیابان، بوتیک های شیک و مدرن و فروشگاه های هنری فراوانی وجود دارد که سوغات و صنایع دستی، هدیه، لباس و محصولاتی از این دست را می فروشند. این خیابان در زمره خیابان های مهم و مدرن باث است.

  • پل پولتنی | Pulteney Bridge

پل پولتنی یکی از معدود پل های شهر است که بنای روی آنها هنوز سالم به جای مانده است. این پل در سال 1770 ساخته شده است تا منطقه مرکزی باث را به بخش توسعه نیافته شهر که در طرف دیگر رود آوون قرار داشت، متصل کند. این پل به عنوان یکی از رمانتیک ترین پل های جهان شناخته می گردد. در 3 گذرگاه طاقدار این پل، مغازه های کوچکی وجود دارد و پل به خیابان زیبای گریت پولتنی منتهی می گردد که پر از خانه های قدیمی دوران جرجیایی است.

  • مرکز جین آستین | Jane Austen Centre

جین آستین یکی از محبوب ترین نویسندگان انگلیسی مشهور در جهان است. در مرکز جین آستین، نمایشگاه ها و اطلاعات جالبی در خصوص این نویسنده وجود دارد. تندیسی مومی از این نویسنده با لباس های مخصوص آن دوران در موزه قرار داده شده است که گردشگران معمولا برای عکس انداختن با آن بسیار مشتاق هستند. این مجموعه یک چایخانه سنتی هم دارد که برای استراحت مناسب است.

  • خانه سالی لون | Sally Lunn

قدمت خانه قدیمی Sally Lunn به سال 1483 بر می گردد و یکی از قدیمی ترین خانه ها در باث است. این خانه قرون وسطایی امروزه به یک موزه مجذوب نماینده و چایخانه تبدیل شده است. در این چایخانه شیرینی مخصوصی به نام کلوچه سالی لون سرو می گردد که آن را با دستورهای سنتی اصیل تهیه می نمایند.

  • موزه نجوم هرشل | Herschel Museum of Astronomy

موزه نجوم هرشل در خانه ای به سبک معماری جرجی قرار گرفته است که کاملا بازسازی و بازسازی شده است. وسایل و اشیای مربوط به ویلیام هرشل، منجم و موسیقی دان مشهور در این موزه نگهداری می گردد. در این موزه از اشیا و آثار مختلفی می توانید تماشا کنید که از جمله آنان؛ آلات موسیقی و نت های موسیقی هستند. در این موزه منابع متعددی در خصوص بزرگ ترین دستاورد این منجم یعنی کشف سیاره اورانوس در سال 1781 وجود دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14502

به "باث، شهری مدرن با جاذبه های باستانی در انگلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باث، شهری مدرن با جاذبه های باستانی در انگلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید