بایدها و نبایدهایی برای ارایه خدمات باکیفیت به بیماران

به گزارش راه ساری، در فصل سوم ویرایش اخیر راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای شاغلین حِرَف پزشکی که در آبان ماه سال جاری تدوین و ابلاغ شد، درباره بایدها و نبایدهای چگونگی ارائه خدمات استاندارد و با کیفیت به بیماران شرح داده شده است.

بایدها و نبایدهایی برای ارایه خدمات باکیفیت به بیماران

به گزارش خبرنگاران، در ماده 15 راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای شاغلین حِرَف پزشکی سازمان نظام پزشکی اعلام شده که شاغلان حرف پزشکی و وابسته مکلف هستند در حدود وظایف قانونی و حرفه ای خود و با توجه به امکانات در دسترس برای ارائه بهترین خدمات سلامت به بیماران خویش حداکثر کوشش ممکن را انجام دهند. همچنین در ماده 16 این راهنما تاکید شده است که در مواردی که شاغلان حرف پزشکی و وابسته متوجه می شوند که برای آغاز یا ادامه روند ارائه خدمات سلامت، صلاحیت علمی و عملی لازم را ندارند، باید از مشاوره دیگر همکاران استفاده نمایند و یا بیمار را به موسسه یا حرفه مند واجد صلاحیت ارجاع دهند.

در عین حال طبق ماده هفدهم آن اگر جان بیمار بر اثر یک فوریت پزشکی در خطر جدی و قریب الوقوع باشد، شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته موظفند همزمان یا قبل از اقدام به مشاوره یا ارجاع بیمار، حداکثر کوشش خود را برای پایداری وضعیت وی انجام دهند. البته در ادامه هم ماده 18 این راهنما ذکر نموده است که مراقبت های سلامت باید بر اساس روش های تشخیصی درمانی مناسب، روزآمد، در دسترس و مبتنی بر شواهد علمی و دانش روز پزشکی ارائه گردد.

همچنین طبق نوزدهمین ماده راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای شاغلین حِرَف پزشکی، شاغلان حرف پزشکی و وابسته باید برای کسب دانش روز و مطالعه مستمر و مداوم برای به روز نگه داشتن توانایی علمی و عملی خود اقدام نمایند. بر این اساس شرکت در دوره های رسمی بازآموزی و کسب امتیازات لازم برای مواردی مانند تمدید پروانه فعالیت، علی رغم الزام قانونی ممکن است به تنهایی کافی نباشد.

در ماده 20 راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای شاغلین حِرَف پزشکی به لزوم توجه به راهنماهای بالینی تاکید و اظهار شده در مواردی که راهنماهای بالینی مصوب مراجع رسمی مانند وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی وجود دارد، شاغلان حرف پزشکی و وابسته در حد امکان باید به این راهنماها پایبند باشند. البته در ماده 21 و 22 آن اعلام شده است که در مواردی که به هر دلیلی عمل به راهنماهای بالینی مقدور نیست، باید موضوع با ذکر دلیل به وزارت بهداشت، نظام پزشکی و یا کمیته اخلاق بیمارستان و نظام پزشکی محل گزارش گردد. در چنین مواردی بیماران نباید از خدمات فوری ضروری پزشکی محروم شوند. در عین حال تاکید شده است در مواردی هم که راهنمای مصوب بالینی وجود نداشته باشد، ضروری است همه اقدامات پزشکی بر مبنای مرجع علمی مورد تایید انجمن علمی یا بورد تخصصی مربوط به آن انجام گردد.

طبق بیست وسومین ماده این راهنما، ارائه هرگونه خدمت خارج از راهنماهای مصوب بالینی، مراجعه علمی مورد تایید و یا عرف تخصصی تحت هر عنوان و همچنین ارجاع بیماران به افرادی که ادعای درمانگری با روش های غیر علمی می نمایند و مراکز غیرمعتبر از سوی شاغلان حرف پزشکی و وابسته، ممنوع بوده و در صورتی که طی پژوهش های استاندارد ایمنی، موثر بودن هر ادعای درمانی به اثبات برسد، این موارد بخشی از علم روز پزشکی به شمار خواهند آمد.

در ماده 24 راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای شاغلین حِرَف پزشکی نیز آمده است که صرف داشتن مدرک تحصیلی یا دیگر مدارک حرفه ای مربوط به آن در هر مقطع موجه نماینده انجام هر نوع مداخله پزشکی نیست. بنابراین شاغلان حرف پزشکی و وابسته، تنها در حیطه هایی که آموزش رسمی آن را دریافت و مهارت علمی و عملی لازم را کسب نموده اند، مجازند که به درمان بیماران اقدام نمایند. باید توجه کرد که مرجع معین آموزش های قابل قبول هم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران است.

خبرنگار: مژگان زینلی پور / دبیر خبر: زهرا روزبروزی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 1089

به "بایدها و نبایدهایی برای ارایه خدمات باکیفیت به بیماران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهایی برای ارایه خدمات باکیفیت به بیماران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید