بخش خصوصی به پژوهشگران مراجعه نمی کند، استفاده رایگان از نتایج تحقیقات عادت شده است

به گزارش راه ساری، دکتر شهرام شکر فروش درباره چالش های پژوهش در کشور با اشاره به مسائل مربوط به بودجه، اظهار کرد: گفته می شود پژوهش باید مشتری مدار باشد و متقاضی داشته باشد؛ اما متاسفانه هنوز این فرهنگ در سازمان ها، دستگاه های مختلف و بخش خصوصی جا نیفتاده که حل مسائل و گرفتاری ها به پژوهشگران واگذار شود و بابت آن به پژوهشگران هزینه داده شود.

بخش خصوصی به پژوهشگران مراجعه نمی کند، استفاده رایگان از نتایج تحقیقات عادت شده است

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

وی ادامه داد: متاسفانه فرهنگ استفاده از تحقیقات پژوهشگران برای حل مسائل سازمان ها و دستگاه ها نهادینه نشده و دستگاه ها حاضر نیستند در این رابطه هزینه کنند، ما واقعا مشکل بودجه داریم، چرا که اگر وزارتخانه برای انجام پژوهش بودجه دهد، این پژوهش ها دیگر مشتری محور نیست و از طرف دیگر نیز مشتری ها به استفاده از نتایج تحقیقات رایگان عادت کرده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در خصوص چالش های صنعت و پژوهش، گفت: عمده ترین چالش ها در این زمینه محدودیت های اداری است که واقعا کشنده است و فرایند به تولید رساندن ایده ای پژوهشی خیلی طولانی و طاقت فرسا است و برای استفاده و بهره برداری بهتر از امکانات باید این گره های اداری باز و ساختار اداری کمی روان تر شود.

شکر فروش اضافه کرد: اگر گیر و دارهای اداری کمتر شود، شرایط خیلی بهتر شده و بسکمک از مسائل حل می شود.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش باید به تولید منجر شود، شرح داد: رویکردی که در سال های اخیر وزارت خانه به آن توجه کرده و مبنی بر آن پژوهش باید منجر به اشتغال و تولید شود، رویکرد خوبی است، اما متاسفانه کمی دیر به آن توجه شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در خصوص اهمیت فعالیت های پژوهشی منجر به تولید، ادامه داد: در حال حاضر در زمینه پروبیوتیک ها با همکاری سه نفر از اساتید دانشگاه، یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید پروبیوتیک ها تاسیس کرده ایم و تولیدات ما در سطح ملی، هم در مصارف انسانی و هم مصارف دامی در بازار کشور عرضه می شود.

شکر فروش در خصوص کاربرد پروبیوتیک ها گفت: یکی از طرح های پژوهشی من در خصوص به کار بردن پروبیوتیک ها همراه غذای انسان است که می تواند منجر به رفع بعضی از مسائل مصرف کننده ها شود.

وی اضافه کرد: از جمله مسائلی که مصرف این پروبیوتیک ها همراه غذا می تواند به رفع آن ها کمک کند، می توان به مسائل گوارشی، مسائل شرایط ایمنی بدن، دردهای روماتیسمی و دیابت اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز یادآور شد: با استفاده از این پروبیوتیک ها هم چنین می توان به کاهش مسمومیت های مزمن ناشی از فلزات سنگین کمک کرد، چرا که در بعضی از نقاط کشور با دریافت زیاد میزان فلزات سنگین توسط انسان ها درگیر هستیم.

شکر فروش که در هجدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری به عنوان یکی از پژوهشگران برتر معرفی گشت، در سرانجام اظهار کرد: در این زمینه ها طرح های زیادی داشته ایم که به شکل سرانجام نامه دانشجویان دکتری و یا با همکاری بعضی از همکاران در دانشگاه های آمریکا، اسپانیا و ایتالیا انجام شده و نتایج این تحقیقات نیز به چاپ رسیده است.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: ویکی گرام
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12939

به "بخش خصوصی به پژوهشگران مراجعه نمی کند، استفاده رایگان از نتایج تحقیقات عادت شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی به پژوهشگران مراجعه نمی کند، استفاده رایگان از نتایج تحقیقات عادت شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید