برای پرداخت حقوق به پژوهشگران دکتری منتظر تخصیص بودجه هستیم

به گزارش راه ساری، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: برای پرداخت حقوق به پژوهشگران دکتری منتظر تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم.

برای پرداخت حقوق به پژوهشگران دکتری منتظر تخصیص بودجه هستیم

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی خبرنگاران، درباره پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری اظهار کرد: پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری تابع تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت علوم است تا بتوانیم این موضوع را تحقق ببخشیم.

او اضافه نمود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیر تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری است، اما تا کنون اتفاقی نیفتاده و امیدواریم در 6 ماه دوم سال جاری بتوانیم آن را ساماندهی کنیم.

نقی زاده توضیح داد: یکی از محور های تحول آموزش عالی بحث گرنت محور کردن دانشجویان دوره دکتری است و تا موقعی که این موضوع انجام نگردد بحث ماموریت گرا و کاربردی کردن حوزه تحصیلات تکمیلی بسیار سخت خواهد بود؛ بنابراین باید آن را به صورت جدی پیگیری کنیم تا چالش های موجود در میان دانشجویان دکتری رفع شوند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره افزایش بی رویه تعداد دانشجویان دکتری اظهار کرد: در جهان برای اینکه دانشگاه ها بتوانند پژوهش های دانشجویان تحصیلات تکمیلی را کاربردی نمایند آن ها را به نظام گرنت متصل خواهند کرد.

نقی زاده گفت: این گرنت که به صورت حقوق ماهیانه حق الزمه به پژوهشگران دوره دکتری در جهان پرداخت می گردد از 3 راستا عبور می نماید. یکی به وسیله قرارداد های ارتباط با جامعه و صنعت استادان دانشگاه بوده که قطعا کاربردی و ماموریت گراست و احتیاج صنعت را حل می نماید.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی بیان نمود: یکی دیگر از موضوعات کاربردی کردن پژوهش های دانشجویان دکتری، محل گرنت های عمومی است که در جهان در قالب صندوق های گرنت تجمیع می شوند که در آن جا معمولا دولت ها اولویت های پژوهشی خود را معین می نمایند و عمدتا در بخش هایی مانند: علوم انسانی، علوم پایه، علوم پایه و مهندسی هستند که صنعت تقاضای فعال ندارد که دولت ها باید در این زمینه اولویت های خود را مطرح نمایند تا با توجه به احتیاج موجود در کشور یافته های پژوهشی فراوری نمایند، بعلاوه بخشی دیگر از تحقیقات خود را که دولت اولویت آن را تشخیص نداده به صورت آزاد باقی می گذرانند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: سازمان برنامه و بودجه 80 درصد منابع را به اولویت ها اختصاص می دهند. یاری های عمومی، خیریه، وقف و بعضی از عایدی های اختصاصی دانشگاه ها از محل فعالیت ها مانند شرکت های دانش بنیان هم گزینه سوم کاربردی کردن پژوهش های دانشجویان دکتری است.

نقی زاده ادامه داد: اگر این 3 موضوع در حوزه دانشجویان دکتری و گرنت محور کردن سرانجام نامه ها اتفاق بیفتد باعث می گردد تا خود به خود سرانجام نامه ها و پژوهش های دوره دکتری ماموریت محور خواهند شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی بیان نمود: در خصوص تعداد جذب دانشجویان دکتری تابع احتیاج های موجود هستیم، هرچه قدر این احتیاج قابل تامین از سوی نظام گرنت باشد با توجه به استاندارد ها دانشجویان را جذب خواهیم کرد. اگر هم منابع اقتصادی تخصیص پیدا نکند تعداد جذب محدودتر خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14350

به "برای پرداخت حقوق به پژوهشگران دکتری منتظر تخصیص بودجه هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای پرداخت حقوق به پژوهشگران دکتری منتظر تخصیص بودجه هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید