برنده هنرمفهومی انگلیس به فکر خرید ژاکت با پول جایزه اش است!

به گزارش راه ساری، یک زن 44 ساله موفق شد مقام اول جشنواره ترنر را کسب و به جایزه 25 هزار پوندی دست پیدا کند. او با گوشی تلفن همراه خود توانسته است تصاویری متحرک را به ثبت برساند و این جایزه را از آن خود کند.

برنده هنرمفهومی انگلیس به فکر خرید ژاکت با پول جایزه اش است!

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، جایزهٔ ترنر (Turner Prize) به نام نقاش بریتانیایی ویلیام ترنر نام گذاری شده است. این جایزه سالانه به یکی از هنرمندان تجسمی بریتانیا اعطا می گردد. همچنین جایزه ترنر تا سال 2016 تنها به هنرمندان زیر 50 سال اختصاص می یافت که این محدودیت حذف شد.

این جایزه به همت نگارخانهٔ تِیت در بریتانیا به برگزیدگان اهدا می گردد. جایزهٔ ترنر از زمان پیدایشش در سال 1984 به معروف ترین جایزه هنری بریتانیا و یکی از مهم ترین جوایز هنری اروپا تبدیل شده است.

آثار رشته های مختلف هنری از جمله نقاشی هم در این جشنواره به نمایش درمی آیند اما در درجهٔ اول این جایزه به هنر مفهومی (Conceptual art) اختصاص پیدا نموده است.

اما جایزه سال جاری در بخش هنر مفهمومی یا همان Conceptual art به مجموعه ای از ویدیوهای کوتاه که توسط گوشی موبایل آیفون فیلم برداری شده اند و حومه اسکاتلند را از پنجره یک قطار به تصویر می کشند، اختصاص پیدا نموده است.

شارلوت پراگر توانسته جایزه نفر اول ترنر را در مراسم این جشنواره در لندن در عصر سه شنبه از دست چیماماندا نگوزی آدیچی (رمان نویس) دریافت کند. این هنرمند اسکاتلندی نزدیک به 20 سال است که عکس های در حال حرکت می گیرد ولی با این حال هنوز شناخته شده نبود و با شهرت فاصله زیادی دارد.

هیات داوران جشنواره ترنر کار اخیر پراگر را یک پیشرفت غیرمنتظره به سمت مسیری جدید برای خلق هنر مفهمومی دانسته است.

این هنرمند پس از برنده شدن بیان نموده است، خیلی مفتخرم و تحت تأثیر قرار گرفته ام. در واقع این امر کمی برایم فراتر از واقعیت است. حس خیلی خوبی دارم.

بنابر گفته هنرمند او از یک گوشی آیفون (برند اپل) برای فیلم برداری های خود استفاده نموده؛ چراکه در زمان سفرش موبایل او تنها چیزی بوده که در آن لحظه می توانسته با آن کار کند. درواقع سهولت استفاده از گوشی و کاربردهای آن، کارش را راحت نموده است.

پراگر در پاسخ به اینکه قصد دارد در آینده با پول جایزه چه کاری انجام دهد؟ گفته است: با این پول زندگی خواهم کرد. اجاره خانه و استودیو و قبض هایم را پرداخت می کنم. شاید هم بخشی از آن را برای درمان و یا خریدن یک ژاکت خوب صرف کنم.

مدیر تیت بریتانیا یکی از داوران جوایز ترنر است که درباره کار پراگر چنین بیان نموده است: این هنرمند با فیلم خود توانسته کاربردی ترین فیلم هنری که می توان با یک گوشی آیفون گرفت را به ثبت برساند.

پراگر 44 ساله برای اولین بار فیلم خود را در نمایشگاه انفرادی اش در موزه هنرهای معاصر نروژ به نمایش گذاشت. فیلم 32 دقیقه ای او به نام بریجیت در تیت بریتانیا به عنوان بخشی از جشنواره جایزه ترنر به نمایش گذاشته شده. پراگر فیلم خود را طی یک سال فیلم برداری نموده است.

جایزه ترنر سال جاری در لندن برگزار گردید و سال آینده نیز در مارگیت انگلستان برگزار خواهد شد.

parisro.ir: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

italyro.ir: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 905

به "برنده هنرمفهومی انگلیس به فکر خرید ژاکت با پول جایزه اش است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنده هنرمفهومی انگلیس به فکر خرید ژاکت با پول جایزه اش است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید