برگزاری نمایشگاه مجازی به مطالبه مردم از ناشران و دولت تبدیل شده است

به گزارش راه ساری، لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان نمود: در کنار همه بحران ها و سختی هایی که در کنار کرونا داشتیم و داریم، زندگی جاری است. بسیاری از ابعاد زندگی بشر با شرایط جدید انطباق، محدود و یا تغییر پیدا نموده؛ بنابراین با توجه به این شرایط اقدامات را باید تغییر، تحدید و یا انطباق داد و رویداد های فرهنگی و هنری مانند نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از جمله این اقدامات است.

برگزاری نمایشگاه مجازی به مطالبه مردم از ناشران و دولت تبدیل شده است

وی با اشاره به صندلی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، اضافه کرد: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با ابعاد بسیار گسترده با حضور و استقبال همیشگی مردم، سی و دو دوره برگزار گردید و برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای مسئولان و همچنین مردم، با تردید هایی از نظر کیفیت همراه بود و یا مقایسه ضمنی با نمایشگاه های فیزیکی در اذهان شکل گرفته بود.

نمایشگاه مجازی کتاب نقطه عطفی است برای آینده، با کرونا و یا بدون کرونا

حیدری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را از دو منظر مورد ارزیابی قرار داد و گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با توجه به نخستین تجربه، با خلا ء ها و ایراداتی همراه و از سوی دیگر نقطه عطفی است برای آینده، با کرونا و یا بدون کرونا.

عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اضافه کرد: کرونا به تقویت زیرساخت های فنی شتاب داد و در آستانه سرانجام یک تجربه همراه با استقبال بسیار قابل توجه مردم کتاب دوست هستیم. مجریان برگزاری نمایشگاه مجازی از یک سو سبک زندگی جدید در فضای مجازی را برای ارائه خدمات آموختند، مردم نیز سبک زندگی جدید در این فضا را برای بهره مندی از کالا ها و آثار فرهنگی هنری را تجربه کردند؛ بنابراین فکر می کنم نمایشگاه های این حوزه حتی اگر فیزیکی هم برگزار شوند، حتما بخش مجازی آن ها فعال خواهد بود؛ به ویژه برای افرادی که امکان مراجعه و دسترسی فیزیکی ندارند.

حیدری درباره دیدگاه بعضی از ناشران درباره حفظ ساختار فنی نمایشگاه مجازی کتاب برای سال های آینده و برگزاری همزمان دو قالب نمایشگاه فیزیکی با هدف نمایش و گفت و گو بین فعالان داخلی و خارجی نشر و بُعد فروش در فضای مجازی اعلام کرد: همه این فروض را می توان در نظر داشت و برای حصول به نتیجه، هر کدام را در نحله ای آزمون و خطا کرد. در مجموع آنچه در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اهمیت جلوه می نماید، تبدیل این شکل برگزاری نمایشگاه به عنوان یک مطالبه است. مطالبه ای که در قالب سه ضلع شکل گرفته، یعنی ناشران از دولت و مخاطبان از ناشران و دولت. مسئولان ملکف و موظف هستند برای تامین خدمات در این فضای جدید تمهیدات لازم را بیندیشیم.

وی اضافه کرد: برگزاری یک مرحله یا دو مرحله ای نمایشگاه کتاب، پُررنگی و یا کم رنگی ابعاد فیزیکی و یا فروش خیلی مهم نیست و در شیوه اجرا قابل آنالیز است؛ اصل موضوع، توجه به شتاب برای فعالیت در فضای مجازی و حفظ رویکرد های جدید است تا خدمات بهتری به مردم ارائه گردد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کاهش آسیب به کتاب فروشان در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با اتصال به شبکه فروش این نمایشگاه گفت: سیاست های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مجزا پیش بینی شده، به عبارت دیگر کتاب فروشان در مقاطع مختلف در قالب طرح های فصلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مورد حمایت قرار گرفتند و نمایشگاه مجازی کتاب نیز برای حمایت از ناشران برگزار گردید.

حیدری اضافه کرد: تجمیع ناشر و کتاب فروش در قالب نمایشگاه مجازی کتاب منافاتی ندارد و البته که باید صدای هر دو گروه را شنید اما اگر زنجیره فراوری را از ابتدا دنبال کنیم مسلما مصرف کننده باید به کتاب فروش، کتاب فروش به حلقه های دیگر این زنجیره متصل باشند. اما با توجه به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب همواره ویژه ناشران برپا شده، این تغییر برای تحقق اتصال حلقه کتاب فروشان به این رویداد، یکباره قابل تحقق نیست و باید در طول زمان به اجرای آن فکر کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13908

به "برگزاری نمایشگاه مجازی به مطالبه مردم از ناشران و دولت تبدیل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نمایشگاه مجازی به مطالبه مردم از ناشران و دولت تبدیل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید