بهترین جاذبه های گردشگری شوشتر

به گزارش راه ساری، جاذبه های گردشگری شوشتر

در یک مقاله ای با عنوان قدیمی ترین کشورهای دنیا نام ایران بعد از یونان و چین و … نیز به چشم می خورد، از همین رو شهرها و جاذبه هایی در کشورمان ایران وجود دارد، که قدمت بعضی از آن ها حتی به هزاران سال پیش باز می گردد. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران به نام شوشتر صحبت کنیم. شهر شوشتر در دامنه کوه های زاگرس قرار گرفته است و از لحاظ آب و هوایی هم شرایط مطلوب و خوبی را شامل می گردد. شهر شوشتر بنابر جاذبه های جذابی که دارد در بعضی از ایام سال به خصوص فصل بهار گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نماید. در ادامه همراه با ما باشید با جاذبه های گردشگری شوشتر آشنا شوید.

بهترین جاذبه های گردشگری شوشتر

اگرچه بعضی از جاذبه ها و بناهایی که در این شهر وجود دارند در حال حاضر ویرانه ای از آن ها باقی نمانده است، اما ما به رسم قلم سعی در ذکر تمامی آن ها کرده ایم تا از یادها فراموش نشوند.

جالب است بدانید گروهی از مورخان درباره شوشتر اینطور بیان کرده اند که در دورانی از تاریخ، مردم شهر شوش پس از ویران شدن سرزمین شان در 6 فرسنگی آن منطقه ای را که دارای آب و هوایی حاصلخیزتر و مناسب تر بود، به عنوان محل جدید زندگی انتخاب و شهری جدید به نام شوشتر را که به معنای بهتر از شوش است، بنا نهادند.

مختصری از تاریخ شهر شوشتر

یک باستان شناس فرانسوی سکونتگاهی را در این شهر پیدا کرده است که با آنالیز های انجام گرفته بر روی آن تعیین شده است که قدمت شهر شوشتر نزدیک به 10 هزار سال می باشد. در حفاری هایی که در اراضی دستوا در 5 کیلومتری جنوب غربی شوشتر فعلی صورت پذیرفت، تعیین شد که این منطقه برای اولین بار بعد از مرگ اسکندر مقدونی توسط اقوام الیمائید اشغال شده است. در طول تاریخ شهر شوشتر بارها مورد حمله نهاده شده که از جمله آن ها حملاتی توسط مغولان و تیموریان بوده است. در زمان نادرشاه افشار بعلت شورشی که در این شهر بر علیه حکومت مرکزی صورت گرفت نادرشاه به شوشتر لشکر کشیده و پس از فتح شهر دست به فجایع زیادی نیز زد. بطوریکه بسیاری از بزرگان این شهر کشته شدند و سه شبانه روز زنان و اطفال عوام الناس را به لشکریان بخشیدند.

پس از آنکه نادرشاه از جهان رفت اوضاع شهر شوشتر همانند سایر نقاط کشور دچار هرج و مرج شد و درگیری هایی بین نعمتی ها و حیدری ها بشدت رواج داشت. در زمان کریم خان زند نیز بعلت شورش هایی که در شوشتر اجرا شده و انواع شر و درگیری، کشاورزی و کسب و کار در این شهر از رونق افتاد.

آشنایی با جاذبه های شهر شوش

سازه های آبی شوشتر

یکی از جاذبه های شوشتر که در فهرست جهانی میراث یونسکو نیز به ثبت رسیده همین سازه های آبی است. مجموعه ای از سیستم آبیاری پیچیده که بر اساس شواهد، قدمتش به دوران حکومت داریوش بزرگ و سده 5 پیش از میلاد باز می گردد. مردم در زمان هخامنشیان تا ساسانیان با استفاده از طرحی هوشمندانه مجموعه ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های بزرگ جهت دهی به آب را ساختند تا نهایت بهره را از آب ببرند. امروزه شاید تنها بخشی از این ساختار پیچیده باقی مانده باشد، اما ریزش آب حاصل از پساب آسیاب ها، آبشارهای مصنوعی زیبایی را ایجاد نموده که به محوطه ای حوضچه مانند می ریزند و منظره ای حیرت انگیز را شکل داده است.

ساعت دسترسی: 08:00 صبح تا 17:30هزینه اتباع ایرانی: 5500 تومانهزینه اتباع خارجی: 35000 تومانآدرس: استان خوزستان، شوشتر، خیابان شریعتی

نهر داریون در شوشتر

داریون نهری است در شوشتر که از رود شطیط جدا می گردد و دوباره به آن می پیوندد. این نهر داریوش یا دارا نیز نام دارد و در زمان داریوش هخامنشی حفر شده است. به گفته نویسنده تحفه العالم: در حوالی شهر باغ و بوستان نبود و رودخانه از حوالی شهر تخمیناً نیم فرسخ دور بود و مردم قری و قوافل به کشتی از رودخانه عبور می نمودند و به این سبب زحمت بسیاری کشیدند تا این که دارای اکبر نهر داریان را ابتدا کرده فرصت اتمام نیافت و دارا بن دارا به اتمام آن کوشید و آب از میان شهر و صحرای گرگر جاری ساخت و این قبل از اسکندر ذوالقرنین بود.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

در فاصله 10 کیلومتری از جهت دزفول به شوشتر در میان خرباه های شهر جندی شاپور که یکی از محوطه های تاریخی ایران است آرامگاه یعقوب لیث نهاده شده است. قدمت این آرامگاه کهن به دوران سلجوقیان باز می گردد و دارای یک گنبد مخروطی شکل دندانه دار و از بهترین نوع گنبدهای مخروطی شکل محسوب می گردد. سازه اصلی بنای بقعه از خشت خام بوده و نقش های برجسته، ملات گچ و خاک نیز در ساخت آن مشاهده می گردد. آرامگاه یعقوب لیث صفاری یکی از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری شوشتر می باشد.

منطقه حفاظت شده کرایی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شوشتر منطقه حفاظت شده کرایی است که در فاصله 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شوشتر نهاده شده است. مساحت این منطقه گردشگری حدود 40 هزار هکتار است و رشته کوه سیاه یا کوه شه در آن نهاده شده است. پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده کرایی از نوع مرتعی و در انواع مختلفی است که می توان به بادام کوهی، انجیر کوهی، کلخنگ، رملیک، سریم، گز، کاسنی، لگومینوز، بارهنگ، بومادران، پونه و درخت کنار در آن اشاره نمود.

در خود منطقه حفاظت شده کرایی جاذبه هایی نظیر راهدار، خرسی، چاه کرا، کرایی قدیم و آبگرمک هم وجود دارد که می توانید در صورت رفتن به این منطقه از آن ها هم بازدید کنید.

پل بند لشکر

از دیگر جاذبه های گردشگری شوشتر که قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان بر می گردد، پل بند لشکر است. مصالح به کار رفته در این سازه تاریخی عبارتند از ماسه سنگ و ملات ساروج که طول بالغ بر 124 متر ساخته شده است. ارتفاع این پل در قسمت های مختلف، متغیر است اما به طور میانگین دارای بلندایی حدود 8 متر و 35 سانتی متر است. این سازه ارزشمند در گذشته به یکی از شهرهای مهمی به نام عسکر مکرم متصل می ساخته و یکی از دروازه های شوشتر محسوب می شده است.

خانه مستوفی شوشتر

عمارات تاریخی خانه مستوفی شوشتر یکی از آثار ارزشمند ایران کهن است که کارشناسان بناهای تاریخی، قدمت آن را به دوران حکومت پادشاهان قاجار نسبت داده اند. عمارت تاریخی خانه مستوفی شوشتر بر اساس سبک معماری مرسوم در اواخر پادشاهی قاجاریه و در زمان مظفرالدین شاه است که در بافت قدیمی این شهرستان نیز ساخته شده است. طرح اولیه این عمارت از دو بخش داخلی و بیرونی تشکیل شده است که از چشم اندازی بسیار زیبا و منحصر به فرد تشکیل شده است.

امروزه با دایر شدن بخش های مختلفی از جمله موزه خانه مستوفی، رستوران، مرکز صنایع دستی و عکاسخانه در این مجموعه تاریخی، آن را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شوشتر می شناسند.

آدرس: استان خوزستان، شوشتر، میدان باطنی، جنب پل باستانی شادروان

قلعه سلاسل شوشتر

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شوشتر که قدمت تاریخی بسیاری هم دارد، قلعه سلاسل است که بر روی صخره بسیار بزرگی ساخته شده است. . بعضی از کارشناسان ساخت این دژ مستحکم و تاریخی را در دوران حکومت ساسانیان عنوان کرده و براین باور هستند که احتمالا همزمان با سال پل بند شادروان، احداث شده است. در دوره های مختلف بارها این قلعه مورد تعمیر و بازسازی نهاده شد و گفته می گردد که در گرداگرد آن از شرق تا غرب خندقی جهت جلوگیری از نفوذ دشمن و نیز تامین آب مورد احتیاج قلعه کنده شده بوده است.

آدرس: استان خوزستان، شمال شوشتر

پل بند شادروان

در شمال غربی شهرستان شوشتر بر روی رودخانه کارون یا شطیط یکی از دیگر جاذبه های گردشگری شوشتر به نام پل بند شادروان است. این اثر تاریخی به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی کشور به ثبت ملی رسیده است و از دید بعضی از کارشناسان لقب کهن ترین پل ایران را برای خود کسب کرده است. قدمت پل شادروان به دوران حکومت ساسانیان و سلطنت شاپور ساسانی، بازمی گردد.

خانه مشخص التجار شوشتر

جاذبه های گردشگری شوشتر هر کدام برای خود داستان های خاص مربوط به خودشان را دارند و می توان برای بازدید از هر کدام ساعتها وقت گذاشت یکی دیگر از این جاذبه ها که می خواهیم در این مطلب از آن نام ببریم خانه مشخص التجار شوشتر است که قدیمی ترین منزلی است که در این شهرستان ساخته شده و قدمت آن به دوره حکومت قاجاریان باز می گردد. سازندگان این منزل تاریخی، آن را به صورت تک ایوانی و در دو طبقه احداث کرده اند.

خانه گازر شوشتر

یک عمارت تاریخی دیگر جز تاریخی ترین جاذبه های گردشگری شوشتر به شمار می رود خانه گازر شوشتر است. این خانه تاریخی در دوره حکومت قاجاریان ساخته شده و دومین خانه از لحاظ اهمیت و ارزش در بین عمارت های تاریخی شوشتر به شمار می رود. خانه گازر شوشتر بدون اندرونی و با تزئینات زیبای آجرکاری، گچبری و حجاری ساخته شده است.

باغ خان شوشتر

مجموعه ای تاریخی دیگری در شهر شوشتر وجود دارد که از آن با عنوان باغ خان یاد می گردد. این باغ در فاصله کمتر از 1 کیلومتر از محوطه تاریخی آبشارهای شوشتر در بخش غربی رود گرگر و در نزدیکی بافت قدیمی شهر تاریخی شوشتر واقع شده است. این محوطه مساحتی برابر با 1600 مترمربع دارد و درختان در آن به صورت منظم و با نظم خاصی کاشته شده اند. جالب است بدانید که نام این باغ برگرفته از نام محمد زمان خان مرعشی از خان های دوران قاجار است.

مسجد جامع شوشتر

درون هر کدام از شهرهای ایران یک مسجد بزرگ و جامع واقع شده است که از مهمترین مکان های گردهمایی اهالی آن شهر محسوب می گردد، از همین رو یکی از جاذبه های گردشگری شوشتر مسجد جامعی است که در آن واقع شده است. معماری مسجد جامع شوشتر بسیار زیبا و گچبری ها و کنده کاری های بسیار هنرمندان در آن به کار برده است. این مکان سالانه میزبان مسافران زیادی که در اقصی نقاط ایران و حتی خارج از کشور می باشد.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: الی گشت
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 1407

به "بهترین جاذبه های گردشگری شوشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین جاذبه های گردشگری شوشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید