بیش از 4700 آکادمی هنری داریم

به گزارش راه ساری، رونمایی سامانه کارت تدریسِ مربیان آکادمی های آزاد هنری، روز چهارشنبه 11اردیبهشت ماه در ساختمان دفتر موسیقی برگزار گردید.

بیش از 4700 آکادمی هنری داریم

به گزارش خبرنگاران، این نشست با حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله کمک مدیر دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، داوود گنجه ای، حسن ریاحی، فریماه قوام صدری، از اعضای شورای مرکزی نظارت بر آکادمی های آزاد هنری و… برگزار گردید.

محمد اله کمک در ابتدای این نشست گفت: دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری به عنوان متولی اصلی ساماندهی، سیاست گذاری، الگو سازی و اجرای فرایندهای آموزش هنر در کشور است و به منظور تضمین کیفیت سطح آموزش در آکادمی های آزاد هنری، همچنین استفاده از توانمندترین مدرسان، سامانه ای طراحی و راه اندازی نموده است.

اله کمک در ادامه گفت: فاز نخست سامانه کارت صلاحیت تدریس مربیان آکادمی های آزاد هنری، سال گذشته، پس از وقفه ای هفت ساله در پنجم آذرماه 1397 به نشانی https://aes.farhang.gov.ir راه اندازی شد که بیش از 750 نفر متقاضی در این سامانه ثبت نام نموده اند.

اله کمک همچنین گفت: متقاضیان در صورت احراز شرایط و تخصص حرفه ای مربیگری در یکی از رشته های هنری مصوب، می توانند در آکادمی های آزاد هنری به تدریس بپردازند و مراجع نظارت و رسیدگی بر فعالیت های آکادمی های آزاد هنری در کلیه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور نیز این کارت را در بعد نظارتی به عنوان یکی از مدارک اصلی فعالیت آموزشی در آکادمی قلمداد می نمایند و مدرسان، برای تدریس در آکادمی های آزاد هنری موظف به دریافت کارت تدریس هستند.

حسن نصرالهی مدیر واحد سامانه صدور کارت تدریس مربیان آکادمی های آزاد هنری گفت: با مدیریت مدیر آموزش این سایت شکل گرفته و مدت کوتاهی است که راه اندازی شده است.

تا الان 750 ثبت نام در نسخه ابتدایی کار داشتیم که اگر مدارک آنها کامل باشد کارت های ابتدایی صادر خواهند شد.

حسن ریاحی در ادامه برنامه گفت: خوشبختانه این روزها شاهد رخ دادن اتفاقات خخوب، برنامه ریزی شده و منظم به نفع هنرمندان در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که جای تبریک و تشکر دارد و امیدوارم از این دست فعالیت ها ادامه داشته باشد.

داوود گنجه ای هم گفت: چنانکه دکتر ریاحی گفت، فعالیت های مناسبی در معاونت هنری اجرا شده است. خوب است که بعد از 40 سال متوجه شدیم آموزش رکن اصلی فرهنگ سازی بوده و به مانند اقتصاد نیست، مملکت ما احتیاج به فرهنگ سازی دارد.

او ادامه داد: ما در 50 سال گذشته مرکز فرهنگ و حفظ اشاعه را راه اندازی کردیم و امروز شاهد نتایج آن را که استادان امروزی هستند، شاهدیم.

گنجه ای اضافه نمود: این روز را که مقارن با روز معلم است به خودمان تبریک می گویم و امیدوارم شاگردان آگاهی تربیت کنیم. دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری در دوره اخیر با انگیزه و فعال برای آموزش هنر کوشش می نماید.

فریماه قوام صدری دیگر سخنران این برنامه نیز گفت: من یک معلم ساده هستم و قطعاً آرزوی هر معلمی همواره پیشبرد راه آموزش بوده و هست.

در ادامه نشست، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ضمن تبریک روز معلم گفت: در امروز در موسیقی با ناهنجاری رو به رو هستیم و یا گوش مردم آسیب دیده مشکل از آموزش است چرا که آموزش از اصول بنیادی در حوزه موسیقی بشمار می رود.

او ادامه داد: بخش آموزش در تمام این سال ها دغدغه ما بوده و مسئولیت آن به ما سپرده شده بود اما در اواخر دولت نهم بدون دلیل این بخش از خانه موسیقی گرفته شد و ما هرچقدر تبادل نظر کردیم، اعتراض کردیم و فریاد زدیم به جایی نرسید.

او ادامه داد: امروزه ما شاهد آکادمی هایی هستیم که واجد صلاحیت نبوده و با پروانه هایی که براحتی دست به دست می گردد، مواجهه هستیم که باید به جد پیگیری و اصلاح گردد چون جز چالش های اصلی و جدی به شمار می رود. خوشبختانه در این دوره دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، فعالیت هایی را برای ساماندهی آموزش هنر انجام داده است.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم رونمایی گفت: سامانه کارت مربیان آکادمی های آزاد هنری کار بزرگ و اساسی است که به همت همکارانم در دفتر آموزش شکل گرفت، اگرچه بسیار دور ولی بالاخره انجام شد.

حسینی ادامه داد: هرچقدر به جلو پیش می رویم اهمیت سنگ بنای اولیه (آموزش) بیشتر معین می گردد. آنچه مهم است ما به پدیده ای هنر می گوئیم که دلالت بر محدودیت هایی ندارد، هنر اساسی ترین کارش آموزش است، در آموزش هنر ما غیر از مهارت های هنری باید فضایی را فراگیر کنیم که هنرجویان مستعد چیزهای دیگر و مفاهیم ناب تری را فرا گیرند. در نظام سنتی آموزش هنر به خصوص هنرهایی که در زیست بوم ما ریشه های عمیق دارند، مهیاسازی هنرجو از اهم مسائلی بود که به آن پرداخته می شد؛ در آن نظام پس از سال ها اتفاقی که می افتد آموختنی است که به تأیید خواص و اقبال عام می رسد و خود هنرجو به عنوان استادی می رسد.

حسینی اضافه نمود: نکته مهم در این دنیا تجربه شده اقبال عام به هنرجویی بود که استاد شده بود و این اقبال به معنای عوام پسندی نبود، حاصل چنین تربیتی این می شد که وقتی به اثر هنری می رسیدیم، فرآیند هنری را در روح و جان آن می دیدیم و با دیدن یک تابلوی نقاشی، خط و یک قطعه موسیقی سلوک این اثر را می دیدیم که محصول یک نظام آموزشی پیچیده و تجربه شده بود.

او تاکید نمود: توسعه انسانی و رشد شهرنشینی موجب شده که احتیاج کمی افزایش پیدا کند و دیگر تاب و طاقت در آموزش های سینه به سینه نباشد. دشواری و سختی در حوزه آموزش هست اما به مدد استادان می گردد بر دشواری ها پیروز شد.

معاون امور هنری در ادامه گفت: امروز بیش از چهار هزار و 706 آکادمی هنری داریم که از این تعداد دو هزار و 401 آکادمی در حوزه تجسمی، 150 آکادمی در حوزه هنرهای نمایشی و 1800 آکادمی هنری موسیقی و تعدادی آکادمی در زمینه هنرهای سنتی داریم. وقتی درباره صلاحیت تدریس هنر سخن می گوئیم مراد تنها آموزش موسیقی نیست بلکه تمامی هنرهاست.

وی اضافه نمود: افزایش کمی و توسعه فضای آموزشی منجر به این می گردد که به اقتضای زمان پیوندی بین داشته ها و احتیاجهایمان برقرار کنیم هر چقدر این پیوند استوارتر باشد حاصل آن بی فایده نخواهد بود و اگر اقدام نسنجیده باشد، گره بر گره های پیش از خود اضافه نموده ایم.

این سامانه گامی در راستای دولت الکترونیک و شفافیت فرآیندها و مجوزها و متعلق به تمام رشته های هنری است. بزرگترین سرمایه کشور ما سرمایه فرهنگ و هنر است که ما موظف هستیم این میراث را در اختیار نسل آینده قرار دهیم و هر چقدر بتوانیم این میراث را اصیل تر به نسل بعد برسانیم، آیندگان ما خوشنودتر خواهند بود.

در ادامه از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آکادمی های آزاد هنری رونمایی شد.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 2585

به "بیش از 4700 آکادمی هنری داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 4700 آکادمی هنری داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید