بیماری مرگبار سپسیس چیست؟

به گزارش راه ساری، سپسیس یا عفونت خونی یک حالت اورژانسی تهدید کننده است که تشخیص به موقع آن می تواند جان فرد مبتلا را نجات دهد.

بیماری مرگبار سپسیس چیست؟

به گزارش خبرنگاران از خبرنگاران، سیستم ایمنی بدن به طور معمول از ما در برابر بیماری ها و عفونت ها محافظت می کند، اما واکنش بیش از حد در برابر عفونت می تواند یک شرایط تهدید کننده برای سلامت به نام سپسیس ایجاد کند.

سپسیس یا عفونت خونی یک حالت اورژانسی تهدید کننده است، بنابراین دانستن خطرات و توانایی تشخیص علائم آن می تواند نجات دهنده زندگی باشد.

چه عواملی باعث سپسیس می شوند؟

سپسیس پاسخ نهایی بدن در برابر عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی است. تقریباً هر نوع عفونت می تواند منجر به سپسیس شود، اما بزرگسالان بالای 65 سال، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، افرادی که دارای شرایط پزشکی مزمن هستند و بچه ها کمتر از یک سال بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

بیشتر عفونت هایی مانند ذات الریه و عفونت در دستگاه گوارش، کلیه ها، مثانه یا جریان خونمنجر به سپسیس می شوند. در حقیقت عفونت های بدن در صورتیکه متوقف نشوند تبدیل به سپسیس خواهند شد.

مواد شیمیایی موجود در سیستم ایمنی بدن در جریان خون برای مقابله با عفونت آزاد می شوند که این موضوع باعث التهاب در سراسر بدن می شود و سیستم ایمنی بدن شروع به آسیب رساندن به بافت ها و اندام ها می کند.

سپسیس اگر به موقع در بیمارستان درمان نشود می تواند به عفونت حاد خونی یا شوک سپتیک تبدیل شود. شوک سپتیک می تواند باعث نارسایی عضو و حتی مرگ شود.

تشخیص سپسیس سخت است و علائم آن می تواند مبهم بوده و کاملاً شبیه به سایر شرایط مانند آنفلوانزا یا عفونت قفسه سینه باشد.

علائم بیماری سپسیس عبارتند از؛ ضربان قلب بالا یا فشار خون پایین، عفونت احتمالی یا تأیید شده، احساس گیجی، تغییر در شرایط روانی، درد یا ناراحتی شدید، تب، لرز یا احساس سرمای شدید، تنگی نفس، پوست مرطوب یا عرق کرده.

برای تشخیص سپسیس، باید حداقل دو مورد از موارد زیر را داشته باشید:

تب و دمای بدن بالا، ضربان قلب بیشتر از 90 بار در دقیقه است، میزان تنفس بالاتر از 20 بار در دقیقه، عفونت احتمالی یا تأیید شده، هذیان گویی یا غیر منطقی بودن، پوست آبی یا رنگ پریده یا لکه هایی روی لب ها یا زبان، لکه هایی که مانند مننژیت از بین نمی فرایند، سختی در تنفس، تنگی نفس یا نفس نفس زدن.

سپسیس چیست و چگونه می توان از علائم این بیماری کشنده آگاه شد؟

اگر فرد مبتلا به سپسیس نوزاد یا کودک است، باید به دنبال علائم مختلفی بگردید که مهمترین آن ها عبارتند از:

پوست آبی یا رنگ پریده، سختی در تنفس (ممکن است صدای خروپف یا صدای مکش معده در زیر قفسه دنده مشاهده کنید)، تنگی نفس یا تنفس خیلی تند، فریادی ضعیف و پرتحرک که شبیه فریاد عادی نیست، و احساس خواب آلودگی بیش از حد معمول و یا به سختی از خواب بیدار می شوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13115

به "بیماری مرگبار سپسیس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری مرگبار سپسیس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید