8 مکمل غذایی مؤثر برای مقابله با خشکی پوست

به گزارش راه ساری، ظاهر پوست منعکس کننده چیزی است که در بدن شما در حال رخ دادن است. آنچه که مصرف می کنید، چه به وسیله رژیم غذایی و چه به وسیله مکمل ها، می تواند به پوست که بزرگ ترین اندام بدن است یاری کند یا به آن آسیب برساند. پوست شما برای انجام وظایف خود به مواد مغذی زیادی احتیاج دارد. از سوی دیگر، بین خشکی پوست و کمبود ویتامین ارتباط وجود دارد و مصرف برخی از مکمل ها می تواند رطوبت طبیعی پوست و الاستیسیته (خاصیت کشسانی) آن را بهبود بخشد. در مقاله امروز خبرنگاران مگ، مکمل های غذایی مفید برای پوست خشک را معرفی می کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

8 مکمل غذایی مؤثر برای مقابله با خشکی پوست

دلیل خشکی پوست

خشکی پوست مشکل شایعی که می تواند شما را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. تعدادی از مردم هر از گاهی خشکی پوست را تجربه می نمایند، اما در برخی از افراد این مشکل به یک عارضه مزمن تبدیل می گردد که به مراقبت دقیق احتیاج دارد.

اگر به یک بیماری پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس مبتلا باشید، احتمالا پوست شما همواره خشک است. اما عوامل دیگری هم وجود دارند که می توانند به خشکی پوست منجر شوند. برای مثال، با افزایش سن، پوست خشک تر می گردد. چون غدد چربی و غدد عرق بدن شما رطوبت کافی فراوری نمی نمایند. سایر دلایل خشکی پوست عبارتند از:

  • کم آبی بدن
  • زندگی در آب و هوای خشک یا خنک
  • دوش آب گرم
  • کار کردن در داخل آب
  • مصرف برخی از داروها
  • سیگار کشیدن
  • کمبود ویتامین یا مواد معدنی
  • ابتلا به برخی از بیماری ها، مثل HIV، سرطان و بیماری کلیوی
  • آلرژی های محیطی

خشکی پوست و کمبود ویتامین: کدام مکمل ها مفیدند؟

راهکار های مختلفی برای درمان خشکی پوست وجود دارد. اگر در پی راهکارهای طبیعی هستید، می توانید استفاده از مکمل های غذایی را امتحان کنید. مصرف غذاهای سالم، برترین راه برای تامین مواد مغذی مورد احتیاج بدن است. با این حال، گاهی اوقات، استفاده از مکمل برای درمان کمبودهای تغذیه ای لازم است.

1. ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که به وسیله نور خورشید در پوست ساخته می گردد و به حفظ سلامت آن یاری می نماید. این ویتامین نقش مهمی در عملکرد سد پوستی و رشد سلول های آن دارد.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که کمبود ویتامین D با بیماری های پوستی که باعث خشکی پوست می شوند، از جمله اگزما و پسوریازیس، مرتبط است و مکمل های این ویتامین می توانند به طور قابل توجهی علائم اختلالات پوستی را بهبود بخشند.

علاوه بر این، تعیین شده است که کمبود ویتامین D روی رطوبت پوست تاثیر دارد. در یک مطالعه روی 83 زن، رطوبت پوست در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D پایین بود و افزایش سطح این ویتامین توانست اندازه آن را بالا ببرد. در یک مطالعه دیگر که روی 50 زن انجام شد، مصرف روزانه 600 واحد بین المللی ویتامین D با افزایش هیدراتاسیون پوست (آبرسانی به پوست) همراه بود.

از آنجا که درصد زیادی از مردم کمبود ویتامین D دارند و این ماده مغذی برای هیدراتاسیون پوست لازم است، مکمل آن ممکن است به مبارزه با خشکی پوست یاری کند.

2. ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلامت پوست محافظت می نماید و در فراوری کلاژن نقش دارد. در حقیقت، پوست حاوی اندازه زیادی ویتامین C است. به طوری که برخی از تحقیقات نشان داده اند در 100 گرم لایه اپیدرمی پوست 64 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. بنابراین، تعجب آور نیست که افزایش دریافت این ویتامین بتواند تاثیر مثبتی روی پوست داشته باشد و هیدراتاسیون آن را بهبود بخشد.

محققان با آنالیز ارتباط خشکی پوست و کمبود ویتامین متوجه شدند که ویتامین C عملکرد سد پوستی را بهبود می بخشد و جلوی از دست دادن آب را می گیرد که این ممکن است به پیشگیری از خشکی پوست یاری کند.

ذکر این نکته لازم است که در بیشتر تحقیقات فواید ویتامین C برای پوست خشک در ترکیب با سایر مواد مغذی (مثل روی) آنالیز شده است. بنابراین، دقیقا تعیین نیست که آیا این ماده مغذی می تواند به تنهایی هم چنین اثری داشته باشد یا خیر. از سوی دیگر، بسیاری از مطالعات با حمایت شرکت های دارویی صورت گرفته اند که این موضوع ممکن است روی نتایج به دست آمده تاثیر بگذارد.

3. ویتامین E

ویتامین E خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد که این می تواند به پوست در مبارزه با رادیکال های آزاد یاری کند. معمولا این ویتامین همراه با ویتامین C در محصولات مراقبت از پوست گنجانده می گردد تا قدرت آن حفظ گردد.

در صورت استفاده موضعی، ویتامین E خشکی و خارش پوست را درمان می نماید و ترک های پوستی را کاهش می دهد. در یک مطالعه هشت ماهه روی 96 شرکت نماینده، مصرف ویتامین E خوراکی با دوز 400 واحد بین المللی با بهبود اگزما همراه بود. شما می توانید این ویتامین را با خوردن غذاهایی مانند آجیل، اسفناج، روغن زیتون و غلات کامل و بعلاوه مکمل ها دریافت کنید.

سایر مکمل های مفید برای درمان خشکی پوست

علاوه بر ارتباطی که بین خشکی پوست و کمبود ویتامین وجود دارد، سایر مواد مغذی هم می توانند روی رطوبت پوست تاثیر داشته باشند، از جمله:

4. روی (زینک)

روی یک ریزمغذی مهم است که به حفظ عملکرد DNA و تنظیم RNA یاری می نماید، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و به فرآیند ترمیم زخم سرعت می بخشد. روی می تواند برای پوست های خشک، به ویژه در افراد مبتلا به اگزما یا پسوریازیس، مفید باشد.

روی خواص ضدالتهابی دارد و از آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید جلوگیری می نماید. وقتی از این ماده معدنی به صورت موضعی استفاده می کنید (به عنوان مثال، به شکل زینک اکساید)، از خواص آنتی باکتریایی و آنتی اکسیدانی قوی آن بهره مند می شوید و می توانید التهاب مزمن پوست را کاهش دهید.

5. کلاژن

کلاژن فراوان ترین پروتئین بدن است و 75 درصد وزن خشک پوست را تشکیل می دهد. برخی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل کلاژن فواید زیادی برای پوست دارد، از جمله کاهش عمق چین و چروک ها و افزایش رطوبت.

یک مطالعه روی 60 زن نشان داد که مصرف پپتیدهای کلاژن همراه با ویتامین C، روی، ویتامین E، بیوتین (ویتامین B7) و عصاره آسرولا به مدت 12 هفته می تواند کیفیت و ظاهر پوست را بهبود بخشد. در یک مطالعه دیگر با 69 شرکت نماینده، مصرف روزانه 2/5 تا 5 گرم کلاژن به مدت هشت هفته با بهبود الاستیسیته پوست همراه بود و هیدراتاسیون پوست را افزایش داد.

6. روغن ماهی

روغن ماهی حاوی دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) است، 2 اسید چرب ضروری که خواص ضد التهابی دارند و از طرق مختلف از سلامت پوست محافظت می نمایند.

بر اساس تحقیقات، روغن ماهی به کاهش التهاب، آکنه و چین و چروک و بعلاوه بهبود هیدراتاسیون پوست یاری می نماید. علاوه بر این، می توان از آن برای درمان پسوریازیس استفاده کرد. در یک مطالعه، وقتی شرکت نمایندگان هر روز به مدت 6 هفته تا 6 ماه روغن ماهی مصرف کردند، علائم پسوریازیس آن ها بهبود یافت.

بعلاوه یک مطالعه 90 روزه روی موش هایی که پوست خشک داشتند، نشان داد که مکمل روغن ماهی با دوز بالا می تواند به طور قابل توجهی رطوبت پوست را افزایش دهد و خارش پوست مرتبط با خشکی را برطرف کند.

7. پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها، باکتری های مفیدی هستند که از سلامت روده محافظت می نمایند، هیدراتاسیون پوست را افزایش می دهند و باعث تقویت عملکرد سد پوستی می شوند. شما می توانید پروبیوتیک ها را به شکل مکمل دریافت کنید، اما آن ها به طور طبیعی در غذاهای تخمیر شده مانند ماست و کفیر هم وجود دارند.

8. آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. شواهد بیانگر این است که آلوئه ورا خشکی بیش از حد پوست را در افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما از بین می برد. یک مطالعه روی 64 زن نشان داد که مصرف مکمل اسیدهای چرب مشتق شده از آلوئه ورا به مدت 12 هفته می تواند به طور قابل توجهی رطوبت پوست و الاستیسیته آن را بهبود بخشد.

کلام پایانی

خشکی پوست دلایل مختلفی دارد، مانند کم آبی، واکنش های آلرژیک و کم کاری تیروئید. بین خشکی پوست و کمبود ویتامین هم ارتباط وجود دارد و مصرف برخی از مواد مغذی، از جمله ویتامین D، روغن ماهی، کلاژن و ویتامین C، ممکن است به بهبود هیدراتاسیون پوست و حفظ سلامت آن یاری کند. با این حال، اولین قدم این است که بفهمید دلیل خشکی پوست شما چیست تا بتوانید برترین رویکرد را برای حل آن بیابید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: healthline, verywellhealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 خرداد 1402 بروزرسانی: 8 خرداد 1402 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14773

به "8 مکمل غذایی مؤثر برای مقابله با خشکی پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 مکمل غذایی مؤثر برای مقابله با خشکی پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید