تایوان پیشتاز هوش مصنوعی در آسیا

به گزارش راه ساری، سرمایه گذاری های دو سال گذشته گوگل، مایکروسافت و کمپانی Nvidia نشان می دهد که تایوان می تواند از سخت افزار به سوی هوش مصنوعی چرخش داشته باشد.

تایوان پیشتاز هوش مصنوعی در آسیا

میترا جلیلی| یکی از مهم ترین شاخه های حوزه تکنولوژی در عصر حاضر، هوش مصنوعی است که بی شک در 20 سال آینده نقشی حیاتی در اقتصاد دنیا ایفا خواهد نمود به همین دلیل هم بسیاری از کشور ها کوشش دارند در این زمینه از یکدیگر پیشی بگیرند.

به نظر می رسد در این میان، تایوان به اهمیت موضوع پی برده و با توجه به توانمندی های بسیار این کشور در حوزه فناوری، درآینده ای نزدیک با پیشتازی در آسیا، به قلب هوش مصنوعی دنیا تبدیل خواهد شد.

تربیت 10 هزار نیروی فناوری

هوش مصنوعی شاخه ای از علم کامپیوتر است که به ماشین ها اجازه می دهد همچون انسان رفتار نمایند، به عنوان مثال بر پایه داده ها و دیتای گسترده ای که در اختیار دارند تصمیم بگیرند یا اینکه متوجه صحبت های دیگران و حتی سخنرانی ها و... شوند.

این فناوری می تواند در توسعه خودرو های خودران، روبات ها، تکنولوژی 5G و... بسیار تأثیرگذار باشد به همین دلیل هم بسیاری از کمپانی های بزرگ به دنبال جذب نیرو های متخصص در این حوزه هستند؛ حوزه ای که تایوان می خواهد همه خلأ های موجود را پر نموده و نیروی مورد احتیاجغول های تکنولوژی دنیا را تربیت کند.

تایوان که پیش از این بیشتر در حوزه سخت افزار حرفی برای گفتن داشت حالا برنامه ای ویژه تدارک دیده و می خواهد سالانه 10 هزار نیروی متخصص در زمینه هوش مصنوعی را آموزش داده و در اختیار غول های فناوری دنیا از جمله گوگل، مایکروسافت و... قرار دهد تا به تقاضا برای این فناوری در دنیا پاسخ دهد.

برنامه بزرگان فناوری در تایوان

تایوان قبلاً یک کشور پیشرو در زمینه فراوری سلول های خورشیدی، صفحه نمایش، نیمه رسانا ها و مادربورد بود و همچنین در زمینه مونتاژ در چین نیز به عنوان یکی از کشور های مطرح شناخته می شد، ولی حالا قرار است به مقصدی عالی برای هوش مصنوعی در آسیا تبدیل گردد.

نقش آفرینان اصلی این حوزه یعنی گوگل، آی بی ام (IBM) و مایکروسافت برای ایجاد مراکز آموزش و پژوهش (R&D) مربوط به هوش مصنوعی و نوآوری های مشابه در تایوان، علاقه شان را نشان داده اند و در اوایل سال 2018 میلادی با ایجاد این مراکز 6 هزار نفر از نیرو های مستعد هوش مصنوعی در تایوان را به کار گرفتند.

سرمایه گذاری های دو سال گذشته گوگل، مایکروسافت و کمپانی Nvidia نشان می دهد که تایوان می تواند از سخت افزار به سوی هوش مصنوعی چرخش داشته باشد.

به عنوان مثال گوگل در آوریل 2018 از پروژه تایوان هوشمند رونمایی و آغاز به سرمایه گذاری در آموزش و به کار گیری مهندسان حوزه هوش مصنوعی تایوان کرد. البته گوگل فقط بر هوش مصنوعی تمرکز ندارد و این برنامه، بخشی از هدف گوگل برای توسعه تجارت ابر (cloud) و همچنین آماده سازی دیتاسنترهاست.

یک کشور و هزار قابلیت فناورانه

کمپانی های قدرتمند دنیا همچون گوگل، مایکروسافت و... می توانستند محل های دیگری در آسیا همچون شنزن چین یا کره جنوبی را انتخاب نمایند، ولی چرا این غول های فناوری به تایوان نگاهی ویژه دارند؟ در پاسخ باید گفت: تایوان استعداد های زیادی در اختیار دارد و از دهه 80 تاکنون سالانه 10 هزار مهندس کامپیوتر از دانشگاه ها در جزیره تایوان فارغ التحصیل شده اند.

این موضوع خود دلیل مناسبی برای گرایش کمپانی های بزرگ به این کشور محسوب می گردد چرا که کمپانی ها می توانند مهندسان توانمند این کشور را به کار بگیرند و بر اعتبار کمپانی هایشان بیفزایند.

ازسوی دیگر به گفته جیمی لین یک شتاب دهنده استارتاپ در تایپه، هوش مصنوعی حالا 30 ساله شده و با توجه به وجود انبوه اطلاعات و دیتا در دنیا و کامپیوتر ها قدرت پردازش آن را دارند، این موضوع مورد توجه توسعه دهنده ها قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: میزان حقوق فعالان حوزه هوش مصنوعی در تایوان حدود یک پنجم همتایان آن ها در امریکاست درحالی که شاید این فعالان عرصه هوش مصنوعی بسیار ماهرتر از همتایان خود در امریکا باشند. لین ادامه داد: دانشگاه های تایوان به طور مستمر در میان برترین ها در آموزش حوزه هوش مصنوعی حضور داشته اند و فارغ التحصیلان این مراکز آموزشی پیروز شده اند در زمینه اینترنت اشیا (IOT) و خودرو های خودران به کارخانجات این کشور یاری شایان توجهی نمایند.

هلن چیانگ از تحلیلگران مؤسسه پژوهشی IDC در تایپه نیز گفت: هوش مصنوعی برای رسیدن به کارآمدی مناسب احتیاجمند سخت افزار است و به دلیل پیروزیت جزیره تایوان در فراوری سخت افزار همچون کامپیوتر های خانگی و... همچنین تربیت مهندسان فراوان در حوزه سخت افزار، می توانند اطلاعات مورد احتیاج را برای الگوریتم های هوش مصنوعی تأمین نمایند.

در واقع به نظر می رسد که تایوان بعد از یک دهه کوشش برای باقی ماندن در رده های بالایی رقابت در صنعت فناوری دنیای، راه پیروزیت را در توسعه هوش مصنوعی و تربیت نیرو های مرتبط با این حوزه دانسته است.

البته باید گفت که بعضی هم نسبت به ورود پرشتاب تایوان به حوزه هوش مصنوعی هشدار داده اند چرا که معتقدند با تمرکز این کشور بر هوش مصنوعی، حوزه علوم کامپیوتر با کمبود نیرو روبرو می گردد که با توجه به رابطه مستقیم سخت افزار و هوش مصنوعی، این موضوع در درازمدت می تواند بر حوزه هوش مصنوعی هم تأثیر منفی بگذارد.

آموزش پایه در کانون توجه

اما برای تحقق هدف آموزش سالانه 10 هزار نیروی متخصص حوزه هوش مصنوعی، دولت تایوان چه برنامه ای دارد؟ در این راستا دولت تایوان کوشش دارد استعداد ها را در تایوان توسعه دهد و به این ترتیب شاهد سرمایه گذاری های بیشتر کمپانی های بزرگ در این کشور باشد.

سو ینگ چانگ از فعالان و تحلیلگران ارشد حوزه فناوری در تایوان گفت: در کمتر از دو سال، تایوان به یک صحنه جدی برای نوآوری های مرتبط با هوش مصنوعی در دنیا تبدیل شده است و این موضوع می تواند به شهروندان یاری کند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: دولت تایوان می داند که برای تحقق هدف آموزش سالانه 10 هزار نیروی حوزه هوش مصنوعی، باید به ریشه ها توجه ویژه ای داشته باشد به این معنا که مدارس ابتدایی و متوسطه را هم باید درگیر کند؛ و با شناسایی استعداد ها در این زمینه، آن ها را تحت آموزش های فشرده و خاص قرار داد تا به نیرو هایی قدرتمند و برتر در این زمینه تبدیل شوند؛ نیرو هایی که هر کمپانی بزرگ حوزه فناوری آرزوی کار کردن با آن ها را داشته باشد.

به گفته وی، به همین دلیل از ابتدای امسال میلادی، مواد آموزشی مرتبط با هوش مصنوعی در برنامه های آموزشی مدارس دولتی و خصوصی گنجانده شده است.

به هرحال آنچه مسلم است اینکه تایوان بهشت نیرو های مستعد با دستمزد پایین است و حالا که به دلیل فشار های امریکا بسیاری از کشور ها کمتر به همکاری با چین به عنوان کشوری با نیروی کار ارزان رغبت نشان می دهند این موضوع می تواند به سود تایوان تمام گردد.

گوگل تاکنون در 6 شهر تایوان حضور یافته و به دنبال به کار گیری نیرو های برنامه نویس، تحلیلگر و مرتبط با هوش مصنوعی با دستمزد ماهانه هزار تا 2 هزار دلار است که این رقم بسیار کمتر از دستمزد سایر اقتصاد های آسیایی و صنعتی است.

کمپانی کوالکوم نیز سال گذشته میلادی از تأسیس کارخانه ای در تایوان با نام nexus اطلاع داد که کاملاً مرتبط با هوش مصنوعی است.

منبع: روزنامه ایران

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: فرادید
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3692

به "تایوان پیشتاز هوش مصنوعی در آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایوان پیشتاز هوش مصنوعی در آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید