تبعات دور شدن از رسانه های رسمی، مدیریت شهری باید نقدپذیر باشد
به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، محسن هاشمی، در آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره رسانه های شهری که در برج آزادی برگزار گردید با اشاره به اهمیت توجه به انقلاب فناوری هزاره سوم، اضافه کرد: لزوم توجه به انقلاب فناوری هزاره سوم در حوزه دسترسی به رسانه و شبکه های اجتماعی، در شرایط فعلی، فراوری و مدیریت توزیع و نشر محتوا یکی از مهم ترین چالش های جامعه است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در گذشته مطبوعات رسانه های محدودی بودند که اولاً بصورت یکسویه و ثانیاً در حد تیراژ خود قابلیت اثرگذاری داشتند، گفت: در شرایط فعلی، ده ها میلیون شهروند به وسیله شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هم به مخاطب وهم به صاحب رسانه تبدیل شده اند و معنای واقعی هر شهروند یک رسانه، محقق شده است.
وی ادامه داد: یک محتوا، چه خبر یا مقاله و یا فیلم و تصویر و صدایی که توسط یک شهروند عادی فراوری و به اشتراک گذاشته می گردد، در عرض چند ساعت می تواند هزاران و حتی میلیون ها بیننده پیدا کند و بیش از ده ها تیتر یک روزنامه اثرگذار باشد، اما مدیریت نظام رسانه ای جامعه ما آماده چنین تحول و سرعتی نیست.
هاشمی یادآور شد: فضای رسانه ای نوین، یک جامعه مدنی متکثر و پویا حداقل در فضای مجازی است که نمی توان تأثیرات عینی و واقعی آن را نادیده گرفت و به وسیله پویش ها و کمپین ها یا موج ها و طوفان های رسانه ای و اجتماعی فشار زیادی به مسئولان، مدیران و چهره هایی که برخلاف نظر جامعه حرکت می نمایند، وارد می نمایند و در تصمیمات و رخدادها کاملاً اثرگذار هستند که نمونه آن را هفته گذشته در جریان استعفای وزیرخارجه مشاهده کردیم.
وی با طرح این پرسش که رسانه های حرفه ای ما تا چه میزان در این فرایند مؤثر هستند و در این فرایند فراوری و توزیع محتوا در رسانه های نوین نقش ایفا می نمایند، گفت: چه میزان از این گردش محتوا توسط نیروهای غیررسانه ای وغیرحرفه ای صورت می گیرد.
هاشمی با اشاره اینکه در مقام پاسخ به این پرسش نیست، اضافه کرد: ولی برآوردم از وضعیت رسانه ای کشور این است که احتیاج جدی به تقویت فرایند حرفه ای فراوری و توزیع محتوا توسط رسانه ها و روزنامه نگاران شناسنامه دار و حرفه ای کشور وجود دارد و اگر ما از ظرفیت رسانه ها و روزنامه نگاران رسمی استفاده نکنیم قاعدتاً باید پیامدهای میدان داری و اثرگذاری رسانه های بیگانه و چهره های ناشناس و غیرمتعهد و غیرحرفه ای که با ابزار شایعه سازی و تخریب فضای افکار عمومی را ملتهب می نمایند، را بپذیریم.
وی، موضوع دوم را تقارب و نزدیکی مفهومی و کارکردی حوزه شورا با حوزه رسانه ای مطرح کرد و اضافه کرد: در حکومت مدرن و فرایند تفکیک قوا، نهاد مطبوعات و رسانه بعنوان رکن چهارم دموکراسی نامیده می گردد و نهاد شورا نیز ماهیتی نیمه مدنی، نیمه حاکمیتی دارد و به نوعی مکمل قوای سه گانه حاکمیتی است.
هاشمی اضافه کرد: بنابراین رسانه و شورا می توانند ترکیب کارامدی در اعمال نظر و دیدگاه های شهروندان در عملکرد مدیریت شهری را به نتیجه برسانند و این تعامل می تواند به بهبود کارامدی بخش اجرایی مدیریت شهری بیانجامد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، لازمه این تعامل را عملکرد حرفه ای و توجه به صندلی، حقوق و وظایف و کارکرد هردوسوی تعامل یعنی رسانه ها و مدیریت شهری دانست و اضافه کرد: مدیریت شهری باید نقدکارشناسی و تحلیل واقع بینانه را بر تملق و تمجید و تبلیغ ترجیح دهند و اصحاب رسانه نیز باید ادبیات علمی و فارغ از سلایق، نظرات و منافع شخصی را بر فضای رسانه های شهری حاکم نمایند.
هاشمی اضافه کرد: شورای پنجم از دو جهت ظرفیت مناسب تری برای این همکاری و تعامل دارد، نخست اینکه تعدادی از چهره های رسانه ای و روزنامه نگار در اعضای شورا حضور دارند و به نوعی نماینده جامعه رسانه ای در شورای شهر می باشند و دوم اینکه مشارکت بی سابقه و بالای شهروندان در انتخاب شورای پنجم، پیوند اعضای شورا را بدنه اجتماعی خود و جامعه از طرق مختلف از جمله فضای مجازی عمیق تر نموده است و به تعبیری اعضای شورا عمدتاً بصورت آنلاین در فضای رسانه ای وخبری جامعه هستند.
وی ابراز امیدواری کرد این گونه جشنواره های تخصصی به تقویت نقش مثبت رسانه ها و روزنامه نگاران حرفه ای در فضای رسانه ای کشور بیانجامد.
منبع: خبرگزاری مهرparisro.ir: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه
italyro.ir: سفر به اروپای شگفت انگیز