تدارک ویژه برای توسعه ورزش در میان زنان

به گزارش راه ساری، چند سالی است که زنان خانه دار بیشتر از زنان شاغل به سلامت جسمانی خود اهمیت داده و به ورزش های همگانی از جمله پیاده روی، حضور در باشگاه های ورزشی و شنا روی آورده اند. این علاقه و اشتیاق سبب شده است که مسئولان اداره کل ورزش استان تهران تمهیدات ویژه ای را برای گسترش ورزش های همگانی در سطح شهر و روستاهای استان تهران انجام دهد.

تدارک ویژه برای توسعه ورزش در میان زنان

خبرنگاران- نجمه احمدبیگی : طرح ویژه زنان و دختران روستایی و حاشیه نشین شهری استان تهران از جمله این تمهیدات به شمار می رود. این طرح ابلاغی وزارت ورزش و جوانان است که تا به امروز در 4 شهرستان استان تهران درروستاهای شهرستان های ورامین، پاکدشت، رودهن و بهارستان با شرکت بانوان و دختران روستایی شروع شده است.

رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران در خصوص استقبال زنان به ویژه در روستاهای استان تهران از این طرح به خبرنگار خبرنگاران گفت: در سال های اخیر با توجه به افزایش جمعیت در روستاها و شهرستان های استان تهران استقبال زنان به ویژه زنان خانه دار از ورزش های همگانی افزایش چشمگیری داشته است. به همین دلیل از مهم ترین اقداماتی که در قالب همایش های روستایی و عشایری برای زنان در سراسر استان تهران اجرا شده بحث سنجش قامت در میان زنان است.

اجرای طرح برای زنان 15 تا 65 سال

فاطمه سلیمی اضافه نمود: این طرح در سنین 15 تا 65 سال برای شادابی و نشاط و ارتقای سطح سلامت و برطرف عارضه قامتی و ناهنجاری های حرکتی و تأثیر مثبت آن در زندگی زنان روستایی به صورت هماهنگ و گسترده در حال اجرا است.

وی گفت: با همکاری کارشناسان خبره و پزشکان ورزشی و هیأت پزشکی روستایی و عشایری، دستگاه ها و وسایلی برای این کار تدارک دیده شده است. از این طریق با اندازه گیری قامت، بسیاری از مسائل ناشی از انحنای ستون فقرات، گردن و دردهای ناشی از عضلانی مانند کمر درد تعیین می گردد.

ارجاع زنان به کارشناسان پزشکی

سلیمی ادامه داد: پس از ارزیابی کارشناسان، زنانی که دارای مسائلی جسمی و حرکتی هستند به پزشک فیزیوتراپ و دکتر متخصص ارجاع داده می شوند. با در نظرگرفتن جامعه آماری به صورت تصادفی، به وسیله دستگاه های پدسکوپ، صفحه شطرنجی و بررسی بدن 500 نفر از بانوان و دختران روستایی انجام می گردد.

رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بیان نمود: با اجرایی شدن این طرح تست های سنجش قامت زنان روستایی شامل، ناهنجاری های اندام فوقانی شامل شانه ها، سر، ستون فقرات، ناهنجاری های اندام تحتانی شامل پا، زانو و لگن گرفته می گردد و بسیاری از زنان که از قوزهای کنار پا، ناحیه کتف و گردن با مسائلی روبه رو بودند و همه این عوامل برای آنها ناراحتی ایجاد نموده بود. با ارجاع به پزشک تا حد زیادی از مسائل جسمانی آنها کاسته شد.

وی اظهار کرد: تا به امروز با کارشناسی ها و معاینه هایی که روی زنان اجرا شده هر بار 150 نفر به پزشکان متخصص برای ادامه درمان ارجاع داده شده اند و با انجام دستورات ورزشی در کنار برنامه های درمانی برای آنها، گام های موثری برای سلامتی شان برداشته شده است. لازم به ذکر است داده های به دست آمده بعد از پردازش و ارزیابی به صورت یافته های علمی ارائه خواهد شد.

برگزاری همایش های عشایری و روستایی ویژه زنان

رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران در خصوص استقبال زنان در خصوص رشد و توسعه ورزش همگانی اضافه نمود: با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان تهران فضاهایی در شهرستان ها و روستاها برای رشد ورزش همگانی و ورزش های روستایی و عشایری ایجاد شده است.

او گفت: از دیگر اقداماتی هم که در سال های اخیر برای زنان خانه دار به ویژه در شهرستان ها و روستاهای استان تهران اجرا شده اجرای برنامه های تفریحی و برگزاری همایش های روستایی و عشایری در سطح استان تهران است.

سلیمی ادامه داد: در واقع استان تهران 15 شهرستان دارد و هر کدام از این شهرستان ها تعداد زیادی روستا دارد. به عنوان نمونه در شهرستان های پیشوا، قرچک و ملارد فعالیت ورزشی در میان زنان با جدیت چشگیری پیشگیری می گردد.

توسعه ورزش همگانی در میان زنان

وی گفت: در بحث ورزش همگانی هم که بسیار مورد تأکید وزارت ورزش واقع شده است تمهیدات خوبی اندیشیده شده است. در بیشتر بوستان ها مربی زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان برای آموزش فعالیت می نماید.

سلیمی اضافه نمود: توجه ویژه به ورزش زنان لازم است. هنوز در این بخش باکمبود فضای ورزشی روبرو هستیم. بسیاری از زنان قادر به پرداخت شهریه باشگاه ها و اماکن ورزشی نیستند و این در حالی است که با توجه به مسائل جسمانی هم که اغلب زنان با آن درگیر هستند احتیاج به استخر آب درمانی و مربی دارند که به دلیل هزینه های بالا از عهده پرداخت آن بر نمی آیند و ترجیح می دهند به سمت ورزش های همگانی روی بیاورند.

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7703

به "تدارک ویژه برای توسعه ورزش در میان زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدارک ویژه برای توسعه ورزش در میان زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید