تربیت سالانه 2 هزار دانشجوی داروسازی در کشور

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمد شریف زاده در نشست هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره برنامه ها و چالش های دانشکده داروسازی این دانشگاه گفت: دانشکده داروسازی با 76 عضو هیات علمی، در 11 گروه آموزشی به تربیت 820 دانشجوی عمومی و 296 دانشجوی تحصیلات تکمیلی می پردازد.

تربیت سالانه 2 هزار دانشجوی داروسازی در کشور

وی با اشاره به تعداد دانشجویان پذیرش شده در دانشکده داروسازی گفت: سال جاری 105 دانشجو پذیرش شدند درحالی که سهمیه اعلام شده از سوی دانشکده کمتر از این تعداد بوده است. لذا امیدوارم در پذیرش دانشجویان به ظرفیت کلاس ها و اعضای هیات علمی نیز توجه گردد.

شریف زاده به تشریح وضعیت اعضای هیات علمی در گروه های مختلف پرداخت و گفت: سه گروه فارماسیوتیکس، سم شناسی و داروشناسی و شیمی دارویی تا 5 سال آینده با بازنشستگی تعداد قابل توجهی از اعضای هیات علمی روبرو می شوند که باید در زمینه جذب هیات علمی مورداحتیاج این گروه ها اقدام گردد.

دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به بحران اشتغال زایی در رشته داروسازی گفت: در حال حاضر 36 هزار فارغ التحصیل و دانشجوی درحال تحصیل در حوزه داروسازی کشور وجود دارد. در حالی که تا سال 1404 به 28 هزار و 700 داروساز احتیاج داریم و با روند کنونی پذیرش دانشجو پیش بینی می گردد سالی 2 هزار نفر به این مجموعه اضافه گردد.

وی اضافه نمود: دانشجویان داروسازی با هزینه بسیار تربیت می شوند و باید شرایط کاری آنان نیز در آینده دیده گردد و متناسب با احتیاج کشور دانشجو پذیرش گردد.

شریف زاده با اشاره به فعالیت پردیس بین الملل دانشکده گفت: سال جاری 66 دانشجو در پردیس بین الملل پذیرش شدند. در مقطع دکتری عمومی به دلیل شرایط کشور و عوامل دیگر تقاضای زیادی از سوی دانشجویان بین المللی وجود ندارد. اما در مقطع تحصیلات تکمیلی هنوز استقبال خوبی از سوی متقاضیان خارجی وجود دارد.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برنامه های دانشکده داروسازی در حوزه آموزش عمومی گفت: به منظور ایجاد جاذبه برای دانشجویان بین الملل کوریکولوم دوره MPharmPharmD را طراحی کردیم. همچنین کوریکولوم آموزشی دوره عمومی داروسازی نیز بازنگری و روزآمد شده است.

وی با اشاره به کسب رتبه برتر دانشکده داروسازی در خدمات آموزشی گفت: در سال های 94 و 95 رتبه اول و در سال 96 رتبه دوم خدمات آموزشی را در بین دانشکده های دانشگاه کسب کردیم.

شریف زاده بر تقویت آموزش مهارت محور تأکید کرد و گفت: به این منظور بر کارآموزی و کارورزی فراگیران در حوزه صنعت، داروخانه و بیمارستان متمرکز شدیم.

وی با اشاره به فعالیت های اجرا شده در حوزه آموزش تخصصی و تحصیلات تکمیلی گفت: 296 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشکده فعالیت دارند که مهم ترین مسئله آنان فضای فیزیکی کلاس ها بود. خوشبختانه با راه اندازی 6 واحد کلاس، فضای آموزشی مناسب برای آنان فراهم شده است.

رئیس دانشکده داروسازی خواهان کاهش سنوات تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی شد و پیشنهاد داد: درحال حاضر 12 واحد درسی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می گردد که اگر به 14 واحد افزایش یابد می توان به مدت یک سال زمان سنوات تحصیلی آنان را کاهش داد. این پیشنهاد را به شورای عالی برنامه ریزی ارائه دادیم که امیدواریم مورد حمایت دانشگاه نیز قرار گیرد.

وی با اشاره به تأثیر محدودیت های مالی در پشتیبانی از خاتمه نامه ها گفت: در سال 91 تعداد 50 دانشجو پذیرش شدند که انتظار داریم در سال 96 این 50 نفر فارغ التحصیل شوند در حالی که به دلیل مسائل تهیه مواد، تعداد این فارغ التحصیلان کمتر است و برای اینکه تجمع در سال های بعدی کاهش یابد، باید از امکانات موجود به صورت بهینه استفاده گردد.

شریف زاده با تأکید بر ارتقا کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی دانشکده به تشریح برنامه های دانشکده در این حوزه پرداخت و گفت: در سال های 2014 تا 2018، هزار و 680 مقاله در دانشکده منتشر شده است. اچ ایندکس دانشکده نیز در سال 2014، 64 بود که این شاخص در سال 2018 به 82 رسیده است.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران هدفمندسازی پژوهش را ضروری دانست و اضافه نمود: یکی از اهداف ما تقویت خاتمه نامه های محصول محور است ولی به دلیل شرایط سخت گیرانه ای که در این زمینه وجود دارد استقبال کمتری از آن می گردد که امیدواریم تسهیلات بیشتری در این امر صورت گیرد.

وی با اشاره به مسئله گروه های آموزشی از نظر هیات علمی گفت: باید در نقشه جامع هیات علمی به موارد بازنشستگی اعضای هیات علمی توجه گردد. از سوی دیگر بعضی گروه ها، فقط یک یا دو عضو هیات علمی دارند که پیشنهاد می دهیم این گروه ها به گروه اصلی که از آن جداشده اند بازگردند.

شریف زاده بر ضرورت همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشکده ها تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی و احتیاج دانشجویان به تأمین تجهیزات و امکانات مورداحتیاج تحقیقاتی، بایستی شرایطی فراهم گردد که دانشکده ها بتوانند از امکانات مراکز تحقیقاتی استفاده نمایند و این گونه نباشد که دستگاهی در مرکزی غیرقابل استفاده بماند.

huseynvahedi.ir: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 485

به "تربیت سالانه 2 هزار دانشجوی داروسازی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تربیت سالانه 2 هزار دانشجوی داروسازی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید