تست و آنالیز لاماری ایما در آزادی؛ تست گوزن بدون تست گوزن!

به گزارش راه ساری، بعد از رونمایی از کراس اوور لاماری ایما به وسیله شرکت آرین پارس موتور که در میانه زمستان سال جاری برگزار گردید، رسانه ها و علاقمندان حوزه خودرو منتظر اولین تصاویر در حال حرکت و آزمایش این شاسی بلند میانه بودند. انتظارها کوتاه شد و بالاخره روز سه شنبه هفدهم اسفند و در میانه شلوغی های آخر سال، لاماری ایما در اختیار خبرنگاران فعال در حوزه خودرو نهاده شد تا با حواس پنج گانه خود ارتباط بیشتری با این خودرو برقرار نمایند. وعده ما در پیست اتومبیلرانی استادیوم آزادی بود و یک عصر ابری …

تست و آنالیز لاماری ایما در آزادی؛ تست گوزن بدون تست گوزن!

لاماری، دانگ فنگ شش دانگ

معرفی لاماری ایما به معنی بازگشت آرین موتور به عرصه خودروسازی در ایران است و این شرکت البته نام برگزیده خود را بر روی محصول تازه قرار داده تا فراوری و ساخت آن در شهر خمین، رنگ و بوی قوی تری از صنعت داشته باشد.

لاماری ایما در اصل دانگ فنگ فورثینگ T5 است که با پسوند EVO در چین فراوری شده و به نظر از محصولات برتر این خودروساز چینی است. با شنیدن عنوان EVO احتمالا یاد محصول ممتاز کمپانی میتسوبیشی خواهید افتاد که نماد خودروهای اسپرت مقرون به صرفه قیمت و در عین حال بسیار جنگجو بوده است. البته خواهیم دید که این خودرو نیز چندان با میتسوبیشی غریبه نیست.

قبلی 1 از 3 بعدی

آنالیز لاماری ایما؛ چشمگیر در نگاه اول

با توجه به امکانات محدود در ایران برای برگزاری تست های حرفه ای، پیست آزادی همچنان برترین مکان برای سواری بر خودروهایی است که قصد دارند وارد بازار پرماجرای ایران شوند. لاماری ایما هم در همان جهتی که هزار سال است خودروهای مسابقه ای در آن تاخته اند به میدان رفت تا در این جهت آشنا قابلیت های دینامیکی خود را به نمایش بگذارد. در ابتدای تست و آنالیز لاماری ایما و ورود به محوطه پیست، دو دستگاه از لاماری ایما به رنگ های سبز و مشکی متالیک خودنمایی می کردند که با توجه به آفتاب گاه و بیگاه و کم رمق زمستانی نیز جلوه خاصی داشتند.

طراحی بیرونی لاماری ایما در کنار بعضی مشابهت ها با هیوندای کونا، در کل به نمونه های اروپایی شبیه است و با اینکه در اصل یک شاسی بلند میانه دیفرانسیل جلو است اما به خاطر فرم جلو پنجره و متورم بودن گلگیرها، بیننده را به یک رانندگی اسپرتی و تهاجمی دعوت می نماید.

دو خودرو آزمایشی با رنگ تیره متالیک موجود در پیست آزادی البته نمونه هایی هستند که از چین آمده اند و در ماه های اخیر بارها به عنوان خودروی آزمایشی در حرکت بوده اند با این حال احساس خستگی و واماندگی در آنها دیده نمی گردد. جالب است که فرم طراحی لاماری ایما به گونه ای است که رنگ سفید و روشن نیز به آن می آید و زیبا به نظر می رسد. ظاهرا تنها خودرویی که در خط فراوری به صورت آزمایشی در حال ساخته شدن است نیز سفید است.

تازهترین آگهی های خودرو

تست رانندگی لاماری ایما؛ ابروها چشمک می زنند!

جهت پیست آزادی برای سواری و تست کوتاه مدت لاماری ایما تنها با دو تغییر کوچک و ساختن یک پیچ اس شکل نسبت به حالت عادی آن طراحی شده و هر راننده می تواند دو دور با خودرو بزند. هر چند این فرصت چند دقیقه ای، کوتاه و اندک به نظر می رسد اما باید آن را مدیریت کرد.

استراتژی ما به این شکل بود که تصمیم گرفتیم دور اول را با سرعت شهری برانیم و دور دوم شتاب و سرعت بیشتری را چاشنی کار کنیم تا نتایج دقیق تری از تست و آنالیز لاماری ایما داشته باشیم. اهرم تعویض دنده لاماری حالت مکعبی دارد و شبیه به مرسدس بنز است. پیرامون اهرم نیز خلوت و پاکیزه است و از شلوغی کلید ها و کنترلرها خبری نیست. گیربکس حالت تیپ ترونیک ندارد و خودش میخواهد همه امور را به دست بگیرد.

با آزاد کردن ترمز دستی برقی و فشردن پدال گاز خیلی زود متوجه تفاوت نیروی موتور نسبت به خودروهای مشابه در بازار می شویم و شتاب قابل توجه لاماری در پیچ بزرگ باعث می گردد قرار قبلی مان را فراموش کنیم و ناخودآگاه سرعت را به بالای 110 کیلومتر برسانیم. سرعت سنج دیجیتالی خوانا و سریع است و فرمان هم کاملا توی دست. پیچ دوم پیست یا همان شیکان بزرگ را از بیرون دور می زنم و یک ترمز کوتاه برای باقی ماندن در ریسینگ لاین کافی است.

قبلی 1 از 3 بعدی

ترمز لاماری البته خیلی قوی نیست و شاید فشارهایی که همکاران قبلی در دورهای پیشین به کالیپرها و دیسک های چهارگانه آورده اند هم در این ماجرا بی تاثیر نباشد. موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ و 195 اسبی که اصالتا ساخته میتسوبیشی است با گیربکس 7 سرعته و دوکلاچه گتراگ هماهنگ است و به قول معروف هیچ یک بر دیگری زور نیست.

بر خلاف بعضی از خودروهای رقیب که در پیچ های تیز محور جلوشان در می رود، لاماری ایما دچار کم فرمانی نمی گردد و تقریبا در در جهت باقی می ماند و فرمان از دست در نمی رود. به هر حال این خودرو در زمره بلندقدها قرار گرفته است و انتظاری از آن نیست که مثل یک سدان در پیچ ها به زمین بچسبد. حتی با اینکه بعضی از خبرنگاران حاضر در تست سعی کردند پیچ ها را با فشار زیاد رد نمایند اما ماشین بادی رول نشد یا چهار ستون اتاق به هم نریخت.

در عین حال سیستم کنترل پایداری لاماری در طول تست فعال بود و تقریبا بعد از هر پیچ تندی، چراغ های ابرویی که عملکرد دوگانه دارد به حالت فلاشر کار کرد تا به نوعی به راننده هشدار دهد. در کل سیستم کنترل پایداری در لاماری عملکرد قابل قبولی داشت و هر از گاهی در پیچ ها با صدایی که شبیه خِرت خِرت بود فعالیتش را به سمع راننده می رساند.

https://divar.ir/daal/wp-content/uploads/2022/03/lamari-ima-test-drive-10.mp4

شکر خدا در ایران چیزی به نام تست گوزن هم نداریم وگرنه در خصوص آزمایش فنی لاماری که لوگوی آن گوزن است دچار تناقض جالبی می شدیم! اینکه خودروی گوزن نشان در تست گوزن چه عملکردی دارد سوال جالبی است اما به هر حال ما در حالی که تست گوزن را انجام ندادیم داشتیم گوزن را هم تست می کردیم! خلاصه اینکه اگر چنین تستی بود ماجرا حسابی گوزن در گوزن می شد!

اتاق جادار

در تست و آنالیز لاماری ایما باید به داخل کابین هم پرداخت. فضای داخلی لاماری ایما نیز به میل طراحان امروزی نزدیک است و طراحان داخلی تصمیم گرفته اند کنترل بیشتر ادوات و ابزارک ها را در صفحه مانیتور بزرگ و پنل میانی جای دهند تا داشبورد خلوت و پاکیزه باشد. دریچه های ورودی هوا از سیستم تهویه، شبیه گردی های مرسدس بنز هستند و روی داشبورد هم یک بافت فلزی منقوش همچنان حالت اسپرتی را به سرنشین القا می نماید و از تجمل و چوب و چرم خبری نیست.

جایگاه ها هم برای افراد سر وزن مناسب است اما برای آنهایی که چاق یا درشت اندام هستند ممکن است کمی کوچک باشد. البته جایگاه های عقب هم از نظر جای پا و هم از نظر دسترسی به سیستم تهویه مناسب هستند و پنجره های کوچک نیز احساس امنیت بیشتری به سرنشینان جایگاه عقب می دهد. فضای بار هم قابل قبول است و با جمع شدن جایگاه عقب بیشتر هم می گردد.

قبلی 1 از 3 بعدی

کراس اوور خوش چهره لاماری در تیپ پایه به استارت دکمه ای، سقف پانوراما، تریم داخلی چرم مصنوعی، جایگاه برقی راننده 6 حالته، دوربین ثبت وقایع، دوربین و سنسور پارک عقب، شش کیسه هوای 10 نقطه ای، رینگ آلومینیومی 19 اینچی، ترمز پارک برقی، اتوهُلد، کنترل آغاز حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سراشیبی، دسته دنده الکتریکی، نمایشگر دیجیتال و یک پارچه با مالتی مدیا، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک با پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، اتصال مستقیم تلفن همراه به نمایشگر خودرو و… مجهز است.

در نسخه فول آپشن لاماری ایما نیز قرار است امکانات بیشتری مانند رادار خطی، دوربین 360 درجه، گرمکن جایگاه های جلو، درِ صندوق عقب برقی و… ارائه گردد.

نکته مهم در خصوص قیمت لاماری ایما این است که هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و همه اخباری که در این مورد منتشر شده حدس فعالان بازار است. حتی گفته شده که این خودرو ممکن است با یک قیمت رقابتی و مقبول وارد بازار گردد که این موضوع برای مصرف نمایندگان می تواند مجذوب کننده باشد.

در کل لاماری ایما در مقام یک مدعی وارد بازار ایران شده و به نظر حرف های زیادی برای گفتن در بخش خودروهای مونتاژی و کلاس شاسی بلند دیفرانسیل جلو شهری خواهد داشت.

تازهترین آگهی های خودرو
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14629

به "تست و آنالیز لاماری ایما در آزادی؛ تست گوزن بدون تست گوزن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست و آنالیز لاماری ایما در آزادی؛ تست گوزن بدون تست گوزن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید