ثبت اهر به عنوان شهر ملی وَرنی

به گزارش راه ساری، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از انجام اقدامات لازم برای ثبت اهر به عنوان شهر ملی صنایع دستی در تولید وَرنی خبر داد.

ثبت اهر به عنوان شهر ملی وَرنی

به گزارش همشهیر آنلاین به نقل از ایرنا، احمد حمزه زاده، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اهر اضافه کرد: با توجه به ظرفیت ورنی بافی در شهرستان اهر، پرونده اهر شهر ملی ورنی توسط میراث فرهنگی آذربایجان شرقی آماده و برای بررسی های تخصصی به وزارت ارسال شده است.

وی اظهار کرد : در این پرونده مشارکت همه جانبه دستگاه های اجرایی شهرستان الزامی است تا بتوانیم اهمیت این امر را در کشور به اثبات برسانیم که با درج مستندات لازم، این پرونده به تهران ارسال و تا پایان تابستان سال 99 نتایج اعلام خواهد شد.

حمزه زاده اضافه کرد: جشنواره ملی ورنی اهر باید در تقویم رویدادهای ملی ثبت شود، جشنواره ورنی اهر از جمله جشنواره های مهمی است که می توان از ظرفیت آن برای توسعه گردشگری منطقه بهره برد.

وی اضافه کرد: در این راستا اقدامات لازم برای ثبت این جشنواره در تاریخی معین در حال انجام است تا با ثبت جشنواره ملی ورنی اهر در تقویم رویدادهای ملی شاهد حضور گسترده گردشگران در این شهرستان و آشنایی با ظرفیت های غنی آن باشیم.

حمزه زاده اضافه کرد: این منطقه از جمله شهرستان های غنی استان به شمار می آید که در تمامی حوزه های گردشگری گنجینه های غنی دارد و از طبیعت بکر ارسباران، صنایع دستی بی بدیل همچون ورنی و ثبت بیش از 100 اثر تاریخی در این شهرستان گواهی بر غنایت آن در تمامی ابعاد برخوردار است.

وی اقدامات موثر در بازسازی بقعه شیخ شهاب الدین اهری را مورد اشاره قرار داد و گفت: پارسال پس از تلاش ها و اقدامات مستمر میراث فرهنگی در عملیات بازسازیی این بقعه، شاهد آغاز به کار موزه ادب و عرفان در این محل بودیم و بررسی ها و ادامه این اقدامات بازسازیی نظیر بازسازی سقف و پشت بام با مشاوره دانشگاه هنر اسلامی تبریز و توسط متخصصان این اداره کل در حال انجام است.

حمزه زاده در خصوص ایجاد پایگاه ملی در این مکان تاریخی، اظهار کرد : اقدامات در راستای ایجاد پایگاه ملی این بقعه در حال انجام است که نخستین اقدام موثر در این راستا آزادسازی حرائم این بنا خواهد بود.

وی به ساماندهی زیرساخت های گردشگری سد ستارخان اهر اشاره و اضافه کرد: میراث فرهنگی استان به عنوان متولی تامین زیرساخت های گردشگری پیش از این اقدام به تجهیز فضای این محوطه کرده بود و با توجه به اینکه این مجموعه امکان تصدی گری بهره برداری ندارد، بنابراین ادامه اقدامات از جمله نگهداری و جذب سرمایه گذار بر عهده شهرداری اهر گذاشته شد اما با این حال این اداره کل آمادگی لازم را دارد تا در صورت عدم تانین سرمایه گذار توسط شهرداری، سرمایه گذار فعال حوزه گردشگری را برای توسعه این منطقه معرفی کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی اضافه کرد: در صورت تامین طرح محتوایی، موزه شهرداری اهر به بهره برداری خواهد رسید، با توجه به اقدام تاسیس این موزه توسط شهرداری اهر، در صورت تامین طرح محتوایی این موزه، تمامی اقدامات لازم برای بهره برداری از این موزه توسط میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

حمزه زاده گفت: با توجه به تنوع و تعدد سنگ نگاره ها در شهرستان اهر، ایجاد موزه سنگ نگاره ها در محوطه عمارت قاسم خان اهری در صورت تصویب شورای تامین استان و انتقال این آثار به محل مورد نظر، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی به پیگیری بازخوانی طرح مطالعاتی بافت تاریخی اهر نیز اشاره کرد و اضافه کرد: با توجه به اینکه اهر جزو 168 شهر با بافت تاریخی در کشور است، حفظ و صیانت از این میراث ارزشمند ضروری است و باید تمامی عملیات اجرایی در این منطقه طبق اصول بافت تاریخی صورت پذیرد.

حمزه زاده ادامه داد: دراین ارتباط میراث فرهنگی در تلاش است با اقدام به تامین اعتبار لازم، طرح بازخوانی مطالعات بافت تاریخی اهر را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهد.

وَرنی، که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می شود، نوعی سوماک است، که بدون مراجعه به نقشه توسط دختران و زنان عشایر ارسباران بافته می شود.

  • راه دراز صنایع دستی ایران تا شکوفایی

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9963

به "ثبت اهر به عنوان شهر ملی وَرنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت اهر به عنوان شهر ملی وَرنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید