(جدول) قیمت های تایید نشده محصولات ایران خودرو و سایپا، پراید 37 میلیون 400

به گزارش راه ساری، روز گذشته جدولی در بعضی رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا است که از سوی شورای رقابت اعلام شده است و بر اساس این جدول قیمت هر دستگاه سایپا 131 معادل 37 میلیون و 400 هزار تومان و هر دستگاه پژو 405 بنزینی 54 میلیون و 700 هزار تومان معین شده است.

(جدول) قیمت های تایید نشده محصولات ایران خودرو و سایپا، پراید 37 میلیون 400

جدول اعلامی رسانه ها از قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا:

شورای رقابت هیچ قیمت جدیدی برای خودرو منتشر ننموده است

رضا شیوا در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به انتشار جدولی تحت عنوان قیمت تعیین شده برای محصولات ایران خودرو و سایپا توسط شورای رقابت، اظهارداشت: این جدول مربوط به آنالیز های ابتدایی شورای رقابت برای تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو است که نهایی نیست چراکه بعد از برگزاری جلسات مختلف ستاد تنظیم بازار با اصلاحاتی همراه شده است.

وی با بیان اینکه در این جدول قیمت های کارخانه درج شده بود، اضافه کرد: البته باید توجه کرد که به قیمت های کارخانه هزینه های مالیات بر ارزش اضافه نموده، شماره گذاری و بیمه که در مجموع 14 درصد است هم اضافه خواهد شد.

وی با اعلام اینکه بعد از جمع بندی های صورت گرفته برای محصولات ایران خودرو مجوزافزایش 10 درصدی و برای سایپا مجوز افزایش 23 درصدی نسبت به قیمت بهمن ماه 97 سازمان حمایت صادر شد، اضافه کرد: البته قرار شد خودروسازان به شرط رعایت وزن تیراژ اجازه تغییر درصد ها را برای افزایش قیمت محصولات خود داشته باشند.

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه ما به هیچ عنوان مسئول اعلام قیمت های جدید انواع خودرو به خودروسازان نیستیم، گفت: شورای رقابت براساس قانون دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را تعیین نموده و باید ستاد تنظیم بازار قیمت های جدید را به خودروسازان ابلاغ کند.

دستورالعمل شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو چیست؟

طبق جدیدترین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شد، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا تعیین و جهت اجرا به این بنگاه های فراوریی ابلاغ شد. به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، محصولات ایران خودرو به طور متوسط 10 درصد و محصولات سایپا به طور متوسط 23 درصد افزایش قیمت دارند. دلیل اینکه قیمت محصولات ایران خودرو نسبت به سایپا رشد کمتری دارد این است که ایران خودرو در بهمن 97 قیمت محصولات خود را افزایش داده بود.

شرایط و ضوابط جدید فروش خودرو

به منظور دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به بازار، فروش خودرو بصورت مزایده یا فروش به قیمت کارشناسی مجاز نیست مگر پس از تأیید و اخذ مجوز از شورای رقابت.

- تمام فروش های مستقیم به مصرف کننده نهایی با کد ملی و شرایط تضمین شده صورت گیرد و از هر گونه فروش و عرضه خارج از این رویه (از جمله در قالب سبد محصول کنندگی ها) خودداری گردد.

- خودروسازان ضمن اخذ گواهی استاندارد تأمین قطعات مربوط به خودرو های فراوریی یا فروش رفته خود را برای حداقل سه سال از تاریخ فروش، تضمین کنند (که با نظارت متخصصان فنی صورت گیرد. -گارانتی - وارانتی).

- خودروسازان موظف می باشند گزارش عملکرد فروش، پیش فروش و هرگونه فروش به روش مزایده و کارشناسی خود را در مقاطع سه ماهه به شورای رقابت گزارش کنند.

شروط طرف تقاضا:

- با هر کد ملی فقط امکان ثبت نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان مجاز می باشد. در غیر این صورت قرارداد از سوی خودروساز به صورت یک طرفه لغو می گردد.

- مشتریانی که در 36 ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت های خودروساز تحت تنظیم نموده اند، مجاز به ثبت نام نیستند. در غیر این صورت، قرارداد به صورت یک طرفه از سوی شرکت فروشنده لغو و وجه پرداختی نیز برگشت داده می گردد.

- دارا بودن گواهی نامه رانندگی برای خریداران الزامی می باشد.

قیمت خودرو در بازار هنوز حبابی است

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان تهران به تجارت نیوز گفت: قیمت خودرو در بازار هنوز حبابی است. اگر در ادامه راه قیمت خودرو اصلاح گردد و فراوری خودرو افزایش یابد قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. شرط افزایش فراوری نیز این است که قیمت خودرو در بازار دستوری تعیین نگردد. در حال حاضر به دلیل اعمال دستوری قیمت خودرو های کارخانه ای خودروسازان نیز با ضرر و زیان روبرو هستند و همین موضوع باعث شده که قیمت خودرو های کارخانه ای با بازار تفاوت چشم گیری داشته باشد.

نجفی منش گفت: هنوز قیمت خودرو های کارخانه ای با بازار فاصله دارند. نمی دانیم چه اصراری بر پایین نگه داشتن قیمت خودرو های کارخانه ای است. بعضی دست ها به دنبال این اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار هستند و همین موضوع باعث شده صنعت خودروسازی دچار آسیب گردد.

آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: فرارو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9428

به "(جدول) قیمت های تایید نشده محصولات ایران خودرو و سایپا، پراید 37 میلیون 400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(جدول) قیمت های تایید نشده محصولات ایران خودرو و سایپا، پراید 37 میلیون 400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید