جذب ناشران به حوزه نشر الکترونیک نیازمند فرهنگسازی است

به گزارش راه ساری، مجید شریفی، مدیرعامل کتابراه، یکی از پلتفرم های فروش کتاب الکترونیک، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، با اشاره به نبود آمادگی بیشتر ناشران برای فعالیت در فضای الکترونیک، گفت: اگر در سال های گذشته، ناشران بیشتری وارد حوزه الکترونیک نشر می شدند، همچنین اگر از طرف مسئولان، برای فعالیت و استفاده از نشر الکترونیک فرهنگسازی بهتری انجام می شد، اتفاق هایی مانند همه گیری کرونا، تاثیر منفی کمتری بر عملکرد صنعت نشر داشت و حتی ممکن بود تاثیرات مثبتی بر آن می گذاشت.

جذب ناشران به حوزه نشر الکترونیک نیازمند فرهنگسازی است

پاندمی بیماری کووید 19، باعث شد بسیاری از برنامه ریزی ها برای تفریحات در کشورهای مختلف کنسل و به زمان دیگری موکول گردد. شریفی با بیان این نکته که مردم بسیاری از سرگرمی های خود را از دست داده اند، ادامه داد: مطالعه کتاب های الکترونیک و صوتی می تواند جایگزین بسیاری از تفریحاتی باشد که در این شرایط وجود ندارند. نخستین ماه های همه گیری بیماری، بسیاری از ناشران که بخش بزرگی از آثار خود را الکترونیک نموده بودند، سطوح خوبی از فروش را تجربه کردند و اگر این اتفاق برای دیگر ناشران می افتاد، کرونا به جای تهدید، به فرصت تبدیل می شد.

شاید رعایت نشدن قانون حق نشر در ایران باعث شده است تعداد زیادی از ناشران از الکترونیک کردن فراوریات، خودداری نمایند اما مدیرعامل کتابراه، با رد این دیدگاه و با اشاره به قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان بیان نمود: این قانون در ایران رعایت می گردد. فقط در آثاری که در ایران ترجمه و چاپ می شوند، ممکن است تخلف انجام گردد که آن هم قابل پیگیری و شکایت است. فکر نمی کنم نبود قانون حق نشر در ایران سد بزرگی برای الکترونیک شدن فعالیت ناشران ایرانی باشد، تاجایی که طی سال هایی که در این حوزه فعالیت می کنم، با چنین مسئله ای روبرو نشدم.

چاپ کتاب های کاغذی، فرایندی است که سال ها ناشران داشته اند. تغییر این فرایند و آغاز فعالیت در حوزه نشر الکترونیک می تواند موجب بهبود شرایط مالی آنها گردد، اما چرا دربرابر تغییر مقاومت می نمایند؟ شریفی درباره این سوال شرح داد: هر موضوع نویی که وارد جامعه می گردد، احتیاج به فرهنگسازی دارد. با اینکه بسیاری از احتیاجهای ناشرانی که وارد حوزه انتشار کتاب خود به شکل الکترونیک شده اند، تامین می گردد، احتیاج به فرهنگسازی جدی برای جذب دیگر ناشران به این حوزه وجود دارد تا اگر برای آنها ابهاماتی وجود دارد، مساله روشن گردد و اقدام به انتشار کتاب الکترونیک نمایند.

او درباره زیرساخت های موجود در ایران برای فراوری و استفاده از کتاب های الکترونیک گفت: طبق آمار وزارت ارتباطات، نفوذ اینترنت، به خصوص اینترنت شبکه موبایل راضی نماینده است. امکانات پلتفرم های الکترونیک هم شرایط خوبی را فراهم نموده است. فکر می کنم از لحاظ دسترسی و پلتفرم به بلوغ رسیده ایم و از این منظر دغدغه ای وجود ندارد.

تفطن: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

مجله آراد: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11158

به "جذب ناشران به حوزه نشر الکترونیک نیازمند فرهنگسازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذب ناشران به حوزه نشر الکترونیک نیازمند فرهنگسازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید