جریان عظیمی از آهن مذاب در زیر پای میلیاردها انسان!

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، نشریه نیوساینتیست در گزارشی جالب توجه به تشریح یک فرآیند طبیعی اما حیرت انگیز در دل زمین پرداخته و می نویسد: برای نخستین بار در تاریخ است که چنین جریان چشمگیری از آهن مذاب در زیر سطح زمین یافت می گردد. اما کشف این موضوع در نوع خود جالب توجه است. جایی در عمق 3 هزار کیلومتری زمین، آهن مذاب در قالب یک جریان بزرگ وجود دارد. دانشمندان تخمین می زنند که این جریان در زیر آمریکای شمالی یعنی جایی که کانادا واقع شده و روسیه وجود داشته، باشد. اما جالب تر از همه اینکه کشف این جریان مذاب که تخمین زده می گردد دمایی همتراز با سطح خورشید دارد به وسیله مشاهدات فضایی انجام شده است.

جریان عظیمی از آهن مذاب در زیر پای میلیاردها انسان!

در ادامه این گزارش آمده است: جریان آهن مذاب چیزی درحدود 420 کیلومتر عرض دارد و از سال 2000 سرعت آن سه برابر شده است. آنالیزهای بیشتر حکایت از آن دارد که جریان مورد نظر به سمت غرب تمایل پیدا نموده و هر سال بین 40 تا 45 کیلومتر پیشروی نموده و از زیر سیبری به سمت اروپا حرکت می نماید. نکته قابل تأمل اینجاست که سرعت پیشروی این جریان مذاب بیشتر از سه برابر سرعت عمومی جریانهای مذاب در هسته خارجی زمین است.

نیوساینتیست در ادامه این گزارش آورده است: هیچ کس به درستی نمی داند که چرا این جریان مذاب تا این حد با سرعت پیشروی می نماید اما تیمی از دانشمندان که پیروز به کشف آن شده اند بر این باورند که این یک پدیده طبیعی است که اساس آن به یک میلیارد سال پیش بازمی شود. با آنالیز دقیق این جریان می توان به شکل گیری میدانهای مغناطیسی زمین پی برد. اهمیت این میدانها در این است که از زمین و ساکنانش در برابر توفانهای خورشیدی محافظت می نمایند.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: گروهی از دانشمندان دانشگاه لیدز در بریتانیا این جریان مذاب را کشف نموده اند. فیل لیورمور که راهنمایی این دانشمندان را بر عهده داشته می گوید: حقیقتا این یک کشف قابل توجه است. تا پیش از این می دانستیم که هسته مذاب زمین در حال حرکت است اما حالا متوجه وجود این جریان مذاب از آهن هم شده ایم. اهمیت این کشف جدید در آن است که درباره اعماق زمین چیز زیادی نمی دانیم. در واقع ما بیشتر از آنکه درباره اعماق سیاره مادر بدانیم درباره خورشید آگاهی داریم.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

kheimehnews.ir: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5935

به "جریان عظیمی از آهن مذاب در زیر پای میلیاردها انسان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریان عظیمی از آهن مذاب در زیر پای میلیاردها انسان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید