نمایش آثار نقاشی که با سرخپوست ها دوست است

به گزارش راه ساری، ابوالقاسم عتیقه چی هنرمند نقاش در مصاحبه با خبرنگاران درباره برپایی نمایشگاه تازه آثارش گفت: این نمایشگاه مروری بر مجموعه ای از آثارم خواهد بود که شامل نقاشی، نقاشی خط و نقاشی پشت شیشه است.

نمایش آثار نقاشی که با سرخپوست ها دوست است

وی با اشاره به فعالیت های 40 ساله اش در زمینه نقاشی یادآور شد: از آثار قدیمی 40 سال پیش خود هیچ تابلویی ندارم اما آثار مربوط به 25 سال قبل را که در فرانسه کار می کردم، نگاه داشته ام که در این نمایشگاه آن را ارائه می کنم.

این هنرمند نقاش با اشاره به روش های متفاوتی که در خلق آثارش در طول دوره های مختلف حرفه ای خود دنبال نموده است، اعلام کرد: آثاری که در دوران سکونت در پاریس کار می کردم به سبک فیگوراسیون بود که با سبک آثار امروز من بسیار متفاوت است.

این هنرمند که سال هاست در زمینه نقاشی خط فعالیت دارد در این باره شرح داد: آثار نقاشی خط من نیز مدرن است و مشابهت هایی به آثار فیگوراسیون من دارد و در این نمایشگاه با ارائه آثار گذشته و امروز سعی دارم این علامت سوال را به پاسخ برسانم که چگونه از نقاشی مدرن به سمت نقاشی خط مدرن کشیده شدم و این شیوه کار را به نمایش بگذارم.

عتیقه چی که سال های بسیاری از دوران جوانی خود را صرف مطالعه فرهنگ ها و آداب و سنن بومیان آمریکا و کانادا نموده است با اشاره به این تجربه ها یادآور شد: من در دوران اقامتم در خارج از ایران، به فرهنگ های غنی تصویری بومیان آمریکا و کانادا علاقه مند بودم و آنها را مطالعه می کردم و ایده بسیاری از آثار قدیمی من از آنها گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در این آثار که به سبک فیگوراسیون کار شده است، فیگورهایی وجود دارد که دیده نمی گردد، اما حضور دارد و به شکل کاملاً آبستره و مدرن به کار گرفته شده است، این آثار قدیمی به نوعی نشانگر فرهنگ های مختلف دنیاست و بعضی نیز نام شهرهای مختلف دنیا را بر خود دارد مثل هیروشیما، رواندا و ... که سعی می کردم این تابلوهای نقاشی به نوعی این شهرهای دنیا را نمایندگی کند.

عتیقه چی با اشاره به دوران تحصیلش در اوکلاهاما اعلام کرد: حدود 30 سال پیش در ایالت اوکلاهاما آمریکا که محل زندگی سرخپوستان آمریکا بود، در رشته هنر تحصیل کردم و به همین دلیل به مطالعه زندگی و فرهنگ آنها علاقه مند شدم و نشانه هایی از این فرهنگ در آثارم راه یافت.

این هنرمند پیشکسوت درباره آثار نقاشی خط خود نیز شرح داد: در آثار تازه ام که بیشتر نقاشی خط است، سعی نموده ام تحولی را در این هنر ایجاد کنم.

او ابعاد آثارش را بزرگ و حدود 2 متر در 2 متر ونیم ذکر کرد و ادامه داد: در آثار نقاشی خط جان و دنیا را تصویر می کنم که خطوط آن به خط نستعلیق است و دارای فضاهای خالی بزرگی است که درون این فضاها نیز فرم هایی را برای نوآوری بیشتر ایجاد نموده ام.

این هنرمند درباره تابلوهای نقاشی پشت شیشه نیز اعلام کرد: این تابلوها به شکلی کار شده است که هنگام نصب روی دیوار، با ایجاد فاصله نسبت به عمق قابش، سایه ا را ایجاد می نماید که این سایه با تغییر منبع نور قابل تغییرو جابجایی است و به نوعی به هنر جدید نزدیک شده است.

ابوالقاسم عتیقه چی در این نمایشگاه حدود 30 اثر نقاشی، نقاشی خط و نقاشی پشت شیشه را روی دیوار می برد. او همچنین کتابی را در مرحله آماده سازی برای انتشار دارد که به موضوع رنگ در نقاشی خط می پردازد. عتیقه چی با اشاره به اهمیت کاربرد رنگ در نقاشی خط اعلام کرد: بسیاری از هنرمندان از به کار بردن رنگ های بسیار در آثار نقاشی خط خود واهمه دارند و معمولا دو یا سه رنگ بیشتر استفاده نمی نمایند. من در این کتاب سعی نموده ام تجربیاتم را در زمینه نقاشی و استفاده از رنگ در نقاشی خط به جوانان منتقل کنم و به این موضوع پرداخته ام که از چه رنگ هایی می گردد در نقاشی خط استفاده کرد.

او با اشاره به تفاوت رنگ هایی که در نقاشی خط و نقاشی مورد استفاده قرار می گیرد، یادآور شد: در نقاشی خط باید همه رنگ های مورد استفاده از نظر طیف رنگی با یکدیگر همخوانی داشته باشد، به طور مثال نمی توان رنگ زرد از طیف شماره 2 را با رنگ قرمز از طیف شماره 9 کنار هم کار کرد، باید حتماً طیف رنگی آنها یکی باشد و مسائلی از این قبیل کار کردن با رنگ را در نقاشی خط مشکل می نماید.

او در ادامه گفت: در این کتاب قوانین مربوط به رنگ را که استادان قدیم اروپا مشخص نموده اند و بین المللی است، ذکر نموده ام و به این موضوع پرداخته ام که در نقاشی خط چه رنگ هایی را می توان به کار گرفت.

عتیقه چی در سرانجام اعلام کرد: این کتاب آماده انتشار است و به دنبال یافتن ناشر مناسب هستم.

نمایشگاه آثار ابوالقاسم عتیقه چی با عنوان از نقاشی تا نقاشی خط 11 بهمن ماه ساعت 17 در خانه هنرمندان ایران گشایش می یابد و تا 19 بهمن ماه ادامه دارد.

ابوالقاسم عتیقه چی، متولد سال 1327 در تهران است. او پس از طی دوران تحصیل، از دانشگاه کوئین مری لندن با درجه مدرک کارشناسی مهندسی از کشور انگلستان فارغ التحصیل شد.

عتیقه چی دارای دیپلم هنر از دانشگاه اکسفورد انگلستان است که در سال 1977 برای ادامه تحصیل در رشته هنرهای زیبا به آمریکا رفت و چندی بعد برای تکمیل تحصیل در رشته نقاشی به انگلستان بازگشت.

ابوالقاسم عتیقه چی حدود 10 سال در فرانسه به فعالیت هنری خود ادامه داد و به عضویت خانه هنرمندان پاریس در آمد وپس از شرکت در نمایشگاه های متعدد در فرانسه از سال 1987 بطور مستمر در حراجهای بزرگی چون (دُرواو - پاریس) شرکت کرد.

عتیقه چی در سال 1992 به ایران بازگشت و در رشته نقاشی خط به ابعاد و اشکالی جدید دست یافت. او در نمایشگاهای متعددی در ایران و خارج از کشور شرکت داشته است.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5495

به "نمایش آثار نقاشی که با سرخپوست ها دوست است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش آثار نقاشی که با سرخپوست ها دوست است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید