جزئیات آموزش فضانوردان امارات در شهرک ستاره ای

به گزارش راه ساری، سالیجان شریپف، فضانورد سابق و از مسئولان مرکز آموزش فضانوردان روسیه درباره آموزش فضانوردان امارات در زوزدنی گارادوک (شهرک ستاره ای) گفت: فضانوردان امارات با جدیت دوره آموزشی را می گذرانند.

جزئیات آموزش فضانوردان امارات در شهرک ستاره ای

به گزارش خبرنگاران، سالیجان شریپف فضانورد سابق و از مسئولان مرکز آموزش فضانوردان روسیه به سوالات خبرنگاران درباره آموزش فضانوردان امارات در زوزدنی گارادوک (شهرک ستاره ای) پاسخ گفت. چرا که دو شهروند امارات از سپتامبر سال گذشته (میلادی) در شهرک ستاره ای مشغول آموزش هستند تا نه به عنوان فضانورد حرفه ای، بلکه به عنوان همراه به فضا سفر نمایند. آنچه که در پی می آید گفت وگوی خبرنگار خبرنگاران با سالیجان شریپف است.

- آگاه هستیم که دو شهروند امارات از سپتامبر سال گذشته (میلادی) در شهرک ستاره ای مشغول آموزش هستند تا نه به عنوان فضانورد حرفه ای، بلکه به عنوان همراه به فضا سفر نمایند. در خصوص شیوه آموزش آنها شرح دهید.

شریپف: کسانی که به فضا سفر می نمایند، اگر به شکل حرفه ای آموزش ببینند، باید شرایط سختی را تحمل نمایند. جدای از صحت بدنی و سطح دانش عالی، تمرین و آموزش آنها مراحل پیچیده ای دارد؛ اما در خصوص آنچه طی سال های اخیر عنوان شرکت نماینده یا همراه (Participant) دارد و پروازشان نه یک مأموریت بلکه تنها یک سفر فضایی بشمار می رود، این آموزش شدت و دشواری حرفه ای ها را ندارد و در عین حال آنها باید بیاموزند که در شرایط سخت چه موقع پرتاب، چه در زمان سفر فضایی و چه در جهت بازگشت، اگر با مسأله ای غیرمعمول روبرو شدند، چطور با آن مقابله نمایند.

هر سرنشین سفینه باید برای کارهای معمول و یا اتفاق های غیرقابل پیش بینی شده آمادگی لازم را به دست آورد. بطور مثال ناوهای سایوز بر خشکی فرود می آید، اما این فرودها ممکن است مانند وسخد - 2 کیلومترها دورتر از محل حساب شده، در جنگل پر برف و یا سایوز -23 در جهتی انحرافی در دریاچه تنگیز فرود آمد. در تاریخ فضانوردی حوادثی از این دست کم نبوده اند. دانشمندان و مهندسان سعی می نمایند با محاسبات دقیق درصد حوادث را پایین آورند، اما هیچ کس نمی تواند ضمانت بدهد وضعیت اضطراری وجود نخواهد داشت. این روزها سلطان النیادی و هزا المنصوری دو شهروند امارات مشغول تمرین فرود در جنگل پر برف و زمستانی هستند.

- آیا آنها آموزش های معمول فضانوردان را می بینند، به طور مثال با طرز کار دستگاه های ناو سایوز و زندگی در ایستگاه فضایی آشنا می شوند؟

شریپف: آنها با جدیت دوره آموزشی را می گذرانند. آشنایی با طرز کار ناو سایوز و ایستگاه فضایی از بخش های اساسی و تقریباً دائمی دوره آموزشی آنهاست. النیادی و المنصوری باید دانش و تجربه لازم در خصوص چگونگی زندگی و استفاده از سفینه و ایستگاه مداری که قرار است با آنها باید پرواز نمایند را فرا بگیرند. به همین دلیل در کنار آموزش های فوق العاده فرود اضطراری در آب، جنگل، مناطق دورافتاده، مرتباً تحت نظر مدرسان مرکز گاگارین، در شبیه سازهای سایوز و ایستگاه فضایی، آموزش را ادامه می دهند. به طور مثال طی هفته ای که گذشت، آنها سه بار ساعاتی را در این شبیه سازها فعالیت داشتند و با وسایل و دستگاه های مختلف این دو عملاً آشنا شدند.

شریپف: در زمان آموزش های بعدی، تمرین با دستگاه گریز از مرکز 18 متر مجتمع آموزشی گاگارین، ارگانیزم بدنی آنها را برای تحمل بار جاذبه اضافی در زمان پرتاب و بازگشت آماده خواهد نمود. همچنین جهت آشنایی با شرایط بی وزنی، هواپیمای ایل -76 مورد استفاده قرار می گیرد. سالن این هواپیما 400 متر مکعب حجم دارد و با پرواز در حالت های خاص، حدود یک دقیقه شرایط بی وزنی به وجود می آید.

- کدام یک از این دو نفر به فضا خواهند رفت؟

شریپف: انتخاب اولیه هزا المنصوری است و اگر برای او اتفاقی نیفتد و بتواند از عهده امتحانات برآید، او در 25 سپتامبر 2019 به همراه اولگ اسکریپوچکا فضانورد روسیه و کریستوفر کسیدی فضانورد آمریکایی بر عرشه ناو سایوز ام. اس -15 به ایستگاه فضایی بین المللی سفر خواهد نمود. طبق برنامه پیش بینی شده، شهروند اماراتی همراه با فضانوردان سایوز ام. اس -12 در 3 اکتبر به زمین برخواهد گشت.

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 1371

به "جزئیات آموزش فضانوردان امارات در شهرک ستاره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات آموزش فضانوردان امارات در شهرک ستاره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید