حدود 90 درصد هواپیماهای بویینگ 787 یک مشکل عمده در دم افقی دارند
به گزارش راه ساری، مسائل بویینگ با هواپیمای دریم لاینر 787 خود همچنان ادامه دارد. این بار شرایط پایدارکننده افقی در این هواپیما باعث نگرانی شده است زیرا ممکن است شکاف های بیش از حد مجاز بین اجزای آن وجود داشته باشد.

مهندسان بویینگ در اوایل سال جاری پس از یک بازرسی داخلی این مشکل را کشف کردند. این موضوع می تواند 89 درصد از هواپیماهای 787 دریم لاینر (Dreamliner) تولید شده تا کنون را تحت تأثیر قرار دهد زیرا شکاف های کوچک منجر به فرسودگی زودتر از موعد خواهد شد.
به گفته بویینگ این مشکل در هنگام مونتاژ ایجاد شده و بخش هایی از تثبیت کننده افقی اشتباه به هم متصل شده اند. سخنگوی بویینگ در این زمینه به سیاتل تایمز گفت: برخی از قطعات در طی فرآیند ساخت با نیروی بیشتری نسبت به میزان مشخص شده، به هم متصل شده اند.
این امر می تواند باعث ایجاد شکاف بین قطعات در پایدارکننده افقی شده باشد. شکاف هایی که به طور بالقوه می تواند بیش از مقدار مجاز 5 هزارم اینچ (0.127 میلی متر) باشد و باعث فرسودگی زودتر قطعات شود.
اگرچه سخنگوی بویینگ در این باره گفت: این موضوع یک مشکل فوری در ایمنی پرواز نیست زیرا هیچ یک از هواپیماهای فعال در حال خدمت، در حال حاضر این فرسودگی را تجربه نخواهند کرد. این شرکت هواپیماسازی، به تازگی هزارمین هواپیمای 787 دریم لاینر خود را تولید کرده است. اما مشکل فعلی می تواند حدود 900 ففرایند از آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
بویینگ اعلام کرده که این مشکل را در هواپیماهایی که هم اکنون در دست تولید است، برطرف خواهد کرد. اما برای ناوگان فعال، درحال تصمیم گیری است تا ببیند آیا برای انجام اصلاحات باید از سرویس خارج شوند یا خیر.
پایدارکننده افقی بویینگ 787 در شهر سالت لیک سیتی (Salt Lake City) تولید می شود. مهندسان بویینگ این مشکل را در ماه فوریه 2020 (بهمن 1398 خورشیدی) مشاهده کردند و طی گزارشی به اداره هوانوردی فدرال (FAA) اطلاع دادند اما تنها مقامات ارشد FAA از این مسأله آگاه شدند.
اداره هوانوردی فدرال هم اکنون در حال بررسی موضوع است و ناظران ایمنی می گویند هنوز برای صحبت درباره ماهیت یا گستردگی دستورالعمل های پروازی مرتبط خیلی زود است. FAA در بیانیه ای شرح داد که برای بررسی موضوع به همکاری خود با بویینگ ادامه خواهد داد.
- مأموریت آزمایشی فضاپیمای بویینگ در اواخر پاییز انجام می شود
مشکل پایدارکننده افقی 787 دریم لاینر، تازه ترین مشکل تولید این هواپیما است. هواپیمایی که برای بویینگ فروش زیادی را به ارمغان آورده اما تولید آن با تأخیر و مسائل کیفی روبرو شده است. به جز مشکل تازه، سال گذشته نیز بویینگ دو نقص کیفی را در فرایند تولید بخش عقب بدنه هواپیما پیدا کرده بود.
همچنین در آگوست 2019 (مرداد 1398) بویینگ مسئله ای را در قطعات اتصال دهنده موسوم به Shim که برای پر کردن شکاف های قسمت های بدنه استفاده می شود، شناسایی کرد. این قطعات بسیار کوچک بودند و اگرچه عملکرد آنها در محدوده قابل قبولی بود اما برخی از آنها به پوشش داخلی کشیده می شدند. مسئله ای که بویینگ از آن زمان تا کنون آن را برطرف کرده است.
اخیراً بویینگ مسائل بیشتری را نیز در مورد بدنه کشف کرده است. سطح پوسته داخلیِ غیرمسطح، در برخی از بخش های اتصالات بدنه، بسیار ناهموار بود. این مسائل می تواند بدنه های فیبر کربنی را تضعیف کرده و پرواز ایمن هواپیما را در برخی شرایط خاص با چالش روبه رو کند.
مسأله ای که باعث شد بویینگ در ماه گذشته، 8 ففرایند 787 دریم لاینر از جمله هواپیماهای یونایتد ایرلاینز، سنگاپور ایرلاینز، و ایر کانادا را زمین گیر کند. یک مهندس FAA زمین گیر شدن هواپیماها برای نقص در تولید را بی سابقه و باورنکردنی اعلام کرد.
طبق گزارش ها تحقیقات گوناگون FAA در مورد 787 دریم لاینر هم اکنون به یک موضوع ویژه و مجزا تبدیل شده است و در حالی که بویینگ و FAA مشکل اخیر را یک تهدید فوری برای ایمنی پرواز نمی دانند، گفته می شود که این اداره هم اکنون مشغول بازرسی صدها هواپیمای 787 دریم لاینر است.
بویینگ در حال حاضر با چالش های پیش روی صنعت هوایی در پی همه گیری کرونا نیز دست وپنجه نرم می کند. از جمله چندی پیش توقف تولید هواپیمای پهن پیکر 747 را تأیید کرده بود.
عکس کاور: دم افقی هواپیمای بویینگ 787 دریم لاینر
Credit: Boeing Newsroom
منبع: SimpleFlying
منبع: دیجیکالا مگمجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری