خاطره بازی با 52 سال حضور والیبال در المپیک

به گزارش راه ساری، والیبال از سال 1964 توکیو وارد بازی های المپیک شده و در طول این 52 سال تماشاگران این ورزش شاهد بازی های به یادماندنی زیادی بودند که در آن تیم ها برای کسب مدال و پیروزی تا آخرین امتیاز ها جنگیده اند.

خاطره بازی با 52 سال حضور والیبال در المپیک

به گزارش خبرنگاران، والیبال از سال 1964 جزو رشته هایی حاضر در المپیک نهاده شد. هرچند که در ابتدا قوانین مدون و مشخصی برای آن وجود نداشت و بعدها رقابت های انتخابی برای آن تدوین شد.

تا قبل از فروپاشی اتخاد جماهیر شوروی این تیم جزو قدرت های برتر والیبال در المپیک بود که هم دربخش مردان و هم دربخش زنان پیروزیت ها زیادی را کسب نموده بود.

بعد از این تیم آمریکا جزو تیم هایی است که افتخارات زیادی را در این بازی های مهم کسب نموده است و این فرصت را دارد که با قهرمانی در المپیک ریو با 4 مدال طلا پرافتخارترین تیم والیبال مردان در المپیک گردد.

المپیک 1964 توکیو

والیبال برای نخستین بار از المپیک 1964 توکیو وارد این بازی ها شد. کمیته بین المللی المپیک در نشست خود در صوفیه بلغارستان و در سال 1957 تصمیم گرفت که والیبال به بازی های المپیک اضافه گردد.

در ابتدا این بازی ها باحضور 10 تیم مردان برگزار گردید و در المپیک 1976 مونترال نیز به دلیل کناره گیری مصر بازی ها 9 تیمی برگزار گردید.

المپیک 1988 سئول اولین دورهای بود که 12 تیم در والیبال المپیک حضور داشتند.

المپیک 1968 مکزیکو سیتی

اتحاد جماهیر شوروی پیروز شد در دوره دومی که والیبال در المپیک حاضر بود برای دومین بار مقام قهرمانی و مدال طلا را از آن خود کند. شوروی نه تنها از عنوان قهرمانی خود که در المپیک توکیو ژاپن کسب نموده بود دفاع کرد بلکه تیم بانوان این کشور نیز پیروز شد بعد از نایب قهرمانی دوره قبل مدال طلای مکزیکو سیتی را به دست آورد.

المپیک 1972 مونیخ

بعد از دو مدال برنز و نقره دو دوره نخست که ژاپنی ها به دست آورده بودند وقت آن بود که این تیم با سرمربی گری یاسوتاکا ماتسودایرا به عنوان قهرمانی برسد. ژاپنی ها پیروز شدند با فزونی 3 بر یک برابر آلمان شرقی در فینال این رقابت ها برای نخستین بار قهرمان المپیک شوند.

المپیک 1976 مونترال

حضور در این المپیک برای مردم کانادا یک سورپرایز بود. پیش از آن والیبال یک رشته ای بود که جنبه سرگرمی داشت که قوانین قابل تغییر زیادی داشت. در بخش مردان لهستان و در بخش زنان ژاپن مدال طلای این دوره را کسب کردند.

المپیک 1980 مسکو

شوروی کشوری بود که در دوره های پیش هم دربخش مردان و هم دربخش زنان مدال طلای والیبال را کسب نموده بود و در کل این دوره ها تنها 5 باخت را درکارنامه داشت.

تحریم این دوره از المپیک از سوی چند کشور این فرصت را به شوروی داد تا بتواند در بخش مردان و زنان مدال طلا را از آن خود کند.

المپیک 1984 لس آنجلس

شوروی که تا قبل از این المپیک در بیشتر دوره ها در مکان اول یا دوم قرار می گرفت و به دلایل سیاسی این المپیک را تحریم کرد کاری که آمریکایی در دوره قبل و در زمان میزبانی این تیم انجام داد.

در بخش مردان این آمریکا بود که دراولین تجربه فینالیست شدنش به مدال طلا رسید. تیم ملی بانوان چین هم از غیبت تیم های بلوک شرق استفاده کردند و برای اولین بار قهرمان المپیک شدند. این تیم در فینال بانوان والیبالیست آمریکا را شکست داد.

المپیک 1988 سئول

در این المپیک برای نخستین بار تیمی از آفریقا راهی بازی ها شد. تونس نماینده این قاره در المپیک سئول بود.

رقابت های انتخابی نیز برای این المپیک در ایتالیا برگزار گردید و برای نخستین بار 12 تیم در رقابت ها حاضر شدند. شوروی قهرمان سه دوره بازی ها در این رقابت ها قهرمان شد و به همراه آلمان شرقی قهرمان اروپا راهی المپیک شدند.

فینال بخش مردان نیز جذابیت های زیادی داشت و جنبه سیاسی نیز پیدا کرد. قهرمان دو دوره قبل این رقابت ها یعنی آمریکا و شوروی که از لحاظ سیاسی هم در تنش بودند راهی فینال شدند که در انتها آمریکا برنده این جدال شد.

المپیک 1992 بارسلونا

در این دوره از المپیک تیم های جدیدی قدرت خود را در والیبال نشان داند و دوتیم آمریکایی مدال طلا را کسب کردند.

برزیل در بخش مردان و کوبا در بخش زنان مدال طلای المپیک بارسلون را در والیبال کسب کردند.

المپیک 1996 آتلانتا

از مردم هلند خواسته شد تا بهترین و مهم ترین اتفاق ورزشی قرن این کشور را انتخاب نمایند. در حالی که همه فکر می کردند توتال فوتبال هلند و موضوعی مربوط به فوتبال انتخاب گردد اما مردم این کشور فینال والیبال المپیک در سال 1996 و قهرمانی این تیم را انتخاب کردند.

در فینال 1996 آتلانتا هلند 3 بر 2 ایتالیا را شکست داد و مدال طلای المپیک را کسب کرد. در بخش زنان نیز کوبا برای دومین دوره پیاپی قهرمان شد.

المپیک 2000 سیدنی

قوانین مهم و جدیدی در این دوره از بازی ها در والیبال اعمال شد. این دوره برای ایتالیا اندوه بار بود چرا که این تیم در این دوره هم از کسب مدال طلا بازماند و با شکست در نیمه نهایی برنز گرفت. یوگوسلاوی و روسیه به ترتیب طلا و نقره گرفتند. در بخش زنان کوبا پیروز شد سومین قهرمانی پیاپی خود را کسب کند.

المپیک 2004 آتن

تیم ملی والیبال بانوان چین در فینال این بازی ها کار شگفت انگیزی انجام داد. در حالی که دو ست را به روسیه واگذار نموده بودند پیروز شدند در انتها 3 بر 2 به پیروزی برسند و مدال طلا را از آن خود نمایند.

در بخش مردان هم برزیل برای دومین بار قهرمان شد.

المپیک 2008 پکن

برزیل و آمریکا در هردو بخش راهی بازی نهایی شدند. این دوتیم در بخش مردان به دنبال سومین قهرمانی خود بودند. در نهایت هم این آمریکا بود که با فزونی 3 بر یک در فینال بخش مردان سومین قهرمانی این کشور در المپیک را کسب کرد.

در بخش مردان اتفاق متفاوتی رخ داد و این برزیلی ها بودند که در جدال با آمریکا برای کسب اولین قهرمانی المپیک پیروز کار کردند و قهرمان شدند.

المپیک 2012 لندن

فینال این دوره از رقابت ها محل هنرنمایی موزرسکی بازیکن بلندقامت روسیه بود. در حالی که برزیل دو ست از حریف پیش بود و همه گمان می کردند که برزیل به راحتی ست سوم را می برد و قهرمان می گردد اما این اتفاق رخ نداد. حضور موزرسکی روس در زمین همه چیز را تغییر داد و باعث شد روسیه 3 بر 2 این بازی را ببرد و قهرمان المپیک گردد.

پرافتخارترین تیم های ملی والیبال مردان در المپیک

  1. اتحاد جماهیر شوروی؛ 3 طلا، 2 نقره و یک ب
  2. آمریکا؛ 3طلا، یک برنز
  3. برزیل؛ 2 طلا و 3 نقره

پرافتخارترین تیم های ملی والیبال زنان در المپیک

  1. اتحاد جماهیر شوروی؛ 4طلا و 2 نقره
  2. کوبا؛ 3 طلا و یک برنز
  3. ژاپن؛ 2 طلا، 2 نقره و 2 برنز
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 6020

به "خاطره بازی با 52 سال حضور والیبال در المپیک" امتیاز دهید

6 کاربر به "خاطره بازی با 52 سال حضور والیبال در المپیک" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاطره بازی با 52 سال حضور والیبال در المپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید