خبرنگاران احیای تالاب انزلی با پشتوانه اقتصادی و حمایت ملی انجام می گردد

به گزارش راه ساری، رشت - خبرنگاران - معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت : کوشش بر آن است درنخستین جلسه ستاد ملی حمایت از تالابها برای تالاب انزلی مصوباتی گرفته گردد تا فعالیت ها در احیای این تالاب در اقدامی مستمر همراه با پشتوانه اقتصادی و حمایت ملی اجرایی گردد.

خبرنگاران احیای تالاب انزلی با پشتوانه اقتصادی و حمایت ملی انجام می گردد

احمدرضا لاهیجان زاده روز پنجشنبه در جلسه تکریم و معارفه مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان اضافه نمود : مقرر شده نخستین جلسه ستاد ملی حمایت از تالابها مختص به تالاب انزلی باشد و بگونه ای عمل شود که مصوبات خوبی برای این تالاب و احیای آن اخذ شود.

وی با بیان اینکه تالاب انزلی و میانکاله یا خلیج گرگان از موضوعات حائز اهمیت است، گفت : تالاب، جنگل های هیرکانی، سواحل، مرزهای آبی و زمینی با کشورهای همسایه از مهمترین مباحث حوزه محیط زیست گیلان است.

وی گفت : علاوه بر شکل گیری پروژه های ملی در این استان، گیلان قطب گردشگری است و از طرفی شکننده ترین اکوسیستم های طبیعی هم در این استان وجود دارد.

وی ادامه داد : کنار هم قرار دریافت این مباحث و توسعه گردشگری که می تواند تبعاتی برای محیط زیست داشته باشد به طور قطع احتیاجمند ظرافت، درایت و حمایت همه دستگاه های متولی است.

لاهیجان زاده با بیان اینکه می گویند، برخی دیدگاه های محیط زیست در مقابل توسعه است؛ اضافه نمود : اگر ما توسعه را در محیط بسته خود نگاه کنیم ممکن است این قضیه در ذهن متبادر شود که محیط زیست با یک فعالیت مقابله می نماید و یک تعداد اشتغال را ازبین می برد.

وی ادامه داد: تجربه حدود چهار دهه اخیر نشان داد که در تمام مواردی که محیط زیست ملاحظاتی داشته بی توجهی به این ملاحظات منجر به اتفاقاتی شده که نه تنها توسعه محقق نگردید بلکه این اقدامات خود مانع از توسعه منطقه شده است.

وی اظهار کرد : چنانکه محیط زیست اعلام می کرد که در یک منطقه سفره های زیرزمینی این ظرفیت را ندارد که بی محابا چاه زده و آب برداشت شود، اما بی توجهی به این امر موجب شد تا الان بدلیل پایین رفتن میزان آب سفره زیرزمینی آب آن منطقه در حال شور شدن باشد و کشاورزی یک منطقه از بین می رود.

وی گفت : در مقطعی به وسیله اکتشاف متوجه شدند در زیرتالاب هور العظیم مخازن نفت وجود دارد؛ با اندکی هزینه می شد چاه های انحرافی زد تا تالاب حفظ شود در عین آن برداشت نفت هم انجام شود، اما ورودی تالاب را بستند و نزدیک به 60 هزار متر مربع تالاب را خشک کردند و می گفتند 50 تا 100 میلیون دلار صرفه جویی کردیم که بسیار تفکر بسته ای بود چرا که تالاب خشکید، معیشت مردم محلی از بین رفت و آنان را حاشیه نشین شهرهای بزرگ کرد و تالاب به کانون گرد و غبار تبدیل شد و استان را فلج نمود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: منابعی که وجود دارد دیگر افزایش پیدا نمی نماید به هیچ وجه میزان بارش های ما از میانگین 50 ساله فراتر نمی رود و آب های زیرزمینی ما به هیثچ عنوان افزایش نخواهد داشت؛ اما ما به اندازه 100 درصدی احتیاج امروز تخلیه می کنیم بدون اینکه به نسل فردا توجه داشته باشیم و درواقع از امانت نسل آینده کامل استفاده می کنیم.

لاهیجان زاده در ادامه با اشاره به اقدامات خوب معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار است اصلاحاتی در بودجه انجام شود؛ بودجه جاری حفاظت محیط زیست بودجه ملی شده و با این امر عدالتی بین استان ها برقرار می شود.

اعتبار 1000 میلیارد تومانی برای ساماندهی پسماند استان های ساحلی

وی توضیح داد: برای سال آینده یک هزار میلیارد تومان با اولویت استان های ساحلی برای بحث پسماند در قانون بودجه لحاظ شده است.

لاهیجان زاده گفت: اختصاص صد میلیون یورو برای گرد و غبار اقدام خوب ملی بود که با کوشش ریاست سازمان در قانون بودجه لحاظ شد.

وی ادامه داد: کار بزرگی که اگر در صحن مجلس تصویب شود تقریبا بحث بودجه ای سازمان محیط زیست را می تواند حل نماید و آن برگشت 35 درصد از عوارض آلایندگی صنایع که در گذشته تا سال جاری تمام و کمال در مباحث سازمان شهرداری ها و دهیاریها قرار می گرفت به صندوق ملی محیط زیست است که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است.

وی گفت : اگر این امر محقق شود حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار سالیانه به صندوق ملی محیط زیست بر می شود و بسیاری از چالش ها در استان ها مرتفع می شود.

پاکسازی شش هزار کیلومتر نوار ساحلی ظرف یک هفته

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد : کوشش می شود روز 21 اسفند ماه بعنوان روز ساحل پاک در تقویم کشور گنجانده شود؛ مکاتبات آن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده است تا به روزهای محیط زیستی اضافه نموده شود.

لاهیجان زاده همچنین گفت: موضوع ساحل پاک با برنامه پر مخاطب عصر جدید از اول نوروز در سه استان شمالی و چهار استان جنوبی شروع می شود

وی توضیح داد : قرار است در شش هزار کیلومتر نوار ساحلی و جزایر کشور به صورت همزمان در یک هفته پاکسازی انجام شود و این اقدام در گینس ثبت شود.

در سرانجام این مراسم از زحمات قربانعلی محمد پور مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست گیلان قدردانی و ساسان کفایی بعنوان مدیرکل جدید معرفی گردید.

تور مالزی: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

خیمه نیوز: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8256

به "خبرنگاران احیای تالاب انزلی با پشتوانه اقتصادی و حمایت ملی انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احیای تالاب انزلی با پشتوانه اقتصادی و حمایت ملی انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید