خبرنگاران طرح مدیریت چرا در 50 هزار از هکتار مراتع چهارمحال و بختیاری آغاز شد

به گزارش راه ساری، شهرکرد -خبرنگاران- رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه فصل چرای دام در مراتع قشلاقی استان آغاز شده است، گفت: طرح مدیریت چرای دام در 50 هزار هکتار از مراتع قشلاقی(گرمیسری) استان آغاز شده است.

خبرنگاران طرح مدیریت چرا در 50 هزار از هکتار مراتع چهارمحال و بختیاری آغاز شد

فرامرز مردانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران افزود: مراتع قشلاقی استان در شهرستان لردگان و اردل قرار گرفته است و چرای دام عشایر درون کوچ در این مراتع است.

وی با اشاره به گرمسیر بودن این2 شهرستان و اینکه مراتع این شهرستان ها در فصل زمستان نیز به دلیل گرم بودن منطقه رویش دارد و برای چرای دام مورد استفاده قرار می گیرد،افزود: از این مراتع عشایر درون کوچ برای دام استفاده می کنند.

مردانی با تاکید بر اینکه اجرای طرح کنترل دام به عنوان یک اقدام حفاظتی در راستای ایجاد تعادل دام و مرتع است، گفت: این طرح با هدف حفظ پوشش گیاهی و منابع پایه(آب و خاک)، فراهم شدن بستر برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب مراتع در دست اجراست.

وی افزود:هم اکنون بیش از 500 بهره بردار از مراتع قشلاقی استان استفاده می کنند.

مردانی با اشاره به اینکه زمان کوچ عشایر برون کوچ به استان از 25 اردیبهشت ماه سال آینده پیش بینی شده است، گفت: بحث مدیریت کنترل کوچ و ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی به خشکسالی و بارش کم در مناطق گرمسیری و همچنین گرم شدن هوا در مناطق ییلاق عشایر اشاره کرد و گفت: این عوامل زمینه کوچ زودهنگام عشایر را تشدید خواهد کرد.

به گفته وی، شماره تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش های مردمی در ارتباط با چرای غیر مجاز دام، تخریب و تصرف اراضی ملی، بوته کنی، قاچاق چوب و زغال جنگلی است.

به گزارش خبرنگاران، یک میلیون و 400 هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل ها پوشش داده است که رقمی معادل 86.5 درصد از سطح این استان را شامل می شود.

چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از 126 هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و500 هزار راس دام سبک دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.

عشایر چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می کنند.

تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13972

به "خبرنگاران طرح مدیریت چرا در 50 هزار از هکتار مراتع چهارمحال و بختیاری آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح مدیریت چرا در 50 هزار از هکتار مراتع چهارمحال و بختیاری آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید