خبرنگاران مطالعات جهانی و تائید سازمان غذا و دارو ملاک واردات واکسن کروناست

به گزارش راه ساری، اصفهان- خبرنگاران- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تنها مطالعات جهانی و تائیدیه سازمان غذا و دارو منبع و ملاک اصلی وزارت بهداشت برای واردات واکسن کرونا از دیگر کشورهاست.

خبرنگاران مطالعات جهانی و تائید سازمان غذا و دارو ملاک واردات واکسن کروناست

به گزارش خبرنگاران، فرید نجفی روز چهارشنبه هنگام بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با بیان اینکه ایران در صدد واردات واکسن روسی کروناست اظهار کرد: روز گذشته مقاله ای چاپ شد که واکسن روسی (اسپوتنیکV) با 92 درصد ایمنی زایی، تا این لحظه جزو بهترین واکسن های جهان شناخته شده است.

وی ادامه داد: هنوز در جهان داروی تایید شده برای کووید 19 وجود ندارد و واکسن هایی که در آمریکا و اروپا مورد استفاده قرار می گیرد تایید نشده اند و یا سازمان جهانی بهداشت بنا به ضرورت آنها را تایید نموده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علاوه بر این برنامه ریزی لازم صورت گرفته و امیدواریم تا خردادماه بتوانیم مرحله اول تزریق یکی از واکسن ها فراوری داخل را شروع کنیم.

وی اضافه نمود: این بیماری تازه به وجود آمده و بسیاری از جنبه های آن شناسایی نشده است و مشکل برای تمام جهان وجود دارد و شرکت هایی که در ایران مجوز برای ورود به ساخت واکسن در فاز بالینی را دریافت کردند دستکم 2 شرکت هستند.

نجفی با اشاره به اینکه فرایند فراوری واکسن در حالت عادی در تمام جهان تا 10 سال هم بطول می انجامد گفت: 10 سال مدت خیلی زیادی برای ارائه مجوز فراوری واکسن در یک کشور است اما در شرایط اضطراری این مجوزها می تواند در مدت 2 یا سه سال ارائه گردد.

وی اضافه نمود: گلایه شرکت های دانش بنیان بحق است اما سازمانی که نظارت ها را بر عهده دارد و مجموعه مقررات را تنظیم می نماید باید برای حفظ سلامت مردم دقت و توجه ویژه ای به این امر داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور مورد حمایت وزارت بهداشت قرار دارند و وظیفه حوزه های معاونت تحقیقات و دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد بستری برای رشد و توسعه تفکر دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر درمان قطعی برای کووید 19 وجود ندارد گفت: سازمان غذا و دارو به برخی از داروها به عنوان درمان یاریی مجوز داده است.

نجفی ادامه داد: کرونا یک بیماری ویروسی است که مهمترین راه درمان آن اکسیژن است و باید به بیمار اکسیژن رسانده گردد و تمام درمان های شیمیایی و گیاهی که در زمان حاضر مطرح شده یاریی هستند و هیچ درمان قطعی شناخته شده برای کرونا وجود ندارد.

به گفته وی، داروهای گیاهی هم مانند سایر داروها دیگر ممکن است در مراحلی یاری کننده باشند اما تنها مرجع رسیدگی به این امر سازمان غذا و داروست.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه نمود: نمی توان در خصوص واکسن خاص و داروهای گیاهی، با حدس و گمان اظهار نظر کرد و باید بر اساس تحقیقات علمی تصمیم گیری کرد و نظام بهداشت و درمان از هر آنچه که تحقیقات علمی در خصوص آن جواب داد، حمایت خواهد نمود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نباید در زمینه درمان کرونا به اخبار جعلی دامن زد، گفت: به هیچ عنوان آزمایش انسانی واکسن چینی و روسی بر روی بیماران ایرانی انجام نشده و این خبر کذب است.

نجفی با تاکید بر اینکه باید بر اساس مباحث علمی اظهار نظر کرد اضافه نمود: کرونا امروز به تمام جهان در قالب پاندمی فشار وارد نموده است مردم کشورها از جهات مختلف زیر فشار هستند اما مردم کشور ما این فشارها را بطور مضاعف در خصوص کرونا و تحریم ها متحمل می شوند.

وی اعلام کرد: در حالی که خیلی از کشورهای همسایه ما کار آزماییش بالینی در خصوص واکسن را انجام دادند کشور ما این کار را انجام نداد و اکنون در کنار واکسن های داخلی به سراغ 2 مورد از بهترین واکسن های خارجی که در جهان مطرح است رفته ایم و امیدواریم واردات این واکسن ها به زودی شروع گردد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از محصولات و دستاوردهای حوزه سلامت شرکت های دانش بنیان رونمایی کرد و همزمان با این بازدید عملیات احداث ساختمان جدید پارک علم و فناوری اصفهان نیز شروع شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14031

به "خبرنگاران مطالعات جهانی و تائید سازمان غذا و دارو ملاک واردات واکسن کروناست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مطالعات جهانی و تائید سازمان غذا و دارو ملاک واردات واکسن کروناست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید