خبرنگاران کرونا در تاجیکستان ؛ شایعات و اتهامات

به گزارش راه ساری، تهران - خبرنگاران - جمهوری تاجیکستان در آسیای میانه و همسایگی چین از معدود کشورهای دنیا است که از ویروس کرونا مصون مانده اما اکنون با مرگ سه نفر بر اثر سینه پهلو شایعات و برآورد ها درباره ورود کرونا به این کشور افزایش یافته است.

خبرنگاران کرونا در تاجیکستان ؛ شایعات و اتهامات

به گزارش خبرنگاران ، تاجیکستان در آسیای میانه که با کشور چین هم مرز مشترک دارد یکی از معدود کشورهایی است که تا به امروز از کرونا در امان بوده و مقامات این کشور تاکید دارند هیچ موردی از کرونا در این کشور ثبت نشده است. با این حال بعضی شواهد و رویدادها موجب تشدید شایعات درباره کرونا در این کشور شده است.

در هفته های گذشته مرگ سه نفر به شایعات و برآورد هایی درباره وجود کرونا دامن زده هرچند مقامات می گویند مرگ این افراد ناشی از بیماری تنفسی فصلی بوده است.

ششم ماه آوریل یک مرد 61 ساله در بیمارستانی در منطقه جبار رسولف در استان سغد در شمال تاجیکستان جان باخت و مقامات بهداشتی به خانواده او اطلاع دادند این فرد بر اثر ذات الریه درگذشته است. این فرد برای شرکت در یک مراسم عروسی به قرقیزستان رفته بود پس از بازگشت بیمار شد و درگذشت.

بعد از این رویداد با انتشار خبرهایی مبنی بر قرنطینه شدن این بیمارستان حدس و گمانها افزایش یافت. یک مرد دیگر در همان منطقه که به علت تماس با برادر فرد جان باخته قبلی از اواخر ماه مارس قرنطینه شده بود ، بطور ناگهانی روز 11 آوریل جان باخت و مقامات بهداشتی علت مرگ این فرد را مسائل قلبی اظهار داشتند.

سومین فرد نیز روز 16 آوریل در استان سغد جان باخت و علت مرگ او نیز التهاب ریوی اعلام شد. در این حال بخش تاجیکی رادیو آزادی ادعا نموده که جلال الدین پیروف یکی از کارکنان دفتر دادستانی تاجیکستان نیز روز 19 آوریل در بیمارستان استقلال شهر دوشنبه جان باخته است که علت مرگ او نیز ذات الریه اعلام شده است. این رسانه به نقل از اقوام پیروف ادعا نموده که کادر درمانی با لباسهای محافظ جنازه فرد متوفی را در یک تابوت به سرعت برای دفن انتقال دادند.

** کمیسیون پیشگیری: مرگهای اخیر ناشی از بیماری فصلی است و جای نگرانی نیست

در پی مرگ این افراد ، کمیسیون پیشگیری از کرونا در تاجیکستان روز 17 آوریل (آدینه 29 فروردین) در شهر دوشنبه تشکیل جلسه داد. پایگاه خبری آسیا پلاس به نقل از مرکز رسانه ای وزارت بهداشت تاجیکستان گزارش داد: شرکت نمایندگان در این جلسه درباره موارد مرگ ناشی از سینه پهلو که به شایعات در رسانه های اجتماعی درباره مرگ ناشی از ویروس کرونا دامن زده است ، بحث و مصاحبه کردند.

شادیخان جمشید معاون وزارت بهداشت در این جلسه اعلام نمود که شرایط نامساعد هوا موجب افزایش شمار بیماری های تنفسی از جمله موارد سینه پهلو شده است. وزارت بهداشت با اعلام اینکه ذات الریه یک بیماری فصلی است و افزایش موارد آن نباید موجب هراس و نگرانی گردد، تاکید نموده است که هیچ موردی از کرونا در تاجیکستان ثبت نشده است.

سازمان بهداشت دنیای هم اواخر فروردین ماه اظهار داشت هیچ موردی از ابتلا به کرونا در این کشور ثبت نشده است. گالینا پرفیلیوا رئیس نمایندگی سازمان دنیای بهداشت در تاجیکستان با اعلام این خبر تأکید کرد که وزارت بهداشت، درمان و تامین اجتماعی تاجیکستان، اقدامات پیشگیرانه ای را نیز در دستور کار خود قرار داده است تا از هرگونه ابتلای احتمالی شهروندان این کشور به این بیماری مهلک جلوگیری کند. وی اضافه کرد: دولت تاجیکستان آزمایشگاهی را در این کشور راه اندازی نموده است که در آن تشخیص تست های مربوط به این عفونت انجام می گردد و همچنین سطح صلاحیت متخصصان مطابق با استانداردهای بین المللی است.

** تشدید تدابیر بهداشتی در تاجیکستان و تعطیلی موقت مساجد

شایعات درباره کرونا در تاجیکستان و تاکید مقامات به ثبت نشدن این بیماری در کشور در حالی است که مدارس و ادارات در تاجیکستان به روال عادی فعالیت دارند و مسابقات فوتبال هم برگزار میگردد هرچند تدابیر بهداشتی در این کشور تشدید شده و وسایل حمل و نقل و معابر عمومی ضدعفونی می شوند .

شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان هم به منظور جلوگیری از شیوع کرونا برگزاری نمازهای جماعت در مساجد را بطور موقت ممنوع اعلام نموده است. پیش از این دولت تاجیکستان از مردم این کشور خواسته بود از رفتن به مساجد خودداری نمایند. یک سخنگوی کمیته دولتی امور دینی در فیسبوک اظهار داشت که رفتن به مساجد ممنوع نیست اما در پی درخواست تعدادی از امامان مساجد این مساله مطرح و در دست آنالیز است.

وزارت بهداشت و حفظ اجتماعی مردم تاجیکستان اظهار داشت: از 1 فوریه تا 13 آوریل 7560 نفر شهروندانی که از کشورهای خارجی به جمهوری تاجیکستان وارد گردیدند، در مؤسسه های بهداشتی و آسایشگاه های کشور قرنطینه شدند. این وزارت در بیانیهای نوشت: از این تعداد 5 هزار و 724 نفر مرخص شده، 1836 نفر در در قرنطینه قرار دارند. در این بیانیه همچنین تاکید شده است که تا امروز 326 نفر شهروندان خارجی نیز به در قرنطینه فرا گرفته شده اند که حالا 5 نفر آنها در در قرنطینه قرار دارند و تا به امروز، هیچ گونه عفونت ویروس کرونا در تاجیکستان گزارش نشده است با این وجود، مسئولان بخش های ذیربط اقدامات خود را برای جلوگیری از شیوع این ویروس در کشور انجام می دهند.

دولت این کشور همچنین تدابیری برای محدودیت مسافرت و ورود افراد از خارج به کشور اعمال کرد و حتی در یک مورد گزارش شد که تعدادی از دیپلماتهای چینی در فرودگاه دوشنبه ساعتها معطل ماندند.

تاجیکستان از اوایل ماه مارس (اواسط اسفند ماه) ورود اتباع 35 کشوری که تا آن موقع موارد مثبت کرونا داشتند را ممنوع نمود. مقامات تاجیکستان اظهار داشتند که تمام شهروندان بازگشتی از کشورهای مذکور در فهرست ممنوعیت به مدت دو هفته در قرنطینه قرار می گیرند و همچنین همه مسافران ورودی مورد آزمایش درجه تب قرار می گیرند.

محدودیت های اعمال شده بر ورود چینی ها تا جایی پیش رفت که اواسط بهمن ماه بعضی رسانه ها گزارش دادند دولت تاجیکستان گروهی از دیپلمات های چینی را که از طی مراحل قرنطینه خودداری نموده بودند، به مدت 18 ساعت در فرودگاه بین المللی شهر دوشنبه معطل نگاه داشته است. این در حالی است که چین یکی از شریکان مالی مهم تاجیکستان است. وزارت بهداشت تاجیکستان مقرر نموده که همه افراد ورودی از چین به مدت 2 هفته قرنطینه شوند.

** نگرانی از ورود کرونا از روسیه و تیر اتهام به سمت مخالفان سیاسی

این در حالی است که شیوع کرونا در روسیه زنگ خطری برای آسیای مرکزی خواهد بود زیرا روسیه یکی از محتمل ترین راستا انتقال کرونا به آسیای مرکزی خواهد بود. در حالی که شمار زیادی از کارگران مهاجر آسیای مرکزی در روسیه مشغول به کار هستند، بازگشت آنها به کشورهای خود می تواند موجب شیوع ویروس در آسیای میانه گردد. این درحالی است که بعضی از این کارگران بطور غیرقانونی در روسیه کار می نمایند و تمایلی به مراجعه به مراکز درمانی در روسیه ندارند و این مساله می تواند خطر شیوع احتمالی را بیشتر کند.

کارگران مهاجر تاجیک در روسیه یکی از منابع مهم درآمدی این کشور هستند و شرایط مالی روسیه و همچنین محدودیتهای مسافرتی تاثیر زیادی بر اقتصاد تاجیکستان خواهد داشت. بنا بر آمار بانک مرکزی روسیه، در سال 2018 حدود 2 میلیارد و 500 میلیون دلار به عنوان درآمد کارگران مهاجر به تاجیکستان منتقل شد که معادل 34 درصد فراوری ناخالص داخلی این کشور بود.

به گزارش شبکه خبری اسپوتینک روسیه ، این کشور در شبانه روز منتهی به دوشنبه اول اردیبهشت ماه ، چهار هزار و 200 ابتلای تازه به کرونا ثبت نموده است که در مجموع شمار مبتلایان آن به 47 هزار و 100 تن می رسد. روسیه از جمله کشورهایی بود که شیوع ویروس کرونا در آن نسبت به سایر کشورها دیرتر آغاز شد اما اکنون سرعت شیوع این ویروس در پهناورترین کشور دنیا سرعت بیشتری نسبت به روزهای قبل یافته است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است : هنوز به نقطه اوج همهگیری بیماری کووید - 19 نرسیدهایم، اما مسئولان و نهادها و سازمان های پزشکی و درمانی پیروز به کند کردن سرعت گسترش آن شده اند.

از سوی دیگر ، بعضی از مقامات تاجیکستان نیز نوک پیکان انتقادها در زمینه شایعات را به سمت مخالفان سیاسی در خارج نشانه گرفته اند. محمداف غفور باباآویچ رئیس دانشکده فلولوژ روسی دانشگاه ملی تاجیکستان، در یادداشتی با عنوان چگونه تروریست ها درباره ویروس کرونا حدس و گمان می زنند ، به انتقاد از مخالفان سیاسی پرداخت.

باباآویچ نوشت: محی الدین کبیری رئیس سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی 10 مورد مرتبط برای دولت تاجیکستان برای جلوگیری از عواقب قریب الوقوع بحران مرتبط با کرونا پیشنهاد نموده است و خواهان آزاد کردن کلیه زندانیان بالای 60 سال، صرف نظر از مدت حبس و سنگینی جنایتها شده است.

وی اضافه کرد: رئیس سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی بدون کوچکترین شرم، برای تاجیکستان اقدامات اولویتی برای جلوگیری از عفونت ویروس کرونا را تدوین می نماید و از رئیس رادیو اروپا آزاد / رادیو آزادی جیمی فولی و حتی اعضای وزارت خارجه نخبگان سیاسی غربی خواهان ایجاد طوفان (علیه تاجیکستان) می گردد.

آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایرنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8787

به "خبرنگاران کرونا در تاجیکستان ؛ شایعات و اتهامات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا در تاجیکستان ؛ شایعات و اتهامات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید