خلاء مبنای روش شناختی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

به گزارش راه ساری، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: در مبانی شش گانه سند مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مبنای روش شناختی اجرای آن دیده نشده است.

خلاء مبنای روش شناختی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از دفتر ارتباطات مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت، منصور شاه ولی در نهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به صورت برخط برگزار گردید، به تشریح دیدگاه هایش در مورد اجرای الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت با رویکرد محیط زیست متعالی با رهیافت مهیّاسازی پرداخت.

وی گفت: طبق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در سال 1444 ایران دارای خاستگاه تمدن نوین اسلامی ایرانی است. رهبر معظم انقلاب، پس از ملاحظه آن، سال های 99-1398 را فرصت گفتمان نخبگانی برای این سند اعلام کردند. بنده معتقدم در مبانی شش گانه این سند که مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تهیه نموده است، مبنای روش شناختی اجرای آن دیده نشده است و آنالیز ها نیز نشان می دهد روش شناسی اداره دنیا، از جمله محیط زیست دنیای از منظر فلسفه اسلامی به ویژه فلسفه متعالیه کانون توجه نمی باشد، در حالی که این ضرورت در کلام فیلسوف اسلامی، ملاصدرای شیرازی نیز آمده است که روش شناسی اداره دنیا را باید ارائه داد.

استاد ترویج و آموزش کشاورزی ادامه داد: بنابراین برای اجرای محیط زیست متعالی براساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ شرایط حال حاضر محیط زیست را باید شناسائی و با پشتوانه مکتب اسلام از محیط زیست متعالی یک تجسّم زنده به عمل آورد و برای داشتن بیشترین سهم در اجرای آن مهیّا شد. به این منظور نظام روش شناسی سفر چهارم اسفار صدرا با فلسفه - حکمت اسلامی، پارادایم پژوهشی متعالیه و نظریه علمی هم سوئی عقل جزوی با عقل و حیانی به ساختن تصویری از محیط زیست متعالی می پردازد تا از محیط زیست برای سیرِ الی الله محافظت کند. به این منظور رهیافت مهیاسازی را پیشنهاد می دهم.

وی سپس به تبیین ملزومات اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محیط زیست متعالی پرداخت و اضافه کرد: الگوی پایه اسلامی- ایرانی پیشرفت محیط زیست متعالی، پیشران الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت محیط زیست متعالی، تعمیق و تکمیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با ارتقای کارآمدی متعالی آن، الگوی پایه اسلامی- ایرانی پیشرفت محیط زیست متعالی. با تشدید بحران های زیست محیطی از اواخر قرن بیستم، کمک طلبیدن از دین برای برطرف آنها کانون توجه دنیای نهاده شد. در ایران نیز مراکز علمی نظیر مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درصدد تدوین الگوی پایه محیط زیست برآمد. آنالیز ها نشان داد بهره گیری از دین باید وظیفه گرا باشد زیرا بدون فرامین الهی نمی توان درکی صحیح ازداوری ها یا خلاق محیط زیست داشت. به این منظور، الگوی پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محیط زیست به این پرسش ها باید پاسخ بدهد که مبانی این الگو کدام است؟ آرمان آن چیست؟ چه افقی را در نظر دارد؟ چه رسالتی را برعهده می گیرد؟ و چه تدابیری را تدارک می بیند؟

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز اعلام نمود: حال با توجه به بحران های زیست محیطی، محیط زیست را با دو روش باید اداره کرد. اول، در جستجوی روابط علت و معلولی وقوع آن سلسله وقایع خاص ولی با کنار گذاردن دیگر وقایع، به چرایی شرایط فعلی محیط زیست پی برد و دوم، با نوعی بازآفرینی مجموعه ای از وقایع خاص به چگونگی تحقق یک محیط زیست متعالی رسید.

وی این چنین نتیجه گیری، کرد: اِجماع حال حاضر دنیای محیط زیست، پیشگیری از فرایند فزاینده تخریب، رعایت حقوق نسل های آینده برای بهره مندی و مشارکت همگانی در حفظ محیط زیست است؛ همان طور که هاوکینز به آن اشاره نموده است؛ ولی بیش از شش دهه است که این کوشش ها به نتیجه نرسیده، بنابراین احتیاج است تا سخن فیلسوف متاله، صدرای شیرازی برای نظام دنیای اداره محیط زیست متعالی (بیدهندی و شیراوند، 1393) بازخوانی گردد. این مهم احتیاجمند راه حلهای نظری و عملی متناسب است تا جامعه دنیای به ویژه دنیا اسلام را بیش از پیش به درک هرچه عمیق تر تحوّلات محیط زیست برای اداره آن راهبری نماید. اجماع نظری و عملی دنیای اداره محیط زیست به توضیح زیر تبیین می گردد.

شاه ولی اظهار کرد: بنابراین، پیغام دین اسلام، دستیابی و نیل به دو هدف مهم حٌسن فعلی و حٌسن فاعلی است. انسان ها موظف اند با همه توان، خود را به این دو هدف ارزشمند نزدیک نمایند. مثلا، در تشریح گستره امور مقدّس از جمله عمل بر اساس دلایل عقلی می تواند عادلانه، عاقلانه و با تقدّم مصالح ملّی بر منافع شخصی انجام گیرد و همگی برای تحصیل قرب الهی باشد (جوادی آملی، 1386). به همین دلیل است که راه حل برون رفت از بحران های محیط زیست حتی از نظر یک فیلسوف مسلمان نظیر اقبال لاهوری بازگشت به خداوند است که در آیه 41 سوره روم نیز به آن صراحت دارد. البته با شروع قرن حاضر این اندیشه میان اندیشمندان و هواداران غربی محیط زیست نیز مطرح گشت که تغییر در فعالیت های روزانه مردم، کلید طلایی ایجاد دنیایی پایدار است. لذا آحاد مردم برای تغییر این شرایط باید اقدام نمایند.

آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9805

به "خلاء مبنای روش شناختی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلاء مبنای روش شناختی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید