خواص شگفت انگیز گل گاو زبان

به گزارش راه ساری، گل گاو زبان یگ گیاه دارویی است که از خواص و فواید بی نظیری برخوردار است، بعلاوه گل گاو زبان برای درمان بیماری ها و پوست و مو بسیار مفید است. با ما همراه باشید.

خواص شگفت انگیز گل گاو زبان
گل گاو زبان از گیاهان دارویی بسیار مهمی است که دارای خواص درمانی فراوانی می باشد. از گذشته تا کنون ایرانی ها به خواص گل گاو زبان آشنا هستند و برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند. اگر شما از خواص این گیاه فوق العاده بی خبرید ، با مطالعه این مقاله با فواید بی نظیر آن آشنا شوید.

آشنایی با گیاه گل گاو زبانگل گاوزبانگیاهی علفی و یک ساله است که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتی متر می رسد، ساقه آن شیاردار و خاردار و برگ های آن ساده و مخملی، و پوشیده از تارهای خشن است که هنگام چیدن گیاه، گزیدگی ملایمی در دست ها احساس می گردد. این گیاه خودرو است که در دامنه کوه های البرز می روید و دارای گونه های زیادی است. بخش مصرفی گیاه برگ ها و گل های آن است.

طبیعت گل گاو زبانطبیعت گل گاوزبان گرم و تر است و این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می باشد.برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند.1

برای این گیاه، فواید زیادی نام برده اند که مهم ترین آن ها عبارت است از:

دم کرده گل گاوزبان، دمنوشی برای سرماخوردگیگاهی اوقات سرفه های فصل سرما را هیچ قرص و شربتی درمان نمی نماید اما تجویز یک جوشانده سنتی مانند گل گاوزبان به صورت مرهمی قوی عمل خواهد نمود.

دم کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است. این دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتدای آغاز علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.

گل گاوزبان در درمان سرفه های مزمن، وقفه های تنفسی و آسم های خفیف نیز موثر است. در درمان سرفه های خشک می توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل الطیب، شقایق مخلوط کرده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی 3-2 بار بنوشید.

فواید گل گاو زبان برای پوست ، مو و ناخن جوشانده گل گاو زبان برای بهبود شرایط مو، ناخن و پوست تاثیر فراوانی دارد.

عُصاره برگ گل گاوزبان به عنوان ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف نمودن خارش های پوستی به کار می رود.

افشره برگ گل گاوزبان را می توان با اندازه مساوی آب رقیق نمود و برای خشکی و یا خارش پوست و همینطور جوش های عصبی روی پوست مالید.

مصرف گل گاو زبان در بارداری، شیردهی و در بچه ها زنان باردار بایستی از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری کنند.چرا که به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین گردد.

بسیاری تصور می کنند مصرف داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض است؛ در حالی که امروزه ثابت شده عوارض داروهای گیاهی دست کمی از داروهای شیمیایی ندارد. این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

بعلاوه گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و بچه ها نیز مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان گردد؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت احتیاج، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.2

گل گاو زبان یک تقویت کننده اعصاب و رواندمنوش گل گاو زبان تقویت کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط آور است واختلال حواسرا درمان می نماید.

درمان وسواس با گل گاو زبانبرای امراض سوداوی، وسواس و خفقان بهتر است از گل گاو زبان بهره ببرید.

گل گاو زبان برای درمان بیماری های دهانبرگ تازه گل گاو زبان جوش های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان را درزمان می نماید و برای برطرف حرارت دهان موثر است.

گل گاو زبان برای پیشگیری از سرطانیکی از خواص گل گاو زبان ضد سرطان بودن آن است.گل گاو زبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می نماید. سرطان های مختلف مثل پروستات، پستان و کبد می توانند با مصرف گل گاوزبان درمان شوند.

ضد روماتیسمگل گاو زبان به علت دارا بودن آلکوالویید می تواند ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب باشد.

گل گاو زبان مفید برای دیابت و قند خوندمنوش گل گاو زبان می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت یاری کند.

گل گاو زبان برای درمان بیماری های قلبیمصرف گل گاو زبان سبب پیشگیری از سکته و حمله قلبی و ناراحتی های سیستم قلبی و عروقی می گردد.

گل گاو زبان برای بهبود عملکرد رودهروغن گل گاوزبان سبب تحرکات روده ای شده و عملکرد روده ها بهبود می بخشد . افرادی دچار تنبلی روده بهتر است گل گاو زبان مصرف کنند.

درمان اختلال بیش فعالیگل گاوزبان در درمان اختلالات بیش فعالی بسیار مفید بوده است و از انجایی که گل گاوزبان سبب تقویت حواس 5 گانه می گردد می تواند باعث تمرکز بیشتر و درمان اختلال بیش فعالی گردد.

گل گاو زبان تصفیه کننده خون استگل گاو زبان قدرت تصفیه کنندگی خون دارد و خون را تصفیه می نماید.

گل گاو زبان مفید برای آلزایمرروغن گل گاوزبان سبب افزایش انتقال امواج عصبی و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می گردد.1

طریقه مصرف صحیح گل گاوزبانهر دارویی اعم از طبیعی و غیرطبیعی، در کنار تاثیرات مثبت خود، اثرات منفی هم دارد که باید قبل از مصرف با پزشک مربوطه مشورت گردد.

افرادی که از فشار خون بالایی برخوردار هستند باید بدانند گل گاوزبان باعث افزایش فشار خون می گردد ؛ بنابراین این گونه افراد بهتر است دمنوش آن را به همراه چند قطره آب لیمو یا اندازه کمی لیمو عمانی، میل کنند.

بعلاوه قدیم ترها همیشه مصرف این گیاه را به همراه شکر و نبات، و حتی دم کردن آن با نبات را توصیه می کنند.

مصرف آن به عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه می گردد.

گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید(نوعی ترکیبات پیچیده ازت دار یا سمّی)، برای زنان حامله و شیرده و بچه ها مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان گردد؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت احتیاج، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.

بعضی ها هم گل گاوزبان را با گیاهی به نام سنبل الطیب(علف گربه) دم می کنند، مصرف زیاد مخلوط این دو گیاه که هر دو برای تقویت اعصاب توصیه می شوند؛ مسمومیت، خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی را در پی دارد.

مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مانند ضد افسردگی ها، ضد اضطراب ها، آرام بخش ها، خواب آورها و آنتی هیستامین ها می تواند بسیار خطرناک باشد.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.beytoote.com

3.www.tabnak.ir

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14381

به "خواص شگفت انگیز گل گاو زبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز گل گاو زبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید