خیرآبادی: در چرخه انتخابی تیم ملی باید جایی هم برای انتصاب دقیقه نودی باز کرد، عبدولی از مرحله اول انتخابی بیاید به آخر چرخه نخواهد رسید

به گزارش راه ساری، سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی امید گفت: اگر سعید عبدولی بخواهد از همان مرحله اول (قهرمان کشوری) وارد چرخه گردد، شک نکنید که نابود خواهد شد و به انتخابی آخر نمی رسد.

خیرآبادی: در چرخه انتخابی تیم ملی باید جایی هم برای انتصاب دقیقه نودی باز کرد، عبدولی از مرحله اول انتخابی بیاید به آخر چرخه نخواهد رسید

به گزارش خبرنگاران، جمشید خیرآبادی که میهمان برنامه این هفته برنامه دایره طلایی بود، در خصوص چهار سالی که در کشتی آذربایجان به عنوان سرمربی حضور داشت، گفت: بعد از المپیک و آن نتیجه غرورانگیز و تکرارنشدنی، با دوستان دیگر صحبت کردیم. نظرم این بود که ما از لحاظ نتایج بهترین عملکرد را داشتیم و بهتر است میدان را به یکسری از مربیان جوانان بدهیم که آنها هم چند صباحی در تیم ملی کار نمایند. همان زمان از آذربایجان و چند جای دیگر پیشنهاداتی داشتم. دوست داشتم به صورت مستقل کار کنم و ببینم چه کاره ام. بنا همواره به من لطف داشت، اما قبلاً در تیم ملی من نفر دوم بودم و نتایج خوبی هم به دست آوردیم. برای خودم سؤال بود که آیا می توانم شخصیت مستقلی در کار مربیگری داشته باشم و مدیریت تیمی را برعهده بگیرم.

وی ادامه داد: خدا را شکر از کار راضی بودم و پلنی که برای خودم و کادر فنی نوشتم از روزی که مسئولیت را در کشتی آذربایجان در اواخر سال 2012 برعهده گرفتم تا المپیک ریو، مرحله مرحله بالا آمدیم و از هفدهم دنیا به سوم المپیک ریو رسیدیم. اوج کارمان سال 2015 بود که هم قهرمان جام دنیای، هم دوم دنیا و هم قهرمان المپیک اروپایی شدیم. اینها نتایج خیلی خوبی بودند.

خیرآبادی در خصوص حضور کشتی گیران ایرانی در مدت مربیگری او در آذربایجان در این کشور توضیح داد: قبل از اینکه من بروم یکسری کشتی گیران آزاد و فرنگی مثل مسعود هاشم زاده و محمدرضا آذرشکیب آنجا بودند. بعد از رفتن من هم چند نفر دیگر آمدند که گل سرسبدشان صباح شریعتی بود که در المپیک ریو به مدال برنز رسید. به هرحال یکی از دلایل شخصی من هم این بود که در کنار اینکه دنبال کسب صندلی به عنوان نفر اول بودم، مباحث اقتصادی بود. کشتی گیران هم به همین صورت چه اقتصادی و چه به لحاظ فضای موجود برای کار کردن در تیم های ملی ایران، چنین تصمیمی را گرفتند. آذربایجانی ها دست شان باز بود که از خیلی کشورها کشتی گیر بیاورند. تنها کسی که من او را به آذربایجان بردم و در قبالش تعهد اخلاقی داشتم، صباح شریعتی در سنگین وزن بود در باقی اوزان آذربایجانی ها خودشان عنوان دار دنیای داشتند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می گردد چرخه ثابتی را برای کشتی گیران سبک و سنگین وزن در انتخابی تیم ملی در نظر گرفت، اظهار داشت: یکی از کارهای خوب فدراسیون کشتی همین چرخه انتخابی است و اینکه کوشش می نمایند چرخه بدون نقصی را به انتها برسانند. از بانیان چرخه که علیرضا دبیر، حسن یوسفی افشار و حسین زارعی هستند، تشکر می کنم. مسئله مهم این است که یک کشتی گیر چند بار می تواند در سال به اوج برسد و در چند مسابقه شرکت کند که این را باید نسبت به وزنی که کم می نمایند، در نظر بگیریم. باید درباره همه این موارد اتاق فکری تشکیل گردد که اگر ضعفی وجود دارد، اصلاح گردد. چرخه انتخابی تیم ملی املای نانوشته است و نمی گردد فعلاً از آن غلط گرفت. در بحث آماری و تحقیقات میدانی می گردد در خصوص نمراتی که به کشتی گیر می دهیم صحبت کرد. بحث فسیل سازی بحث وحشتناکی است.

سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی امید با اشاره به مسابقات دنیای 2000 تهران و ناکامی تیم ملی بعد از قهرمانی در این مسابقات در بازی های آسیایی گفت: تیم ما قهرمان دنیا شد، اما با فاصله زمانی کم رفتند بازی های آسیایی و تیم ما نتیجه نگرفت. فاصله زمانی مسابقه انتخابی تا دنیای خیلی مهم است. 4.5 تا 6 درصد چربی نرمال کم گردد، قطعاً 45 تا 60 روز ریکاوری ضروری است. اگر زودتر از این مدت، تمرینات شدید را شروع کنیم آسیب بسیار بدی به کشتی گیر ما وارد خواهد شد. زمانی که ما پشتوانه داشته باشیم و در هر وزن از چند کشتی گیر خوب برخوردار باشیم، چنین آسیب هایی کمتر می گردد. یکی از یاری های چرخه هم امید دادن به مربیان سازنده است که بار اصلی سازندگی بر دوش آنهاست. همچنین کشتی گیران با تصور اینکه هیچ شانسی برای ملی پوش شدن ندارند انگیزه شان را از دست نمی دهند. اینکه چرخه بدون نقص برگزار گردد می تواند یاری بسیار شایانی به آینده کشتی و بیمه کردن کشتی انجام دهد یکی از راه های بسیار خوبی که ما می توانیم به کشتی روسیه برسیم، ساختن کشتی گیر و نخبه پروری است.

خیرآبادی افزود: به نظر من باید در چرخه انتخابی تیم ملی بین مدالدار جوانان دنیا هم تفاوتی با کسی که مدال ندارد، قائل شد، چون کل هدف ما پشتوانه سازی است که نفرات خوب را شناسایی کنیم. نباید پشتوانه های جوان مان را راحت از دست بدهیم.

وی با تأکید بر اینکه در کنار اجرای چرخه انتخابی تیم ملی، باید سرمربی نیز اختیاراتی داشته باشد، گفت: در کشتی روسیه، سرمربی فرنگی شان اختیار تمام داشت. ولاسوف را به کشتی گیری که در انتخابی تیم ملی اول شده بود، ترجیح داده چون در مسابقات بین المللی عملکرد بهتری داشت. یعنی سرمربی دستش باز بود که در دنیای لاس وگاس بدون انتخابی نفر را عوض کند. در چرخه انتخابی یک جایی هم برای انتصاب دقیقه نودی باز کنیم. اگر سرمربی حس کرد که کشتی گیر به هر دلیلی نمی تواند گزینه خوبی برای ملی پوش شدن باشد، این موضوع با نظر کمیته فنی نه تنها سرمربی تیم ملی، مورد آنالیز قرار بگیرد. کمیته فنی که مطلع، نخبه و به روز باشند تا گره کور باز گردد.

سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان با اشاره به تحولاتی که در کشتی این کشور ایجاد کرد، اظهار داشت: موقعی که من به آذربایجان رفتم شش مسابقه در سال برگزار می شد و همه در آن شرکت می کردند که این باعث آسیب دیدن کشتی گیر می شد و آنها به خاطر جوایز و حقوق مشخص شده ماهیانه و سالیانه در مسابقات شرکت می کردند و این آسیب بسیار شدیدی به تیم ملی می رساند. من رفتم همراه با کادرفنی ام که ناصر نوربخش هم آنجا بود، طرحی دادم و موافقت کردند که قهرمانان ملی در مسابقات دنیای و اروپایی را از شرکت در این همه مسابقه معاف شوند. این کار با صلاحدید مدیرفنی رخ داد. قهرمانان ملی قرار شد در مسابقات کشوری و درون اردویی کشتی نگیرند. ضمن اینکه فاصله زمانی بین مسابقات انتخابی تا مسابقه رسمی باید حفظ گردد.

خیرآبادی افزود: دو دیدگاه متفاوت در خصوص زمان اعلام ملی پوشان وجود دارد. یکی اینکه اگر ورزشکار بداند انتخاب شده نظم پذیری و حرف پذیری اش تحت الشعاع قرار می گیرد که من با آن مخالفم. کسی که می داند آینده اش بسته به مدال است، آیا فکر خودش نیست؟ اگر در فاصله زمانی دقیق و حساب شده به او اطمینان خاطر بدهیم که عضو تیم ملی هستی، قطعاً با تمام وجود بدون هیچ استرسی نهایت کوششش را به کار می بندد. کمترین فاصله زمانی 135 روز قبل از دنیای و المپیک است که کشتی گیران مان را بشناسیم که در اصل 105 روز برای ما می ماند که خودمان را برای مسابقات آماده کنیم.

رئیس هیئت کشتی کردستان در خصوص اینکه آیا موافق مسابقه رودرروی دو برد از سه مسابقه برای مشخص ملی پوش هست یا خیر، گفت: جایی که نقطه کور باشد، این می تواند راهگشا باشد. مثل شرایط امروز 77 کیلوگرم و رقابت بین محمدعلی گرایی و سعید عبدولی، بهترین کار برگزاری مسابقه رودررو و دو برد از سه مسابقه است. مثلاً در همین چرخه انتخابی تیم ملی، اگر سعید عبدولی بخواهد از همان مرحله اول (قهرمان کشوری) وارد چرخه گردد، شک نکنید که نابود خواهد شد و به انتخابی آخر نمی رسد.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان در خصوص دلیل استعفایش از سرمربیگری تیم امید کشورمان اظهار داشت: وقتی از آذربایجان برگشتم، اعلام آمادگی کردم هر یاریی در هر سمتی از دستم برمی آید، انجام می دهم. همان زمان به من پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی امید را دادند. ما در آسیایی مغولستان اول شدیم. بعد حمید سوریان که اعجوبه کشتی ما هست، تماس گرفت که یا باید سرمربی تیم ملی امید باشی یا رئیس هیئت، که احساس کردم کشتی استان بیشتر به من احتیاج دارد. در تیم های ملی به چیزهایی که می خواستم رسیدم. دوست داشتم فرصتی در زادگاهم کردستان برایم فراهم گردد که خوشبختانه بعد از انتخابات پر حرف و حدیث من آمدم و فعالیت کشتی را در استانم شروع کردم. از تیم ملی خداحافظی کردم و الان هم تمام وقت در خدمت کردستان هستم و قرار است در لیگ برتر فرنگی نیز با یاری استاندار تیم داری کنیم. در این تیم از کشتی گیران نخبه استان مثل صباح شریعتی، سامان عزیزی و یوسف قادریان استفاده خواهیم کرد. تیم خوبی را می بندیم تا مبارزه جانانه ای با ایران مال و تیم های دیگر داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که دوشغله های دیگری در فدراسیون مشغول به کار بودند و چرا از او خواسته شد حتماً یک شغل را انتخاب کند، گفت: من این توان را در خودم می دیدم که این دو کار را همراه با هم انجام دهم، ولی به بنده گفتند دستوری آمده است که دوشغله هستی و نمی توانی هر دو جا باشی. البته من حقوقی نمی گیرم و این هم تجربه مدیریتی تازه در هیئت کشتی است. البته همکاران بسیار توانمندی در هیئت دارم. در هیئت کردستان 9 نفر حضور دارند که همه دکترای تخصصی دارند و استاد دانشگاه هستند.

آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9829

به "خیرآبادی: در چرخه انتخابی تیم ملی باید جایی هم برای انتصاب دقیقه نودی باز کرد، عبدولی از مرحله اول انتخابی بیاید به آخر چرخه نخواهد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیرآبادی: در چرخه انتخابی تیم ملی باید جایی هم برای انتصاب دقیقه نودی باز کرد، عبدولی از مرحله اول انتخابی بیاید به آخر چرخه نخواهد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید