درس هایی برای جذب گردشگر خارجی
به گزارش راه ساری، سال گذشته میلادی 100 تا 120هزار گردشگر ایرانی از تایلند بازدید نموده اند؛ این آماری است که خانم کوبکارن واتانورایکاگل ، وزیر گردشگری و ورزش تایلند در دفتر خود و درجمع خبرنگاران اعزامی به تایلند اعلام می نماید و می گوید: همزمان 5400گردشگر تایلندی از ایران بازدید نموده اند.
مسئولان گردشگری تایلند حالا با ارائه برنامه های نو و معرفی مقاصد جدید گردشگری، جذب گردشگر بیشتری را هدف گرفته اند. اکنون بخش قابل توجهی از رونق مالی تایلند مدیون گردشگری است؛ بر همین اساس است که دولت و مسئولان گردشگری تایلند کوشش می نمایند از همه داشته هایشان برای گسترش صنعت گردشگری استفاده نمایند. آنطور که وزیر گردشگری و ورزش تایلند می گوید همین حالا هم سهم گردشگری 17درصد از فراوری ناخالص ملی این کشور است و 4.5میلیون نفر از جمعیت 67میلیونی این کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری فعالیت می نمایند.
با وجود رونق گردشگری در تایلند، آنها اما به افق های بزرگ تری فکر می نمایند . با همین نگاه است که رضایت و لذت بردن گردشگران از سفر، اولویت اول دست اندرکاران صنعت گردشگری در تایلند است؛ تا آنجا که خانم وزیر تأکید می نماید: مهم ترین هدفی که ما دنبال می کنیم بالابردن ارتقای کیفیت سفر است؛ به طوری که هر گردشگر با هر سلیقه ای که وارد تایلند می گردد اوقات خوبی را تجربه کند. بالا بردن توان راهنمایان تور با هدف ارتقای کیفیت خدمات گردشگری باهمین رویکرد در دستور کار مسئولان گردشگری تایلند قرار گرفته است.
- تأکید بر ضرورت تبادل گردشگر میان ایران و تایلند
تایلند آغوشش را برای همه گردشگران با هر سلیقه ای باز نموده است و گردشگران ایرانی در این میان، سهم قابل توجهی در گردشگران ورودی تایلند دارند. وقتی نظر خانم وزیر را درباره گردشگران ایرانی جویا می شویم او هوشمندانه می گوید: گردشگران ایرانی دوست داشتنی و مهربان هستند و با ما مشترکات زیادی دارند. او یادآور می گردد: ایرانی ها تا پیش از این، بیشتر برای درمان و استفاده از خدمات پزشکی به تایلند سفر می کردند ولی اکنون با خانواده های خود برای گردشگری به تایلند می آیند و ما هم کوشش می کنیم تایلند خانه دوم ایرانی ها باشد؛ همچنان که کوشش می کنیم اتباع تایلندی هم به ایران سفر نمایند. وزیر گردشگری و ورزش تایلند با تأکید براینکه رسانه ها نقش کارسازی در تبادل گردشگر دارند، به بازدید روزنامه نگاران تایلندی از ایران اشاره و خاطرنشان می نماید: با هدف تبادل گردشگر میان ایران و تایلند، روزنامه نگاران تایلندی 2بار به ایران سفر کردند و این سفرها دریچه های نویی روی آنها گگردد. آنها در این سفرها تحت تأثیر مردم و کشور ایران قرار گرفتند؛ به طوری که نظرشان نسبت به ایران به طور کامل عوض شد. این گفته خانم کوبکارن واتانورایکاگل، نشان می دهد اکنون فرصت مناسبی است برای جذب گردشگران تایلندی به شرط آنکه مسئولان گردشگری ما از این فرصت استفاده نمایند.
وزیر گردشگری تایلند که معتقد است ارتقای گردشگری باعث تقسیم ثروت و کاهش فشار طبقاتی در جامعه می گردد از تشکیل گروهی خبر می دهد که راهکارهای آسان سازی سفر برای سفر ایرانی ها به تایلند و تایلندی ها به ایران را در دست آنالیز دارد. او پرواز بعضی شرکت های هواپیمایی ایران به بانکوک و هواپیمایی تایلند به تهران را در توسعه و تبادل گردشگری میان 2کشور مؤثر می داند و چشم انداز خوبی برای توسعه گردشگری میان ایران و تایلند پیش بینی می نماید.
- راهکارهایی برای جذب گردشگر با سلیقه های مختلف
ارتقای کیفیت گردشگری یکی از اهداف مهم مسئولان گردشگری تایلند است؛ تا آنجا که وزیر گردشگری تایلند تأکید می نماید: مهم ترین هدفی که اکنون دنبال می کنیم ارتقای کیفیت گردشگری است. او همچنین از برنامه ریزی برای جذب گردشگر بیشتر خبر می دهد و می گوید: ما کوشش می کنیم با شناخت گروه های گردشگری که به تایلند سفر می نمایند مقاصد گردشگری جدید و متناسب با سلایق آنها را معرفی کنیم. برای نمونه، ما با آنالیز آمارهای گردشگران ورودی دریافتیم از هر 100نفر گردشگر ژاپنی 30نفر زن و بقیه مرد هستند؛ به همین دلیل در حال طراحی بروشوری هستیم که در آن گردشگری متناسب با بانوان معرفی می گردد؛ ازجمله در این بروشور، آشپزی، تای بوکس که برای خانم ها بسیار جذاب است، معرفی می گردد. بخشی از بروشور هم به معرفی مراکز ماساژ و آب درمانی و بخشی هم به معرفی دوره های کوتاه آموزش ورزش برای آدم های معمولی اختصاص دارد.
آموزش ساخت تاج گل و نیز برگزاری مسابقات دوی ماراتن از دیگر مواردی است که برای جذب بانوان در این بروشور در نظر گرفته شده است. خانم کوبکارن واتانورایکاگل درباره تفاهمنامه های امضا شده بین ایران و تایلند در سال های 1976 و 2005 هم می گوید: کشور ما از لحاظ سیاسی دچارتحولاتی شده و به دلایلی این تفاهمنامه ها هنوز اجرا نشده است. اما ما نباید در گذشته بمانیم بلکه باید از آن درس بیاموزیم؛ به همین دلیل من می خواهم درباره امروز صحبت کنم که کشور ما به ثبات مالی دست یافته است. ما برای توسعه گردشگری کوشش می کنیم زیرا گردشگری باعث ارتقای درک متقابل مردم می گردد. او تأکید می نماید: وقتی گردشگری پررونق باشد، فاصله طبقاتی هم کم می گردد؛ با همین باور، ما معرفی مقاصد جدید گردشگری را در دستور کار داریم. به گفته وی، اگر تا پیش از این، گردشگران بانکوک و پاتایا و پوکت را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کردند، اکنون بستر لازم برای بازدید گردشگران از چانتابوری فراهم شده است؛ جایی که قبایل مختلف در کنار هم زندگی می نمایند و گردشگران در بازدید از آنجا دنیایی کاملا متفاوت را تجربه خواهند کرد.
منبع: همشهری آنلاینمجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون