درمان تاول سوختگی پوست با چای کیسه ای

به گزارش راه ساری، با انجام روش های درمان خانگی می توانید تاول های سوختگی را از روی پوست محو کنید و از بین ببرید این روش ها شامل کمپرس سرد و آلوئه ورا، عسل و غیره می شود.

درمان تاول سوختگی پوست با چای کیسه ای

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، سوختگی یکی از شایع ترین آسیب های خانگی است. این سوختگی ها می توانند در اثر سوختن توسط تابه داغ ، آفتاب سوختگی و یا ریختن مایعات داغ برروی پا اتفاق بیفتد. درمان تاول سوختگی وقتی که پوست دچار آسیب هایی مانند سوختگی می شود با روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه بعد از بررسی درجات سوختگی با این روش ها آشنا خواهید شد.

درجات سوختگی

سوختگی ها براساس شدت آن ها طبقه بندی می شوند.

سوختگی درجه یک:

کم ترین شدت را دارد زیرا فقط لایه بیرونی پوست آسیب می بیند و معمولا باعث دردی خفیف ، قرمزی و تورم پوست خواهد شد.

سوختگی درجه دو :

برلایه های عمیق تر پوست تاثیر می گذارد و باعث ایجاد تاول های سفید ، آبکی و براق برروی پوست می شود.

سوختگی درجه سه:

به عنوان سوختگی با ضخامت کامل نیز شناخته می شود زیرا آسیب به بافت های زیرین پوست رسیده و ممکن است اعصاب را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

علائم سوختگی درجه سه عبارتند از :

  • مومی و سفید شدن رنگ پوست
  • تغییر رنگ پوست به ذغالی
  • تغییر رنگ پوست به قهوه ای تیره
  • چرمی(زبر) و برجسته شدن بافت پوست

سوختگی درجه چهار:

باعث آسیب به مفاصل و حتی استخوان ها می شود. سوختگی های درجه سه و چهار جزء فوریت های پزشکی محسوب می شوند و درمان آن ها تنها در بیمارستان صورت می گیرد.

بیشتر سوختگی های درجه یک و دو در خانه درمان می شوند. بهبود کامل این سوختگی ها معمولا بین یک تا دو هفته طول می کشد. اگر سوختگی درمان نشود منجر به تاول خواهد شد. که بهترین راهکار های خانگی برای درمان سوختگی و تاول در این قسمت از ذکر شده است. هدف از درمان های خانگی کاهش درد ، جلوگیری از عفونت و بهبود سریع پوست می باشد.

درمان های خانگی سوختگی و تاول

1-آب خنک :

اولین قدم هنگام سوختگی های جزئی، قرار دادن محل سوختگی در آب خنک (یخ نباشد) به مدت 20 دقیقه است . این کار از عمیق شدن سوختگی و آسیب به لایه های زیرین پوست جلوگیری می کند. همچنین آب ولرم نیز به کاهش سوزش ناشی از تاول کمک خواهد کرد.

2- کمپرس سرد :

قرار دادن یک کمپرس سرد و یا دستمال تمیزی که خیس کرده باشید به تسکین درد و تورم ناشی از سوختگی کمک می کند. کمپرس را درفواصل 5 تا 15 دقیقه ای روی محل آسیب دیده اعمال کنید. سعی کنید از کمپرس های یخ استفاده نکنید زیرا باعث تحریک ناحیه سوختگی خواهد شد.

3 - پمادهای آنتی بیوتیکی :

پماد ها کرم های آنتی بیوتیکی به جلوگیری از عفونت های سوختگی کمک می کند . پماد ضد باکتریایی مانند باسیتراسین یا نئوسپورین را برروی ناحیه سوختگی اعمال کرده و سپس با یک باند استریل و یا یک پارچه تمیز بدون کرک محل را پانسمان کنید. پانسمان را مرتبا تعویض کنید و آن را بصورت شل برروی محل سوختگی ببندید تا از وارد شدن فشار و ترکیدن تاول ها جلوگیری شود.

*نکته :در صورت ترکیدن تاول آن را با استفاده از یک گازاستریل بپوشانید و قبل از عمل پانسمان دست های خود را باآب و صابون بشویید.

4-آلوئه ورا :

آلوئه ورا غالبا به عنوان یک گیاه سوختگی شناخته می شود. مطالعات نشان می دهد که آلوئه ورا در بهبود سوختگی درجه یک و دو موثر می باشد زیرا خاصیت ضد التهابی داشته، گردش خون را تقویت کرده و همچنین باکتری ها را مهار خواهد کرد. کافی است مقداری ژل آلوئه ورا را از برگ آن استخراج کرده و بطور مستقیم بر محل آسیب دیده اعمال کنید.

5- عسل :

جدا از طعم خوشمزه و شیرین عسل ازآن در درمان زخم نیز استفاده می شود. عسل خاصیت ضد التهابی ، ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد و در درمان موضعی سوختگی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

6- سیب زمینی :

استفاده از سیب زمینی خام یک روش مطلوب برای سوختگی محسوب می شود. کافی است سیب زمینی را پوست کنده، شسته و رنده کنید و سپس تفاله و آب آن را جدا کرده و بر محل آسیب دیده اعمال نمایید.

7- جوش شیرین :

چند قاشق جوش شیرین را با مقداری آب سرد مخلوط کنید تا تبدیل به یک خمیر شود و سپس این خمیر را بر محل سوختگی اعمال کنید.

8- چای کیسه ای:

تانن موجود در چای به کاهش التهاب ناشی از سوختگی کمک می کند. توجه داشته باشید که ابتدا صبر کنید تا چای کیسه ای سرد شود سپس بر روی محل سوختگی قرار دهید. حرارت و داغی چای باعث تحریک سوختگی خواهد شد.

9- قرار نگرفتن محل سوختگی در معرض آفتاب :

تمام عزم خود را جزم کنید تا محل آسیب دیده سوختگی را در معرض تابش آفتاب قرار ندهید زیرا محل آسیب دیده بسیار حساس بوده و بهتر است آن قسمت را با لباس بپوشانید.

10 - تاول های سوختگی را دست کاری نکنید :

ترکیدن تاول منجر به عفونت می شود . تا حد امکان از دستکاری کردن آن ها بپرهیزید به جز در مواردی که اندازه تاول ها بزرگ بوده و باعث ناراحتی شود، دراین شرایط نیز به پزشک مراجعه کنید.پزشک با استفاده از یک سرنگ استریل اقدام به خالی کردن آن ها می کند .

همچنین از فشار دادن آنها نیز خودداری کنید ، اگر سوختگی و تاول برروی پا باشد درراه رفتن و انتخاب کفش خود دقت کنید. پوشیدن کفش های راحتی به جلوگیری از ترکیدن تاول ها کمک می کند.

11 -از قرص های مسکن استفاده کنید :

اگر احساس درد دارید از داروهای ضددردی چون ایبوپروفن و یا ناپروکسن استفاده کنید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده به مقدار مصرف توصیه شده آن دقت کنید.

12. استفاده از وازلین :

اگر تاول ترکید ، سطح آن را با وازلین بپوشانید و سپس از گاز استریل استفاده کرده و باندپیچی کنید . اما قبل از اینکه دست به تاول بزنید ، حتم آن ها را با آب و صابون شستشو دهید.

کارهای که هنگام سوختگی نباید بکنید

همچنین از انجام درمان های خانگی معمول عنوان شده در ادامه این بخش از سلامت نمناک اجتناب کنید.

1. کره:

هرگز از کره برای درمان سوختگی استفاده نکنید زیرا استفاده از آن صحت علمی نخواهد داشت. کره گرما را حفظ کرده و اثر سوختگی را بدتر می کند، همچنین دارای باکتری های مضری است که می تواند ناحیه آسیب دیده را آلوده کند.

2. روغن ها :

بر خلاف تصور عامه ، روغن نارگیل در درمان سوختگی کاربرد ندارد. روغن هایی مانند روغن نارگیل ، زیتون و روغن پخت و پز گرما را در خود حفظ کرده و باعث بدتر شدن ناحیه آسیب دیده خواهند شد . طبق یک گزارش ، روغن اسطوخدوس برای بهبود سوختگی موثر است اما از طرفی شواهدی بر اثبات این ادعا وجود ندارد.

3. سفیده تخم مرغ :

سفیده تخم مرغ خام خطر ایجاد عفونت های باکتریایی را دارد که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک شود.

4. خمیر دندان :

هرگز خمیر دندان را بر محل سوختگی قرار ندهید زیرا باعث تحریک ناحیه سوختگی شده و به دلیل استریل نبودن محیط را برای ایجاد عفونت ها مساعد می کند.

5. یخ :

یخ و آب سرد باعث تحریک ناحیه سوختگی می شود ،حتی اگر بصورت نادرست استفاده شود باعث تشدید سوختگی نیز خواهد شد.

راه های پیشگیری از ایجاد تاول

  • یکی از مواردی که سبب به وجود آمدن تاول پا می شود ، استفاده از کفش نامناسب است که با انتخاب نوع مناسب و استاندارد می توان از بروز آن جلوگیری کرد.
  • افراد جوشکار و یا کسانی که با اسید و آتش و آب جوش سرو کار دارند ، باید از دستکش های مناسب استفاده نمایند.

*چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد ؟

تشخیص اینکه چه زمان سوختگی درخانه قابل درمان است و چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد مه م است ، اگر:

  • محل آسیب دیده بیش از 5 سانتی متر قطر داشت.
  • سوختگی شامل صورت ، دست ها، باسن و کشاله ران باشد.
  • زخم سوختگی دردناک و یا بودار باشد.
  • تاول هایی که در اطراف دهان باشند که بسیار خطرناکند و باید از ترکاندن و خالی کردن آن ها پرهیز کرد.
  • تصور می کنید سوختگی درجه سه است.
  • آخرین تزریق واکسن کزاز شما بیش از 5 سال پیش بوده است.
  • اگر عفونت به سیر قسمت ها منتقل شد و یا درد بیشتر شد یا رنگ تاول تغییر کرد.
  • تاول ها به علت مصرف دارو جدید ایجاد شده باشد.
  • مبتلا به دیابت هستید و تاول های روی پا بهبود نیافته اند.
  • بعداز یک الی دو هفته تاول ها خشک وکوچک نشده و بهبود نیافته اند.

که در چنین شرایطی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

*در سوختگی های ناشی از شوک الکتریکی باید به بیمارستان مراجعه کرده زیرا این سوختگی ها اغلب به لایه های زیرین پوست رسیده و ممکن است به بافت های های داخلی بدن نیز آسیب برسانند . دراین شرایط سریعا با 115 تماس گرفته و منتظر امداد های پزشکی باشید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13616

به "درمان تاول سوختگی پوست با چای کیسه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان تاول سوختگی پوست با چای کیسه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید