دروازه تجاری اوراسیا؛ تابلو خدمت دولت در آستارا

به گزارش راه ساری، دروازه ریلی آستارا - آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان، نقطه خروجی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب و بستر صادرات، ترانزیت و تجارت خارجی ایران با آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز است و تابلو خدمت و دوراندیشی دولتمردان برای توسعه اقتصادی و گردشگری این مرز و بوم است.

دروازه تجاری اوراسیا؛ تابلو خدمت دولت در آستارا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، هرچند بندر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان و حاشیه دریای خزر با جمهوری آذربایجان، مرزهای دریایی و خشکی نیز دارد، اما دولت تدبیر و امید با ایجاد راه آهن بین این دو کشور، علاوه بر تسهیل حمل و نقل کالا در منطقه، نقطه پایانی کریدور ریلی شمال - جنوب ایران را نیز تکمیل کرد و اهمیت این کریدور به عنوان محور ارتباط کشورهای حوزه خلیج فارس به خزر، وقتی مشخص می شود که بدانیم اکنون زمان لازم برای رفت و آمد کشتی های تجاری از هند به آسیای میانه از راستا مومبای - کانال سوئز- مسکو به طول 16 هزار و 129 کیلومتر، 40 روز است، اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب، فقط 14 روز زمان نیاز خواهد داشت و هزینه های حمل و نقل نیز به حد چشمگیری کاهش خواهد یافت.

بی شک دستیابی به بازار بزرگ اوراسیا مهم ترین هدف اقتصادی در احداث دروازه ریلی در آستاراست و مطابق موافقت نامه اعضای اتحادیه اوراسیا، 862 قلم کالا با پایین ترین میزان تعرفه بین اعضا مبادله خواهد شد و با عنایت به وسعت و جمعیت بازار مصرف کشورهای عضو به خصوص روسیه، فرصت اقتصادی کم نظیری برای ایران، به ویژه در شرایط تحریم فراهم آمده است و با توجه به رغبت ده ها کشور دیگر برای عضویت در اتحادیه، آینده روشنی برای فعالیت های اقتصادی آن قابل ترسیم است.

جایگاه آستارا در صادرات کالا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: در فروردین و اردیبهشت ماه 99، 166 هزار تن کالا به ارزش 80 میلیون دلار از مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده و این میزان صادرات از نظر ارزش 16 درصد و از نظر وزن 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال 98 رشد دارد.

فرهاد دلق پوش اضافه نمود: شهرستان آستارا با توجه به ظرفیت های تجاری ویژه، قابلیت تبدیل به آزمونه (پایلوت) صادرات شمال کشور را دارد و از میزان صادرات یاد شده، 180 تن به ارزش 33 هزار دلار فقط از بندر آستارا اجرا شده است.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان ادامه داد: بندر آستارا با توجه به قرار دریافت در محور کریدور ریلی شمال - جنوب، نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه صادرات و گسترش تبادلات تجاری در کشور دارد و بیش از 45 درصد کارهای تجاری استان گیلان از مرز آستارا انجام می گیرد.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان ادامه داد: بندر آستارا با توجه به قرار دریافت در محور کریدور ریلی شمال - جنوب، نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه صادرات و گسترش تبادلات تجاری در کشور دارد و بیش از 45 درصد کارهای تجاری استان گیلان از مرز آستارا انجام می گیرد.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز میزان صادرات کالا از استان در سال 98 را بالغ بر 759 هزار و 794تن گفت و از رشد 30 درصدی آن نسبت به سال 97 خبر داد.

سبحان الله علیپور اضافه نمود: اغلب محصولات صادر شده از گیلان شامل میوه و تره بار، لبنیات و کاشی بوده و بیشترین کالاهای صادراتی از مرز آستارا صادر شده است.

وی حجم کالاهای وارده از مرز آستارا در سال 98 را 119 هزار و 665 تن گفت و میانگین تردد روزانه از مرز آستارا در سال 98 را 251 دستگاه کامیون و 6 دستگاه وسیله نقلیه مسافری دانست.

علیپور اظهار کرد: در سال 98 بیش از 227 هزار و 209 تن کالا از مرزهای استان ترانزیت شده و 224 هزار و 319 تن کالا مربوط به مرز آستارا و 28 هزار و 290تن مربوط به مرز انزلی بوده و همچنین 43 هزار و 584 دستگاه کامیون طی سال گذشته به مرز آستارا وارد و 47 هزار و 806 دستگاه کامیون نیز از این مرز خارج شده است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان گفت: در سال 98، 1010 دستگاه وسیله نقلیه مسافری به مرز آستارا وارد و 1033 دستگاه وسیله نقلیه مسافری از این مرز خارج شده است و یک میلیون و 763 هزار و 492 نفر از مرز آستارا تردد کرده اند و از این تعداد، 889 هزار و 663 مسافر وارد و 873 هزار و 829 مسافر از این مرز خارج شده اند.

دروازه ریلی، نگین مرزهای آستارا

اداره کل گمرک آستارا با زیرمجموعه هایی همچون پایانه های مسافری و تجاری فعالیت می کند و در بندرگاه، پل زمینی و پل ریلی شعبه دارد و به صورت شبانه روزی، فعالیت های تجاری از مرزهای سه گانه این شهرستان را مدیریت و رصد می کند.

مدیرکل گمرک آستارا اظهار کرد: مرز ریلی آستارا با وجود اینکه جدیدترین راه مرزی این شهرستان است، رونق قابل توجهی و آینده بسیار روشنی دارد. در سال 98، 120 هزار و 68 تن کالا در قالب 2 هزار و 158 واگن از بارانداز راه آهن این شهرستان مرزی خارج و 227 هزار و 158 تن کالا با 3632 واگن به آن وارد شده بود.

رسول امیدی ادامه داد: گمرک بارانداز راه آهن آستارا از اوایل تیرماه سال 97 فعال و در سال 98 در بارانداز آن، 27 هزار و 853 تن کالا توسط هزار و 658 دستگاه کامیون حمل و نقل شده است و بعد از اتصال بارانداز به راه آهن رشت، کریدور ریلی شمال - جنوب نقش اقتصادی خود را به طور کامل ایفا خواهد کرد.

مدیرکل گمرک آستارا اضافه نمود: بیش از 80 درصد صادرات کالا از استان گیلان از طریق مرزهای این شهرستان انجام می گیرد و فعالیت شبانه روزی گمرکات این شهرستان در حوزه اقتصاد خارجی گیلان، نقش بسزایی دارد.

وی اضافه نمود: ارزش کالاهای صادر شده از آستارا در سال 98، 36 میلیون و 733 هزار و 291 دلار و ارزش کالاهای وارده 70 میلیون و 60 هزار و 605 دلار بوده و رغبت کشورهای اوراسیا و همسایه برای استفاده تجاری از این مرز ریلی، موید امتیاز راه آهن آستارا در اقتصاد برون مرزی است.

امیدی اظهار کرد: دولت در توسعه راه های برون مرزی آستارا خدمت بزرگی انجام داده و علاوه بر راه های زمینی، دریایی و ریلی، چهارمین راه نیز به صورت زمینی به موازات راه آهن آستارا در حال احداث است و سبب رونق مضاعف تجارت خارجی از این شهرستان مرزی خواهد شد.

مدیرکل گمرک آستارا گفت: در سال گذشته 774 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش 410 میلیون دلار، از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر شده و میزان حمل و نقل خارجی ورودی، 125 هزار تن کالا به ارزش 232 میلیون دلار و میزان حمل و نقل خارجی خروجی 165 هزار تن کالا به ارزش 724 میلیون دلار بوده است.

امیدی اضافه نمود: در سال گذشته در قالب تجارت چمدانی نیز 15 هزار و 370 تن کالا به ارزش 61 میلیون و 477 هزار دلار از گمرک آستارا به خارج از کشور و اغلب به جمهوری آذربایجان صادر شده است.

فرماندار آستارا نیز اظهار کرد: دولت در توسعه راه های برون مرزی آستارا خدمت بزرگی انجام داده و علاوه بر راه های زمینی، دریایی و ریلی، چهارمین راه نیز به صورت زمینی به موازات راه آهن آستارا در حال احداث است و سبب رونق مضاعف تجارت خارجی از این شهرستان مرزی خواهد شد.

حسن رستم زاد اضافه نمود: میزان صادرات کالا از مرز این شهرستان در سال 98 نسبت به سال ماقبل، 60 درصد افزایش یافته بود و این امر نشانگر ظرفیت بالای صادرات و حمل و نقل کالا در آستاراست.

وی ادامه داد: تعریف و توسعه راه های برون مرزی آستارا به طور دقیق با جهش تولید و شعار و پیام مهم سال 99 مطابقت دارد و بازرگانان، تجار، صادرکنندگان و تولیدکنندگان کالاها از این فرصت های مرزی برای به دست دریافت بازار تقاضای بزرگ روسیه و اوراسیا تلاش کنند.

فرماندار آستارا گفت: مرزها فرصت های توسعه و تجارت خارجی هستند و نزدیکی مرزهای این شهرستان به مقاصد خارجی و مقرون به صرفه بودن تجارت از این محورها، باید از سوی تجار و بازرگانان مغتنم شمرده شود و با ارزآوری بیشتر برای عمران و آبادانی مضاعف سرزمین مان ایران تلاش کنیم.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10338

به "دروازه تجاری اوراسیا؛ تابلو خدمت دولت در آستارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دروازه تجاری اوراسیا؛ تابلو خدمت دولت در آستارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید