درگذشت فضانورد روسی که در تهران درس خواند

به گزارش راه ساری، مسکو - خبرنگاران - والری بیکوفسکی فضانورد برجسته روس و صاحب دو مدال قهرمان شوروی که سابقه زندگی در ایران و تحصیل در کشورمان را داشت، درگذشت.

درگذشت فضانورد روسی که در تهران درس خواند

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگاران، والری بیکوفسکی جزو فضانوردان پیشگام شوروی بود که در سن 84 سالگی در منطقه لئونیخا در استان مسکو فوت کرد.

بیکوفسکی سه بار در سالهای 1963، 1976 و 1978 با فضاپیماهای واستوک-5، سایوز-22 و سایوز -31 به فضا سفر کرد و در مجموع 20 شبانه روز و 17 ساعت در فضا بود.

این فضانورد روس که روز دوم ماه اوت سال 1934 در شهر پاولوفسکی پاساد در استان مسکو بدنیا آمد دوران کودکی را در تهران بسر برد.

پدر والری بیکوفسکی از ماموران سازمان امنیت شوروی (کا.گ.ب) بود که مدتی در ایران انجام ماموریت می کرد و والری کلاس اول تا ششم دبستان را در تهران خواند.

وی سپس به همراه خانواده به مسکو بازگشت و از کلاس هفتم تا دهم در مدرسه وابسته به سازمان راه آهن در پایتخت روسیه به ادامه تحصیل پرداخت.

بیکوفسکی پس از خاتمه تحصیلات دوره متوسطه، وارد باشگاه هوایی دوساف شد و سپس در آکادمی نظامی - هوایی شهر پنزا در سال 1953 و آکادمی خلبانی کاچینسکی در سال 1955 دوره های خلبانی را گذراند و تا پیش از نخستین سفر خود به فضا در سال 1963، خلبان جنگنده بود.

والری که سه بار به فضا سفر کرد دو بار مدال طلایی قهرمان شوروی گرفت و از فضانوردان برجسته شوروی محسوب می شد.

اروپام*391*1346**

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 2029

به "درگذشت فضانورد روسی که در تهران درس خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگذشت فضانورد روسی که در تهران درس خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید