راهنمای کامل قطارهای راستا تهران - یزد

به گزارش راه ساری، معرفی قطارهای راستا تهران - یزد

سفر با قطار همیشه یکی از دلچسب ترین راه ها برای سفر به هر مقصدی به شمار می رود، روزانه هزاران نفر با قطار سفر می نمایند و یکی از عمده دلایل تمایل افراد به خرید بلیط قطار این است که بسیار مقرون به صرفه بوده و در کنار این مزیت مالی شرایط هم برای مسافرت بسیار مناسب و خوب می باشد. برای شهرهایی مثل مشهد، اصفهان و یزد انتخاب قطار گزینه بسیار خوبی به شمار می رود و ما هم در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره قطارهایی که در راستا تهران - یزد حرکت می نمایند صحبت کنیم. در ادامه امکانات تمام قطارها چه قطارهای کوپه ای و چه قطارهای سالنی که در راستا تهران - یزد مسافران را جا به جا می نمایند، را آنالیز کنیم.

راهنمای کامل قطارهای راستا تهران - یزد

به منظور معرفی قطارهای تهران - یزد باید بگوییم که آن ها بر اساس دو دسته بندی انجام می شدند، یکی راستای که به طور اختصاصی در راستا تهران - یزد - تهران حرکت می نمایند و دیگری قطارهایی که در راستا تهران - بندرعباس - تهران و دیگر راستا ریلی که به سمت این شهر در حرکت است راستا تهران - زاهدان - تهران می باشد. مسافران در تمامی این راستاها می توانند به یزد برسند.

قطارهای اختصاصی راستا تهران - یزد

قطارهای شرکت حمل و نقل ریلی رجا

بزرگترین و معروف ترین شرکت ریلی ایران که رجا نام دارد دو قطار در راستا تهران - یزد دارد که هر دو این قطارها سالنی هستند و به نام های ترنست یا پردیس نیز شناخته می شوند. این دو قطار که در راستا قطارهای راستا تهران - یزد واقع شده است بالاترین سرعت را در حرکت در شبکه ریلی دارا بوده و در مدت 6 الی 6:30 ساعته مسافران را به تهران یا یزد می رسانند.

  • قطار 4 ستاره پردیس

قطاری که از طرف شرکت رجا در راستا تهران - یزد در حرکت است، نامش پردیس بوده و هر روز در ساعت 6 الی 7 از هر دو شهر تهران به یزد و یزد به تهران ده ها و صدها مسافر را جابه جا می نماید. این قطار بعد از رسیدن به مقصد به شهر مقصد در حدود ساعت 13 تا 13:30 مجدد بین ساعت های 15:30 تا 15:45 دقیقه به سمت دیگر شهر مورد حرکت می نماید.

قطارهای سالنی پردیس که معمولا دارای سامانه ای با 5 واگن ظرفیت هستند که از بین آن ها 3 واگن وسط آن در مقایسه با واگن های ابتدایی و انتهایی، ظرفیت بیشتری دارد. واگن های وسطی با ظرفیتی برابر با 70 جایگاه و واگن های ابتدایی و انتهایی قطار با ظرفیتی در حدود 40 جایگاه، در هر حرکت می توانند بالغ بر 300 مسافر را جا به جا نمایند. این قطارها از آن جا که سرعت بالایی دارند مدت زمانی که فاصله بین این دو شهر طی نمایند 6 ساعت بیشتر طول نمی کشد. گفتنی است که بگوییم این قطار زمانی برای پذیرایی از مسافران ندارد و در انتها راستا یک بسته پذیرایی و آب معدنی به مسافران داده می گردد و در صورتی که شما خواستید در طول سفر چای یا نسکافه میل کنید می توانید با پرداخت هزینه جداگانه برای خودتان چای یا نسکافه تهیه نمایید.

شما می توانید چمدان هایتان را در کابین هایی که در بالای سرتان واقع شده است قرار دهید و یا در غیر اینصورت در انتهای سالنی یکی مکان مخصوص وسایل مسافران وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. اگر 6 ساعت، زمان سفر طولانی برای شما محسوب می گردد، توصیه می کنیم یک وعده غذایی سبک با خودتان به همراه داشته باشید.

قطارهای شرکت مهتاب سیر جم

  • قطار 3 ستاره مهتاب

شرکت مهتاب سیر جم از دیگر قطارهای راستا تهران - یزد می باشد که برای جابه جایی مسافران در این راستا در حرکت هستند. قطار 3 ستاره مهتاب که دارای کوپه های 6 تخته هستند از لحاظ مالی هم بسیار مقرون به صرفه می باشد. توجه داشته باشید که حتما در هنگام خرید بلیط قطار از منوی پیشنهادی شرکت وعده غذایی مورد نظرتان را انتخاب کنید و با پرداخت هزینه های اضافی آن را برای خودتان در طول مدت زمان سفرتان رزرو کنید. اگر سفرتان خانوادگی یا با دوستان است و تعداد شما کمتر از 6 نفر است، بهتر است از گزینه دربست کردن کوپه استفاده کنید و در طول راستا فضای اختصاصی خودتان را داشته باشید.

زمان حرکت قطارهای مهتاب سیر جم یک روز در میان است و مدت زمانی که برای رسیدن به طول می انجامد حدود 8 تا 8:30 می باشد، حرکت قطارهای راستا تهران - یزد شرکت مهتاب شبانه است.

این قطار جز گزینه های مقرون به صرفه در انتخاب قطار در این راستا به شمار می رود.

قطارهای شرکت ریل ترابر سبا

در راستا تهران به یزد و یزد به تهران شرکت های متعددی قطار ارائه می دهند که یکی دیگر از آن ها شرکت ریل ترابر سبا است. این شرکت واگن های سالنی نگین و 4 تخته غدیر را در این راستا ارائه می دهد و گفتنی است که بگوییم این قطار با توجه به خدماتی که ارائه می دهد جز قطارهای لوکس محسوب می گردد.

  • واگن 4 ستاره نگین

هر چند این قطارها مانند قطارهای پردیس به صورت سالنی هستند اما تفاوتی در نیروی کشش قطار و مدت زمان سفر آن ها به صورت مشابه در قطارهای کوپه ای وجود ندارد. پذیرایی در این قطار فقط شامل بسته های خوش آمدگویی است و بهتر است که یک وعده غذای سبک هم همراه خودتان داشته باشید. شما می بایست که چمدانتان را به داخل سالن ببرید و یا این که در کابین های بالای سرتان یا کابین های ورودی سالن که ویژه چمدان و بار است قرار دهید. در صورتی که در هیچ کدام از این فضاها نتوانستید چمدان ها و وسایلتان را قرار دهید می توانید با هماهنگی با مسافران کنار دستی ساک یا چمدان تان را در فضای خالی بین جایگاه ها قرار دهید.

به منظور صرف چای یا نسکافه در طول سفر می بایست که هزینه جداگانه پرداخت کنید.

  • واگن 4 ستاره غدیر

دیگر واگنی هم که از شرکت ریل ترابر سبا در طول راستا تهران به یزد و یزد به تهران در حرکت است واگن 4 ستاره غدیر است. این قطار از کیفیت بالایی برخودار است و داخل آن دو مانیتور وجود دارد که می توانید در طول در سفرتان از آرشیوهای گسترده فیلم و موسیقی آن استفاده کنید، همچنین شما امکان رزرو غذا هنگام خرید بلیط را دارید و اگر هم تعدادتان کمتر از 4 نفر شد برای راحتی بیشتر می توانید از کوپه های دربست استفاده کنید. مدت زمانی که شما با قطار 4 ستاره غدیر در این راستا در حرکت هستید حدودا 8 ساعت است، با توجه به کوپه ای بودن این قطار، حرکت معمولا به صورت شبانه است.

قطارهای غیر اختصاصی در راستا تهران یزد تهران

همانطور که در بالا هم گفتیم قطارهای راستا تهران - یزد از راستاهای مختلفی گذر می نمایند که آن ها نیز عبارت از راستا تهران - بندرعباس - تهران، راستا تهران - کرمان - تهران و راستا تهران - زاهدان - تهران هستند. این راستاهای اگرچه مستقیم به سمت یزد نیستند اما به دلیل این که از یزد هم می گذرند شما می توانید در ایستگاه یزد که قطار توقف کرد، پیاده شوید. در ادامه به شرکت های ریلی و امکانات قطارهای این راستاها می پردازیم.

قطارهای راستا تهران بندرعباس تهران

  • قطار 3 ستاره جوپار

در راستا تهران به بندرعباس و بندرعباس به تهران قطار 3 ستاره چوپار جز قطارهای راستا تهران - یزد است. این قطار 6 تخته است و در فهرست قطارهای ارزان قیمت به شمار می رود. شما امکان رزرو وعده غذایی با پرداخت هزینه اضافه و دربست کردن کوپه هنگام خرید بلیط را دارا هستید و هر سالن از قطار جوپار تقریبا از 10 کوپه تشکیل شده که در مجموع ظرفیت 60 مسافر دارد.

  • قطار 4 ستاره غزال

دیگر قطاری که در این راستا در حرکت است قطار 4 ستاره غزال است. این قطار توسط دو شرکت ریلی رجا و بن ریل تامین می گردد و یک روز در میان در این راستا حرکت می نماید. قطار غزال از کیفیت بالای برخوردار است و از جمله امکانات آن می توان به مانتیور در کوپه، سیستم تهویه مطبوع، سرویس خواب، بسته پذیرایی رایگان، امکان رزرو غذا هنگام خرید بلیط و دربست کردن کوپه ها نیز اشاره داشت. هر یک از سالن های این قطار 10 کوپه دارد و در مجموع ظرفیت مسافران آن 40 نفر است.

  • قطار 3 ستاره البرز

دیگر قطاری که در راستا تهران بندرعباس در حرکت است قطار 3 ستاره البرز بوده که برای توصیف این قطار می توان آن را با قطار غزال چهارتخته برابر دانست. در مقایسه با قطار غزال کیفیت پایین تری دارد و کوپه های این قطار مجهز به مانیتور و تهویه مطبوع هستند و این قطار برای مسافران خود امکاناتی مانند سرویس خواب، کتابخانه و غرفه تنقلات نیز دارد. همچنین شما امکان رزرو غذا در هنگام خرید بلیط و همچنین دربست کردن کوپه را خواهید داشت؛ قطار 3 ستاره البرز یک روز در میان حرکت می نماید.

قطارهای راستا تهران - کرمان و برعکس

دو شرکت بن ریل و جوپار هم در راستا تهران - یزد قطارهایی را ارائه می دهند که ابتدا و انتهای آن تهران به کرمان است و مسافران شهر یزد می توانند در طول راستا پیاده شوند.

در این راستا هم قطارهای 4 ستاره غزال و 3 ستاره جوپار وجود دارد که می توانید با خرید بلیط قطار این شرکت ها به سمت شهر یزد حرکت کنید.

اطلاعات و مشخصات این دو قطار هم در مطالب بالاتر ارائه شده است.

قطارهای راستا تهران - زاهدان و برعکس

از دیگر قطارهای راستا تهران - یزد می توان به دو قطار 3 ستاره البرز و جوپار اشاره نمود که از شرکت های رجا و جوپار نیز تامین می گردد. راستا این دو قطار از تهران به زاهدان و برعکس است که شما در صورتی که مسافر شهر یزد هستید در ایستگاه یزد که این قطار توقف می نماید پیاده شوید.

قطارهای این راستا از دو شرکت رجا و جوپار هستند. برنامه حرکت قطار 3 ستاره البرز رجا و قطار 3 ستاره جوپار هم به صورت یک روز در میان است.

تفطن: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

مجله آراد: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: الی گشت
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8706

به "راهنمای کامل قطارهای راستا تهران - یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل قطارهای راستا تهران - یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید