راه های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند

به گزارش راه ساری، خبرنگاران: از ده ها کارشناس و پزشک و ... در خصوص تمام نکات ضروری برای سلامتی که هر زنی باید بداند تا تغذیه سالم داشته باشد، احساس تندرستی کند و در بهترین حالت ممکن خود به نظر برسد سوال نموده ایم و در این مطلب به شما ارائه می دهیم.

راه های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند

چگونه استفاده از نخ دندان را نباید فراموش کنید

می دانید که نخ کشیدن دندان ها مهم است، چون یاری می نماید باکتری هایی که در زیر خط لثه جا خوش نموده اند و باعث بیماری قلبی می شوند زدوده شوند، اما اغلب این نکته مهم را فراموش می کنیم. نخ دندان را جایی بگذارید که جلوی دیدتان باشد و هر وقت فرصت کوچکی پیدا کردید، از آن بهره ببرید. در ضمن در کیف دستی تان هم یک قوطی نخ دندان داشته باشید.

چگونه بند کفش های تان را محکم ببندید

اگر عادت دارید بند راست را روی بند چپ بگذارید و گره بزنید، از این به بعد بند چپ را روی بند راست بگذارید و گره بزنید، و بر عکس. کارشناسان می گویند این روش باعث فشار بیشتر در گره می گردد؛ بنابراین به مرور این گره سفت تر می گردد نه شُل تر!

چگونه جای زخم را از بین ببرید

جای زخم زودتر محو خواهد شد اگر پوشیده و مرطوب باشد. اگر جای زخم یا اسکار برآمده ای دارید، به محض اینکه زخم التیام یافت از بانداژ های کاهنده اسکار بهره ببرید؛ مطالعات نشان می دهند شیت های سیلیکونی (آنتی اسکار) با کاهش فراوری کلاژن، به برطرف اسکار به خوبی یاری می نمایند.

چگونه در سرویس بهداشتی عمومی از میکروب ها در امان بمانید

سرویس بهداشتی عمومی پُر از باکتری است. چند روش به شما توصیه می کنیم تا از این آلودگی ها در امان بمانید:

توالت وسطی را انتخاب نکنید:

توالت های وسطی بیشتر از بقیه استفاده می شوند و باکتری بیشتری دارند. معمولا اولین توالت، تمیزتر است.

کیف تان را با خود داخل نبرید:

اگر هم چاره دیگری ندارید (مثلا تنها هستید)، کیف را از دستگیره آویزان نکنید، چون پُر از میکروب است، سعی کنید کیف را روی دوش تان نگه دارید یا از گردن تان آویزان کنید.

بعد از کشیدن سیفون زودتر فرار کنید!

سیفون های توالت های عمومی معمولا پُرقدرت تر از سیفون های توالت های خانگی هستند و میکروب ها را در کاسه توالت پخش نموده و به اطراف پراکنده می نمایند، پس قبل از اینکه میکروب ها روی شما فرود بیایند، زودتر توالت را ترک کنید.

چگونه برچسب اطلاعات تغذیه ای را بخوانید

قانون اول:

تمام ادعا هایی را که روی بسته نوشته نادیده بگیرید! همه آن ها برای بازار گرمی اند، نه سلامتی. کم چرب یا کم کربوهیدرات، درباره چیز های دیگری که اضافه و جایگزین شده چیزی به شما نمی گوید (مثلا قند یا نمک).

قانون دوم:

به جدول ارزش های غذایی نگاه کنید و لیست ترکیبات را بخوانید.

قانون سوم:

یادتان باشد که ارزش روزانه 20 درصد یا بالاتر برای هر ماده غذایی، زیاد و بالا تلقی می گردد (در خصوص کلسیم بسیار عالی است، اما در خصوص چربی های اشباع، هشداردهنده است).

چگونه یک سینه بند ورزشی (sport bra) مناسب انتخاب کنید

قبل از خرید سینه بند ورزشی، در اتاق پرو این تست ها را انجام دهید:

  • دست ها را بالای سر ببرید و ده بار در تمام جهات بچرخانید. اگر سینه بند خیلی برای تان تنگ بود، بندهایش حرکت کردند یا احساس سابیدگی روی پوست تان کردید، مناسب تان نیست.
  • از باسن خم شوید و بدن را بکشید. حین این حرکت، سینه های تان نباید از سینه بند بیرون بزنند یا به طرفین بلغزند.
  • مقابل آینه بپرید یا درجا بدوید. اگر سینه های تان بیشتر از دو سانتیمتر بالا و پایین رفتند یا احساس ناراحتی کردید، پس این سینه بند نمی تواند به خوبی از سینه های تان حمایت کند و مناسب شما نیست.

چگونه بهتر نفس بکشید

اکسیژن یاری می نماید بیشتر چربی بسوزانید، بنابراین هر چه موثرتر نفس بکشید، نتیجه بهتری از تمرین خود می گیرید. این تکنیک را نباید فراموش کنید: برای دم و بازدم، هم از بینی تان بهره ببرید و هم از دهان تان!

چگونه اسم کسی را به خاطر بسپارید

وقتی اسم کسی را شنیدید و می خواهید آن را به خاطر بسپارید، از او بپرسید اسمش را دوباره تلفظ و هجی کند. سپس نه یک بار بلکه چند بار آن را تکرار کنید.

وقتی با کسی برای اولین بار ملاقات می کنید طی ملاقات و گفتگوی تان اسم او را چند بار به زبان بیاورید. هر بار که اسم را تکرار می کنید، احتمال اینکه در آینده این اسم را راحت به خاطر بیاورید بیشتر می گردد.

چگونه مصرف سدیم روزانه تان را کنترل کنید

بیش از 75 درصد از نمک در رژیم غذایی ما از غذا های بسته بندی شده وارد بدن ما می گردد. ترفند ساده ای به شما می گوییم تا بتوانید مصرف سدیم تان را کنترل کنید: به دنبال نسبت یک به یک کالری به سدیم باشید، و یا کمتر از یک به یک. مثلا اگر غذایی 150 کالری در هر وعده دارد، نباید بیش از 150 میلی گرم سدیم داشته باشد. نباید فراموش کنید که مصرف سدیم روزانه تان باید کمتر از 1500 میلی گرم در روز باشد.

چگونه در عرض 10 دقیقه، یک تمرین درست و حسابی انجام دهید

برای باشگاه رفتن وقت ندارید؟ مسئله ای نیست. تنها 10 دقیقه تمرین مناسب می تواند تقریبا 100 کالری بسوزاند و سطح انرژی تان را تا 18 درصد افزایش بدهد:. 60 ثانیه از پله ها بالا بروید، یا بدوید و یا تند رکاب بزنید.. 30 ثانیه لانگز معکوس با پرس بالای سر انجام دهید (لانگز را به سمت عقب بروید و دست ها را با هر قدم لانگز بالای سر ببرید).. 30 ثانیه اسکوات انجام دهید.

همین سیکل را 4 بار دیگر تکرار کنید. مبتدی ها ممکن است به 30 ثانیه استراحت بین هر سیکل احتیاج داشته باشند.

درد های معمولی را چگونه در خانه درمان کنید

برای سوزش معده:

بیست دقیقه قبل از غذا، قرص جویدنی عصاره ریشه شیرین بیان (DGL) بجوید تا موکوس مخاطی در سیستم گوارش تان فروکش نموده و دچار ریفلاکس نشوید.

برای کمر درد:

پماد عصاره ریشه گیاه کامفری، یک مسکن قدیمی، اما ثابت شده برای کمر درد است.

برای سرماخوردگی معمولی:

چای آویشن با عسل بنوشید. برگ های آویشن را سه تا پنج دقیقه دم کنید و بنوشید. اگر از برگ های خشک شده آویشن استفاده می کنید، یک قاشق مرباخوری سرپُر در یک فنجان آب جوش کافیست. آویشن یک اکسپکتورانت ملایم است و عسل نیز خاصیت ضد میکروبی داشته و سرفه را تسکین می دهد.

چگونه کسی را بخندانید

خنده، ضد استرس است، کلسترول را بهبود می دهد و جریان خون و ایمنی را افزایش می دهد. به ایده های تازه ای برای خنداندن دیگران احتیاج دارید؟ توصیه های کارشناسان را بخوانید:

  • واقعیت را بزرگنمایی کنید. ماجرایی را برای تعریف کردن انتخاب کنید، از هوش و طبع طنزتان یاری بگیرید و هر چقدر می توانید واقعیت ها را بزرگنمایی کنید. بیشتر افراد به غلو های آنچنانی می خندند.
  • خودتان را دست بیندازید و بخندید. وقتی نسبت های خنده داری به خود می دهید یا چیزی جالب و خنده دار از خودتان را وسط می کشید، به اطرافیان تان اجازه می دهید موضع دفاعی خود را کنار بگذارد و احساس راحتی نمایند. مثلا اشتباهات خود را بزرگنمایی کنید و اول خودتان به آن ها بخندید.
  • هیجان زده و مشتاق باشید. مثلا اگر قرار است جواب مثبت بدهید، بله را با صدا و لحنی جالب ادا کنید. در هر شرایطی به دنبال سوژه ای مناسب باشید و نسبت به آن هیجان زده شوید. هیجان شما برای اطرافیان تان می تواند خنده دار باشد.

چگونه تمرین شنا را درست انجام دهید

بدون تردید حرکت شنا یکی از بهترین تمرینات برای سراسر بدن است. شنا یک حرکت پایه است که عضلات شکم، بازو ها و سینه را به کار می گیرد. برای اینکه در این حرکت مهم به تبحر برسید، در شرایطی عمودی تر آغاز کنید و وقتی خوب یاد گرفتید، این حرکت را روی زمین انجام دهید.

مقابل کانتر آشپزخانه (کوتاه نباشد) بایستید و روی آن خم شوید و شنا را انجام دهید. مقابل میز بایستید و روی آن خم شوید و شنا را انجام دهید. مقابل یک جایگاه ثابت در باشگاه بایستید و روی آن خم شوید و شنا را انجام دهید. مقابل پله دوم یک پلکان بایستید و روی آن خم شوید و شنا را انجام دهید. حالا روی زمین حرکت شنا را انجام دهید.

هر وقت توانستید حرکت شنا را با فرم درست (بدن تان از سر تا پا باید تراز باشد) تا پنج تکرار انجام دهید، پس آماده اید.

چگونه ابروهای تان را شکل بدهید

قدم اول:

مو های اضافی را بچینید. ابرو را به سمت بالا برس بزنید، سپس مو هایی را که بالاتر از خط طبیعی ابروی تان آمده اند با دقت با قیچی کوتاه کنید.

قدم دوم:

مو های بین ابرو ها را بچینید. لبه داخلی ابروی تان باید هم راستا با گوشه داخلی چشم تان باشد.

قدم سوم:

کمان ابروی تان را معین کنید. برای تنظیم کمان ابرو، باید نوک کمان ابرو درست بالای گوشه بیرونی عنبیه چشم باشد. اجازه دهید دُم ابرو کمی از گوشه بیرونی چشم تان جلوتر برود.

چگونه قند پنهان مواد غذایی را شناسایی کنید

از مصرف محصولاتی که حاوی هر گونه قندی در پنج ترکیب اول خود هستند خودداری کنید. اگر کلمه شیره یا کلمه ای که به اوز (-ose) ختم شده در لیست ترکیبات وجود داشت، همان قند افزوده است.

چگونه شرایط بدنی تان را چک کنید

صاف بایستید و پای راست تان را بلند کنید. ببینید تا چند شماره می توانید این شرایط را حفظ کنید پیش از اینکه پای تان را زمین بگذارید. برای پای دیگر نیز تکرار کنید. اگر نتوانید روی هر پا، تعادل خود را دست کم تا 20 ثانیه حفظ کنید، پس آنطور که فکر می کنید صاف و درست نمی ایستید، یا عضلات تان خیلی ضعیف اند و نمی توانند شرایط بدن تان را به درستی حفظ نمایند.

تمرین تعادل را روزی سه بار روی هر پا انجام دهید تا شرایط بدنی تان بهتر گردد.

چگونه بهتر بخوابید

یک تمرین هوازی خوب مثلا 30 دقیقه پیاده روی تند می تواند به شما یاری کند خوابی راحت تر و عمیق تر داشته باشید و بعد از بیدار شدن احساس شادابی کنید.

چگونه آنتی اکسیدان غذاهای تان را بیشتر کنید

ادویه ها و گیاهان می توانند به اندازه میوه ها و سبزی ها ضد سرطان باشند:

  • ترخون تازه به نیمرو یا املت تان اضافه کنید.
  • برای طعم دار کردن مرغ از ترکیب ارگانو، سیر و روغن زیتون بهره ببرید.
  • به کدو حلوایی یا سیب زمینی شیرین، میخک اضافه کنید.
  • به اوت میل، نان تست فرانسوی یا سس سیب، دارچین بزنید.
  • پرتقال را با آویشن و فلفل سیاه و روغن زیتون میل کنید.
  • برای طعم دار کردن مواد داخل مرغ شکم پُر از مریم گُلی بهره ببرید.
  • از زردچوبه در غذاهای تان بیشتر بهره ببرید.

چگونه بدن درد بعد از ورزش را تسکین دهید

کشش ملایم عضلات می تواند جریان خون را افزایش داده و به ترمیم عضلات آسیب دیده یاری کند:

به خودتان ماساژ بدهید:

قسمت های دردناک بدن تان را با فوم رولر یا توپ تنیس ماساژ بدهید. ماساژ می تواند بدن درد ناشی از ورزش را تا 40 درصد کاهش بدهد.. زنجبیل بخورید: مصرف روزانه زنجبیل (یک قاشق مرباخوری پودر زنجبیل یا زنجبیل خام) می تواند بدن درد ناشی از ورزش را تا 25 درصد کاهش بدهد. به ماهی سالمون گریل شده، پودر زنجبیل بزنید.

چگونه کوتیکول آسیب دیده ناخن را التیام دهید

اگر کوتیکول ناخن تان آسیب دیده و خونریزی می نماید، چند روز چسب زخم بزنید تا کوتیکول ترمیم گردد. برای پیشگیری از آسیب دیدن کوتیکول ناخن، از کرم دست آبرسان قوی بهره ببرید تا پوست حساس تان نرم و انعطاف پذیر بماند و نسبت به ضربه و آسیب مقاوم تر گردد. جالب است بدانید، فرود کردن دست داخل کیف و دنبال وسایل گشتن، شایع ترین دلیل آسیب به کوتیکول ناخن هاست!

چگونه سلامتی تان را در عرض 5 ثانیه چک کنید

تست توالت:

آیا بعد از مدفوع کردن، خون در کاسه توالت می بینید؟ احتمال اینکه علت این خون، هموروئید باشد وجود دارد، اما اگر قبلا هرگز سابقه هموروئید نداشته اید، به پزشک مراجعه کنید. خون در مدفوع می تواند علامت سرطان روده بزرگ یا دیورتیکولوسیس باشد که کیست های کوچکی در دیواره روده بزرگ هستند.

تست خواب:

چقدر طول می کشد تا بخوابید؟ اگر همواره در عرض کمتر از 5 دقیقه به خواب می روید، علامت این است که کمبود خواب دارید. کمبود خواب سبب طیف گسترده ای از بیماری ها می گردد، از جمله فشار خون بالا، افزایش وزن و دیابت نوع دوم. سی دقیقه بیشتر بخوابید و ببینید چه احساسی دارید.

تست نفخ:

آیا معمولا نفخ دارید و زود احساس سیری و سنگینی می کنید؟ اگر این حالت تازگی ها ایجاد شده و دو هفته یا بیشتر ادامه پیدا نموده است، می تواند علامت سرطان تخمدان باشد. این علامت معمولا در اولین مرحله از سرطان تخمدان بروز می نماید، اما چون بسیار شایع است، اغلب خانم ها آن را نادیده می گیرند.

چگونه بر هوس غذایی تان غلبه کنید

این پنج مرحله را انجام دهید:

  • پنج چیزی را که در مقابل تان می بینید، نام ببرید.
  • اسم چهار رنگ را که می بینید بگویید.
  • سه چیزی را که بدن تان در حال حاضر احساس می نماید شرح دهید (مثلا دمایی که حس می کنید یا جنس لباس تان). دو صدایی را که می شنوید شناسایی کنید.
  • یک بویی را که به مشام تان می رسد شرح دهید.

چرا باید چنین کار هایی بکنید؟ تمرکز کردن روی حس ها، صدایی که در ذهن تان می چرخد ساکت می نماید، بنابراین می توانید بهتر می توانید سیگنال های بدن تان را بشناسید و تصمیم بگیرید آیا واقعا گرسنه اید یا فقط هوس غذایی را نموده اید.

چگونه مدیتیشن کنید

روزی ده دقیقه مدیتیشن، جادو می نماید:

  • موقعیت ثابتی پیدا کنید و بنشینید.
  • به آرامی نفس بکشید. روی عبور هوا از بینی تان تمرکز کنید.
  • وقتی نسبت به تنفس تان به خوبی مطلع شدید، کودکی شیرین و آرام را در ذهن تان متصور شوید. با چشم ذهن تان با مهربانی و توجه به او نگاه کنید و احساس عشق و عطوفتی بی قید و شرط به او داشته باشید.
  • در احساس مطلعانه ای از مهرورزی، آرام بمانید.

منبع: prevention

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7343

به "راه های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های سلامت جسم و روان که هر زنی باید بداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید