14 علت که شما ترغیب می نماید تغذیه سالمی داشته باشید

به گزارش راه ساری، پیروی از رژیم غذایی سالم و متعادل سخت و پیچیده نیست. شما می توانید چنین رژیمی را با انتخاب غذاهای متنوع از گروه های غذایی اصلی نظیر نان و غلات، میوه ها، سبزیجات، گوشت و حبوبات، محصولات لبنی و روغن ها و چربی های سالم آغاز کنید. کاهش مصرف غذاهای پرچرب و فرآوری شده هم بخش مهمی از اصلاح رژیم غذایی محسوب می گردد که می تواند به محافظت از اندام های مختلف بدن و بعلاوه کنترل وزن یاری کند. در مقاله امروز خبرنگاران مگ با فواید تغذیه سالم آشنا شده و به شما شرح می دهیم که چرا کوشش برای داشتن رژیم غذایی سالم ارزشمند است. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

14 علت که شما ترغیب می نماید تغذیه سالمی داشته باشید

فواید تغذیه سالم

مصرف غذاهای سالم و مغذی برای سلامت جسم و روان فواید زیادی دارد که تا انتها عمر باقی می مانند. مهم ترین این فواید عبارتند از:

1. به کاهش وزن یاری می نماید

افراد چاق بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های مزمن مثل بیماری قلبی، دیابت نوع 2، آرتروز، سکته مغزی، پرفشاری خون، سرطان و مسائل مربوط به سلامت روان قرار دارند.

کاهش وزن با پیروی از یک رژیم غذایی بسیار محدود و کم کالری امکان پذیر است، اما این راه حل نمی تواند در طولانی مدت به کنترل وزن و حفظ سلامتی یاری کند. برترین روش برای کاهش وزن مصرف غذاهای سالم نظیر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات است. این غذاها در مقایسه با غذاهای فرآوری شده کالری کمتری دارند، اما مواد مغذی بیشتری در اختیار بدن قرار می دهند. علاوه بر این، نتایج برخی تحقیقات در خصوص فواید تغذیه سالم بیانگر این است که مصرف غذاهای غنی از فیبر و پروتئین حتی بدون نظارت بر مقدار کالری دریافتی می تواند به کاهش وزن منجر گردد.

2. در افزایش وزن بیماران لاغر مؤثر است

اگرچه بیشتر افراد در پی راهی برای لاغر شدن می گردند، اما کسانی هم هستند که به خاطر بیماری یا دلایل دیگر احتیاج به افزایش وزن دارند. انتخاب غذاهای سالم و پرکالری مانند آجیل، دانه ها و میوه های خشک به شما یاری می نماید که بدون مصرف غذاهای ناسالم وزن خود را افزایش دهید.

3. در کنترل دیابت و پیشگیری از آن نقش دارد

پیروی از رژیم غذایی سالم به وسیله بیماران دیابتی به کنترل قند خون و حفظ فشار خون و کلسترول در محدوده نرمال یاری نموده و احتمال ابتلا به عوارض این بیماری را کاهش می دهد. افراد مبتلا به دیابت باید مصرف تنقلات و نوشیدنی های شیرین، غذاهای شور و غذاهای سرخ شده را کاهش دهند.

تغذیه سالم در پیشگیری از دیابت هم نقش دارد. چاقی و عادات غذایی ناسالم دو عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. بنابراین، کنترل وزن و مصرف غذاهای مغذی می تواند از این بیماری مزمن و پرعارضه جلوگیری کند.

4. از سلامت قلب محافظت می نماید

بیماری قلبی یکی علل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا است که خوشبختانه با تغییر سبک زندگی، یعنی افزایش فعالیت بدنی و پیروی از رژیم غذایی سالم، می توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد.

غذاهایی که در طول روز مصرف می کنید، روی فشار خون و سلامت قلب شما تأثیر دارند. رژیم غذایی سرشار از ماهی، آجیل، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی های سالم برای قلب مفید هستند، در حالی که مصرف غذاهای سرخ شده، گوشت و لبنیات پرچرب و غذاهای شور یا شیرین شده با شکر با بیماری های قلبی -عروقی مرتبط هستند.

5. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

افزایش رادیکال های آزاد در بدن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین های A، C و E با حذف آن ها از ابتلا به این بیماری جلوگیری می نمایند. البته نتایج تحقیقات در خصوص اثربخشی مکمل های غذایی ضد و نقیض است و به همین علت پزشکان توصیه می نمایند که از مصرف خودسرانه آن ها اجتناب نموده و آنتی اکسیدان ها را به وسیله رژیم غذایی دریافت کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی های ناسالم مثل گوشت های فرآوری شده و الکل و بعلاوه چاقی با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است و استفاده از غذاهای مملو از آنتی اکسیدان مثل انواع توت، سبزیجات برگ دار، هویج، کدو حلوایی و آجیل احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

6. سطح انرژی بدن را بالا می برد

یکی از مهم ترین فواید تغذیه سالم تأمین کربوهیدرات ها و ویتامین های مورد احتیاج بدن است. کربوهیدرات ها تقریباً نیمی از انرژی مورد احتیاج بدن را فراهم می نمایند و ویتامین های گروه B در فراوری انرژی از کربوهیدرات ها نقش دارند.

7. به حفظ سلامت پوست و مو یاری می نماید

رژیم غذایی با تأمین مواد مغذی مورد احتیاج پوست به حفظ لطافت و زیبایی آن یاری می نماید و حتی می تواند از چین و چروک جلوگیری کند. موها هم مثل پوست به تغذیه مناسب احتیاج دارند و باید به مقدار کافی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی دریافت نمایند تا نرم، براق و سالم بمانند.

8. از سلامت روده محافظت می نماید

روده بزرگ پر از باکتری هایی است که نقش مهمی در متابولیسم و هضم دارند. سویه های خاصی از باکتری ها هم ویتامین های K و B را فراوری می نمایند که این امر برای روده بزرگ مفید است. علاوه بر این، باکتری های مفید روده با ویروس ها و باکتری های مضر مبارزه می نمایند.

یکی از فواید تغذیه سالم و غنی از فیبر کاهش التهاب روده است. رژیم سرشار از غذاهای پرفیبر مثل میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل و بعلاوه مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک به رشد باکتری های مفید در روده بزرگ یاری می نماید. پروبیوتیک ها در غذاهایی نظیر ماست و کفیر یافت می شوند و پری بیوتیک ها یک نوع فیبر غیرقابل هضم هستند که از منابع آن ها می توان به موز، پیاز، سیر و حبوبات اشاره نمود.

9. به داشتن دندان های سالم و استخوان های قوی یاری می نماید

پیروی از رژیم غذایی غنی از کلسیم و منیزیم برای استخوان ها و دندان ها لازم است. حفظ سلامت استخوان ها می تواند خطر ابتلا به مسائل استخوانی مانند پوکی استخوان را به حداقل برساند.

لبنیات حیوانی و کلم بروکلی از برترین منابع کلسیم به شمار می روند. البته برخی از فراورینمایندگان شیرهای گیاهی و غلات را با کلسیم غنی می نمایند. منیزیم هم در بسیاری از غذاها به وفور یافت می گردد، مثل سبزیجات برگ دار سبز رنگ، آجیل، دانه ها و غلات کامل.

10. کیفیت خواب را بهبود می بخشد

عوامل مختلفی از جمله آپنه خواب می توانند الگوهای خواب را مختل نموده و روی کیفیت خواب تأثیر بگذارند. آپنه که غالباً با خروپف همراه است زمانی رخ می دهد که هنگام خواب راه های هوایی به طور موقت مسدود می شوند. چاقی و مصرف نوشیدنی های الکلی احتمال ابتلا به این مشکل را افزایش می دهد. علاوه بر این، کاهش مصرف کافئین به همه افراد یاری می نماید که خواب بهتری داشته باشند.

11. حافظه را تقویت می نماید

از سایر فواید تغذیه سالم می توان به حفظ سلامت مغز و کاهش خطر زوال عقل اشاره نمود. محققان ماهی و غذاهای حاوی ویتامین های D، C و E، اسیدهای چرب امگا 3، فلاونوئیدها و پلی فنول ها را برای تقویت حافظه و پیشگیری از زوال عقل مفید می دانند. آنالیز رژیم های غذایی مختلف نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند بیشتر این مواد مغذی را در اختیار بدن قرار دهد.

  • ر

12. خلق و خو را بهبود می بخشد

برخی شواهد حاکی از رابطه نزدیک بین رژیم غذایی و خلق و خو هستند. محققان متوجه شده اند که مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده مثل نوشابه، کیک، بیسکوئیت و نان سفید باعث افزایش علائم افسردگی و خستگی در افراد چاق سالم می گردد.

به تازگی، تحقیقات نشان داده اند که رژیم غذایی به وسیله تأثیری که روی سطح قند خون، سیستم ایمنی و باکتری های روده دارد می تواند خلق و خو را هم تحت تأثیر قرار دهد. بعلاوه تعیین شده است که بین رژیم های غذایی سالم نظیر رژیم غذایی مدیترانه ای و بهبود سلامت روان ارتباط وجود دارد و مصرف زیاد گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و غذاهای پرچرب می تواند سلامت روان را در معرض خطر قرار دهد.

13. به الگوسازی مناسب برای بچه ها یاری می نماید

بچه ها بیشتر رفتارهای مرتبط با سلامتی را از بزرگسالان اطراف خود می آموزند و والدینی که از الگوی غذایی سالم پیروی می نمایند و هر روز فعالیت بدنی انجام می دهند، این رفتارها را به بچه ها خود منتقل می نمایند. به عبارت دیگر اگر خودتان سبزی نمی خورید، نمی توانید از فرزندتان انتظار داشته باشید که به خوردن غذاهای سالم مثل کلم بروکلی علاقه نشان دهد. یکی از فواید خوردن غذاهای سالم این است که بچه ها به اهمیت تغذیه مناسب پی برده و به پیروی از آن تشویق می شوند.

وقتی مواجهه فرزند شما با غذاهای سالم افزایش می یابد، احتمال اینکه از مصرف آن ها استقبال کند بیشتر خواهد شد. آوردن بچه ها به آشپزخانه برای یاری به تهیه غذا یکی از راه هایی است که آن ها را به امتحان کردن غذاهای نو تشویق می نماید. غذا خوردن در خانه هم می تواند برای آموزش تغذیه سالم مفید باشد. بر اساس تحقیقات، بچه های که به طور منظم همراه با خانواده غذا می خورند، نسبت به سایر همسالان خود سبزیجات بیشتری مصرف می نمایند و غذاهای شیرین کمتری در رژیم غذایی آن ها وجود دارد.

14. هزینه ها ی غیرضروری مربوط به خرید مکمل را کاهش می دهد

پیروی از رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند تمام ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مورد احتیاج بدن را در اختیار شما قرار دهد و احتیاج به خرید مکمل های غذایی را به حداقل برساند. تحقیقات نشان داده که تأثیر غذاهای غنی از مواد مغذی بیشتر از مکمل ها است و حتی در برخی موارد استفاده از مکمل می توانند خطرناک باشد. مکمل ها برای افرادی مناسب هستند که به دلایل مختلف نمی توانند به وسیله رژیم غذایی تمام مواد مغذی مورد احتیاج خود را دریافت نمایند.

نکاتی برای اصلاح رژیم غذایی

راه حلهای ساده ای برای بهبود رژیم غذایی و بهره مندی از فواید تغذیه سالم وجود دارد، از جمله:

  • استفاده از آب یا چای گیاهی به جای نوشابه
  • جایگزین کردن غلات تصفیه شده (نان و غذاهای حاوی آرد سفید) با غلات کامل (نان سبوس دار، جو دوسر، کینوا و…)
  • مصرف میوه های تازه به جای آبمیوه
  • کاهش مصرف گوشت های قرمز و فرآور ی شده که دارای نمک زیادی هستند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند
  • استفاده از غذاهای کم چرب حاوی پروتئین مثل ماهی، مرغ و حبوبات

کلام انتهای

فواید تغذیه سالم بسیار متنوع بوده و از کنترل وزن و پیشگیری از بیماری های مزمن تا بهبود خلق و خو و تقویت حافظه گسترده است. برای داشتن جسم و روان سالم باید میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و غذاهای حیوانی کم چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف غذاهای سرخ شده، تنقلات شیرین یا شور و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: verywellfit, medicalnewstoday

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 مهر 1401 بروزرسانی: 12 مهر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14671

به "14 علت که شما ترغیب می نماید تغذیه سالمی داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 علت که شما ترغیب می نماید تغذیه سالمی داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید