سازمان ملی استاندارد و اتصال نصفه و نیمه به پنجره خدمات دولت هوشمند

به گزارش راه ساری، سازمان ملی استاندارد در شهریور ماه به پنجره خدمات دولت هوشمند متصل شد، اما هنوز خدمات آن در این سامانه کامل نشده است.

سازمان ملی استاندارد و اتصال نصفه و نیمه به پنجره خدمات دولت هوشمند

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع تر عموم مردم به خدمات دستگاه ها و وزارت خانه ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری واقع شده است. در قانون بودجه سال جاری، تمامی دستگاه های اجرایی و وزارت خانه ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی نمایند تا از رجوع دریافت نمایندگان خدمات به سامانه های مختلف و متعدد جلوگیری گردد.

دستگاه ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا انتها شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل نمایند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه های اجرایی که خدمات آن ها شناسنامه دار شده، 170 دستگاه است. از این تعداد، 136 دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام نمایند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه های ملی و استانی می توانید دستگاه ها و وزارت خانه های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت خانه مربوطه را انتخاب کنید.

در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی، سازمان ملی استاندارد در زیرگروه سازمان های مستقل قرار داده شده و 37 خدمت برای آن تعریف شده است. تایید صلاحیت شرکت ها و کارشناسان استاندارد، نظارت بر کیفیت ارائه خدمت و فراوری کالا، ارزیابی انطباق کالا های صادراتی و وارداتی مطابق با استاندارد های ملی و بین المللی، ارزیابی وسایل توزین در مراکز عرضه عمومی، ترویج و فرهنگ سازی استاندارد، آموزش استانداردسازی و تدوین استاندارد های ملی و مشارکت در تدوین استاندارد های بین المللی، خدمات این سازمان است.

در درگاه مربوطه سازمان استاندارد چهار سامانه یکپارچه نظارت براجرای استاندارد، سامانه نظارت برجایگاه های cng، سامانه نظارت بر تجهیزات تفریحی و سامانه انرژی و احتراقی قابل مشاهده است که خدمات مختلفی را ارائه می دهند. بعلاوه در صفحه اصلی این درگاه امکان استعلام پروانه نشان استاندارد وجود دارد. برخی خدمات این سازمان مثل تائید صلاحیت شرکت های گواهی دهنده استاندارد، از نوع دولت به دولت هستند و الزامی برای اتصال آن ها به پنجره ملی خدمات وجود ندارد؛ به همین دلیل با وجود اینکه این خدمت سامانه مخصوص خود را دارد، اما در پنجره واحد خدمات سازمان استاندارد موجود نیست. البته خدماتی هم مانند آموزش استانداردسازی و از نوع دولت به مردم دیده می گردد که سامانه ای دارند (دفتر آموزش و ترویج استاندارد)، اما در پنجره خدمات نیستند که نشان می دهد اتصال این سازمان به پنجره هنوز کامل نیست.

همانطور که گفته شد یکی از خدمات این سازمان ارزیابی انطباق کالا های صادراتی و وارداتی مطابق با استاندارد های ملی و بین المللی است که وبگاه آن به آدرس coc.inso.gov.ir برای کارشناسان استاندارد و شرکت های بازرسی قابل دسترسی است. اما این سامانه هم مثل خدمت قبلی سرنوشتی مشابه داشته و در بین سامانه های متصل به پنجره دیده نمی گردد.

اتصال سامانه سازمان ملی استاندارد در بیست و نهم شهریور ماه محقق شد و رییس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی این سازمان وعده داد خدمات دیگر به زودی متصل خواهند شد که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

خبرنگاران مالی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 آبان 1401 بروزرسانی: 25 آبان 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14689

به "سازمان ملی استاندارد و اتصال نصفه و نیمه به پنجره خدمات دولت هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملی استاندارد و اتصال نصفه و نیمه به پنجره خدمات دولت هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید